Akvarium eller tremmebur?

Beskrivelse mangler
Låst
Sumi

Akvarium eller tremmebur?

Indlæg af Sumi » 22. mar 2011 16:32

Hej. :) Jeg har lige fået lov til at få en hamster (igen) og det bliver om ca 2 uger at vi skal ud og købe den. Ang buret kunne jeg godt lige tænke mig at vide, hvad der er bedst? Akvarium eller tremmebur? Og kan man godt flytte på et akvarium? Tak på forhånd.

Nougat

Indlæg af Nougat » 22. mar 2011 17:53

Det er jo meget en smagssag. Jeg synes personligt, at det er meget besværligt at flytte på et akvarie. Og risikoen for at glassset knækker, er vist rimelig stor.
Ve dakvarier slipper du for, at de begynder at bide i tremmerne. Men i tremmebure, får de meget mere luft.
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Thitte

Indlæg af Thitte » 22. mar 2011 19:54

Jeg har haft begge dele, og må indrømme, at akvarier slår tremmeburer rigtig meget herhjemme.
Det er simpelthen så lækkert med den frihed der er i et akvarie, dog skal man være lidt opfindsom hvis akvariet er småt, og når drikkeflasken skal monteres - men der er råd for alt! :-) Er man lidt handymand/kvinde, kan man jo fixe en lille etage i træ til de små pus.
Synes mit akvarie er så flot, og synes det pynter rigtig pænt i hjørnet af mit værelse.
Har aldrig hørt om, at akvarier er knækket :-)?
De kan self. være besværlige at flytte rundt på, og gøre rene, men med en hammi, som ikke har behov for at tisse over hele buret, er det altså ikke så slemt.

Kig evt. på gul og gratis, eller dba.dk, der kan man ofte få store akvarier billige, fordi de er utætte (hvilket jo ikke har nogen relevans for hamstrene). Mit hamster går i 250 l. akvarie og han nyder det! :-D

Mht. udluftning, må du aldrig bruge de plader, som følger med til mange akvarier, da de små pus ikke får nok luft - også her kommer handymanden ind i billedet - mange laver låg af trådnet, og lægger det ovenpå buret :-) (se billedet)
Vedhæftede filer
thits akvarie.jpg
thits akvarie.jpg (213.89 KiB) Vist 2895 gange
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. mar 2011 08:30

Det er da lidt besværligt at flytte på akvariet hvis det er stort (jeg slæber dem nogle gange ud i badeværelset for at vaske dem under bruseren), men det er fedt at se på! for man kan bedre se gennem glasset end gennem plast og tremmer.

@thitte: hvordan har du lavet kanten af låget?

Thitte

Indlæg af Thitte » 23. mar 2011 22:50

Jeg plejer bare at flytte det udenfor et par gange om året, og så spule det, men bruger også meget tykt lag spåner, og har meget renlige hamser, så har ikke problemet så ofte :D

Det er farmand, som har været på banen, men ud fra hvad jeg kan se, ligner det, at han har lavet en kant, som passer perfekt ned oveni akvariet - det hviler altså på en lille kant, som er i toppen af akvariet. (Den kant hvorpå glaspladerne plejede at hvile på)
Derefter har han lagt trådnettet ud over den nederste kant, og lavet yderligere en kant, som hviler ovenpå akvariet. Så det er en slags 3-lags-låg, hvis det gav nogen form for mening :D?

Lykke

Indlæg af Lykke » 24. mar 2011 09:19

Det gav fint mening. Er det gaffer-tape som er sat rundt om kanten?
Er låget tungt? Jeg tænker på, at hamsterne kan løfte det, hvis det er for let.

Thitte

Indlæg af Thitte » 24. mar 2011 11:12

Gaffa-tape?? Nej, slet ikke. Låget kan ligge selv ovenpå buret :-)

Låget er forholdsvist tung, så hamsteren kan ikke skubbe det op, derudover har jeg ikke ting, som er så høje i buret, at han kan nå op til kanten :-)

Sumi

Indlæg af Sumi » 5. apr 2011 14:48

Okay, tusind tak for alle svarene. ;)

Låst