Er der håb for en tam hamster?

Beskrivelse mangler
Låst
PernilleogGrunk

Er der håb for en tam hamster?

Indlæg af PernilleogGrunk » 28. apr 2011 12:42

Jeg har lige fået min lille nye hamster i går. En unge på 1 måned.
Men han er simpelthen så bange for min hånd.
Jeg har ladet ham være for at få ro. Men også oppe ved opdrætteren var ungerne ret sky, piver og hvæser når man kommer i nærheden af dem. I går lagde han sig på ryggen.
Jeg vil selvfølgelig lade ham komme til mig, men han tør ikke engang snuse til min hånd eller den godbid jeg tilbyder.
Er der håb for at han kan blive tam, nu når han er ret vild og altid har været det?

Lykke

Indlæg af Lykke » 28. apr 2011 14:04

Ja, der er håb, men det vil tage tid, når han også var sådan hos sælger.

Giv ham lige fred et par dage.

Derefter så snak roligt til ham i buret og hvis du har ham oppe så blive ved med godbidder - se om du kan finde noget han er rigtigt glad for (start evt. med at give ham lidt ved at lægge det inde i buret for at se hvad han kan lide). Hos mig er det f.eks. nødder, solsikkerkerner, rosiner, bær, ærter, spirer, lidt kød, frugt - altsammen i meget små mængder.

Brug evt. en lille pensel til at røre ham med inde i buret - jeg har skrevet om det herinde tidligere - så kan man vænne ham til at der kommer noget og rør ham blidt eller lidt hårdere (begge ender af penslen) uden at man risikerer at blive bidt.

PernilleogGrunk

Indlæg af PernilleogGrunk » 29. apr 2011 05:23

Tak for sit svar :)
Her til morgen sad han i madskålen og hamstrede mad. Han stvnede helt og hvæsede af mig. Men alligevel går han frem mod tremmerne.. ja, han vil nok sige 'hold dig væk'.
Han har en fod som han ikke rigtig vil støtte på, jeg skal til dyrlægen med ham, så det bliver han ikke mere tryg af. Men kan det være fordi han måske er øm at han hvæser?
Han siger også nogle små pibelyde når han er inde i sit hus, hvad kan det betyde?

Lykke

Indlæg af Lykke » 29. apr 2011 05:56

ja, hvis han har det skidt, kan han sagtens blive lidt mere aggressiv.

Hamstere snakker normalt ikke, men jeg oplever tit - især med guldhamsterunger - at de ligger og laver lyde som om de drømmer.

Mener dyrlægen han kan gøre noget ved foden?

PernilleogGrunk

Indlæg af PernilleogGrunk » 29. apr 2011 08:00

Ja, de kan ihvertfald kigge på ham og evt give noget smertestillende eller andet.
Jeg er bare så ked af at skulle putte ham i en kasse, i bus og derud og blive holdt af mennesker, når han er så bange og sky. Men ja det må jo til..
Jeg har fundet ud af at han godt kan lide agurk, det kan jeg prøve at give ham fra min hånd..

PernilleogGrunk

Indlæg af PernilleogGrunk » 29. apr 2011 22:31

Jeg er faltisk overrasket - her idag er han begyndt at fise mere rundt i sit bur i stedet for at gemme sig, han har spist af min hånd, og også selv kravlet op.. han skal nok blive tam :D

Kim

Indlæg af Kim » 30. apr 2011 09:54

Tillykke med det. Det er skønt når man kan mærde det går fremad på dem måde.

Kim
Senest rettet af Kim 2. maj 2011 20:01, rettet i alt 1 gang.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Trunte

Indlæg af Trunte » 30. apr 2011 15:09

Hvor lyder det godt, at han render rundt i buret.  :)
Mvh. Lene

Låst