Ny lille dværghamster - bider og "hvæser"

Beskrivelse mangler
Låst
madunse

Ny lille dværghamster - bider og "hvæser"

Indlæg af madunse » 21. apr 2011 21:11

Jeg købte for 2 dage siden en lille dværghamster fra en dyrehandel... Den er ikke voksen endnu, og sælgeren sagde at de var forholdsvis tamme...
Men da jeg så kom hjem med den fandt jeg ud af at den bider i ALT hvad den kan komme til... tæppe, bluse, og også ens finger/hånd...  :?
Og dette gør selvfølgelig at man ikke kan sidde med den i hånden, man må nøjes med at snakke til den gennem buret..

Er det noget den vokser fra, det med at bide i alt ??

Og lige nu her, da jeg skiftede vand ved den, mens den lå inde i sin hule, begyndte den at "hvæse" - en "elektrisk" lyd - hvilket jeg godt kunne regne ud var fordi den var bange og advarede ...

Skal jeg være bekymret for dens adfærd ?  :?

Vil jo rigtigt gerne have den gjort tam, men som den er føler jeg nærmest at det er én umulig mission.....

hvad er jeres mening, tips og råd ?

Nougat

Indlæg af Nougat » 21. apr 2011 21:35

Min dværghamster hvæste også de første par dage. Den er jo lige taget fra sine vandte omgivelser, så den er bange. At den bider i alt, har jeg ikke hørt før. Men jeg tror du, ligesom jeg, har anskaffet dig en hamster der kræver tålmodighed. Rolige bevægelser, godbidder og snak med den. Det tager tid, men jeg synes selv, at de hamstre jeg har haft, hvor jeg skulle kæmpe lidt mere for at gøre dem tamme, er dem jeg har været med glad for. God fornøjelse og held og lykke  :)
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Wampi

Indlæg af Wampi » 22. apr 2011 10:11

enig med nougat..

det kræver rigtig meget tålmodighed og 2 dage er ingen tid.. slet ikke hvis den måske er taget fra moderen tidligt som det lidt lyder til udfra din forklaring...

dyrehandlere siger altid at de er tamme ellers ville de jo aldrig få dem solgt...

ikke for at skræmme men kan fortælle at vi havde en hamster der tog over 2 måneder at gøre tam.. da vi fik hende sprang hun på tremmerne og hvæsede af os hver gang vi gik forbi.. men hun blev den allertammeste hamster vi har haft.. så tam at vi kunne åbne buret og hun kravlede op og bare lagde sig ovenpå og sov for at være nær os...

så opgiv ikke håbet det skal nok komme..

det med bluser og tæpper det er fordi den samler redemateriale så det vil den altid gøre... prøv at riv noget toiletpapir i strimler til den så kan det mindskes fordi den så føler den har nok i det...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Junika

Indlæg af Junika » 22. apr 2011 19:38

Mens de er små bider de mere end de voksne. Sådan er det tit i hvert fald :)
Prøv at tage en handske på, så kan den både vænne sig til din lugt, du slipper for at blive bidt og du kan få den op af buret.
Min hamster kræver også virkelig meget tålmodighed, og er ikke helt holdt op med at bide endnu. Men de bider altså ikke kun fordi de går til angreb, tror bare de har det med at hapse det de nu kommer i nærheden af :P

Med den rette tålmodighed skal det nok blive en rigtig dejlig tam hamster :)

madunse

Indlæg af madunse » 23. apr 2011 23:45

Dejligt at høre at andre har fået de sødeste hamstere ud af de værst tænkelige - så er der da håb  :D

Jeg håber du - Junika - har ret i at de bider mere når de er små end store - for den kan sgu godt bide hårdt  :shock:
Jeg har også en "gammel" hamster og den bider aldrig....

Men jeg er blevet lidt mere optimistisk med den lille nu, for den går gerne op på ens hånd for at blive løftet op (dog med risiko for at blive bidt!), og nogle gange må man kæmpe for at få den af hånden igen - måske hader den sit bur  :?
Men man kan bare ikke sidde med den, for så begynder den at bide og den er også virkelig rastløs - en enkelt gang smuttede den fra mig og den er umulig at fange igen, og det hjælper ikke på det at den er hurtigere end en lyn :P

Låst