Hamsterhjul

Beskrivelse mangler
Låst
Peanut

Hamsterhjul

Indlæg af Peanut » 1. maj 2011 16:53

Jeg har siddet og læst på jeres side, for jeg overvejer stærkt at få en hamster, og jeg vil ikke have et før jeg er helt sikker.

Jeg har så et spørgsmål, og det er: Kan man tage hjulet op om natten, så den ikke larmer lige så meget? Eller er det alt for synd for den? Derudover er jeg inforstået med at den er et natdyr og larmer om natten. Men hvis jeg ikke kan det, må jeg vente til jeg får mere end et værelse :p

Tusind tak på forhånd

Junika

Indlæg af Junika » 1. maj 2011 17:01

I påsken har jeg været nødsaget til at have min dværghamster stående ved siden af hvor jeg sov. Faktisk ca. 30 cm fra mit hoved :D

Køb en flying saucer istedet for et hjul. Du kan læse/købe den på lux-shoppen. Jeg fandt dog min til halv pris på ebay. Den siger kun sådan en suse-lyd. Larmer slet ikke så meget at man vågner, når man lige har vænnet sig til at den er der.
Du må i hvert fald ikke tage hjulet fra den om natten - det er jo netop der den har mest brug for det :)

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 1. maj 2011 18:22

At fjerne hjulet om natten når hamsteren er aktiv, ville være meget synd for hamsteren.
Et wodent wheels larmer ikke, det kan man sagtens sove for.

Peanut

Indlæg af Peanut » 2. maj 2011 10:25

Yea okay. Tusind tak :D
Så har jeg et andet spørgsmål, jeg har et gammelt tv, sådan et som larmer. Det kommer til at stå omkring to meter væk fra buret. Vil lyden stadig genere? Og når jeg lukker den ud, lader den vel bare vær med at gå hen til den?

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 2. maj 2011 13:17

Hamstere har en ret god hørelse, hvor meget bedre den er end vores, hersker der dog en smule tvivl, jeg har i hvert fald set flere forskellige forskningsresultater.

Med hensyn til dit tv´s placering så kommer det vel an på hvor ofte det er tændt, hvor højt du afspiller det, og om det også larmer ved stand by.

Vores hamstere er generelt placeret i rum hvor der er nogenlunde stille, jeg har dog et bur stående tæt på en bærbar computer og der lægger jeg nogen gange et isolerende tæppe halvt over buret for at minimere lyden, men selvfølgelig ikke så meget at der ikke kommer luft til hamsteren eller sådan at der bliver for varmt i buret.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 2. maj 2011 13:23

Hov så lige at du havde et spørgsmål mere. Hamstere er jo generelt ret nysgerrige, så du kan ikke forventer, at den ikke vil gå hen til dit tv. En god ide er derfor at fjerne alle strømførende ledninger, så den ikke kan gnave i dem, da den ellers vil får stød, som formentlig vil være dødbringende.

Wampi

Indlæg af Wampi » 2. maj 2011 14:49

vil sige mht til larm og hamster at vores har stået ikke engang 1 meter fra vores computere som vi begge har tændt med musik og computerspil.. og ingen af dem har haft problemer med at sove eller falde til ro.. det virkede heller ikke til at deres hørelse tog skade da de alle 3 stadig kom når jeg kaldte på dem ved navn...

så selvfølgelig ikke max lydstyrke i 24 timer i træk men alm brug af computer og fjernsyn samt stereoanlæg tager de sig ikke af...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Peanut

Indlæg af Peanut » 2. maj 2011 16:18

Årh. Tusinde tak for hjælpen :D

Kim

Indlæg af Kim » 2. maj 2011 19:05

Trixie hjul er også ret gode. Jeg havde problemet med at jeg ikke kunne sove for hjulene lige da vi havde fået vores hamstere. Så det første vi gjorde var at skaffe nye hjul til dem.
Vi har fået fadt i nogle Trixie hjul som vi er blevet meget glade for og jeg hører dem over hovedet ikke om natten.
Det er ikke de billige Trixie hjul som man finder nogen steder. Vi fandt vores i Tyskland. (se billedet neden under) Vores hjul er 20cm i diameter til vore dværghamstere. Men jeg vil anbefale et på 28cm hvis det er en guldhamster.

Med hensyn til larmen så ved jeg ikke hvor slemt det vil være. Hamsterne venner sig også til de lyde som er omkring dem. Vi har selv en søn på 7 og en datter på 2½ som godt kan larme noget. Specielt den lille når hun ikke får sin vilje. Men det tyder ikke på at den form for larm generer dem. Selv når den lille får skrige tur gemmer de sig ikke men  tøffer bare rundt og passer sig selv i deres bure.

Kim
Vedhæftede filer
hjul.jpg
Billede af vores hamster hjul som vi er meget glade for.
hjul.jpg (65.45 KiB) Vist 5121 gange
Senest rettet af Kim 2. maj 2011 20:01, rettet i alt 1 gang.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. maj 2011 19:08

Jeg læste engang noget med, at der var lavet en undersøgelse af de elektriske apparater og hamstere. Hvordan hamsterne bliver påvirket er noget med frekvensen for lyden, såvidt jeg husker. Det var kun nogle gammeldags apparater som var et problem.

Kim

Indlæg af Kim » 2. maj 2011 20:03

Der er forskninger fra 2000 og 2008 om ekspositioner af vinterhvid hamstere til mobile communication signaler (900 MHz og andre nivæuer af electromagnetic field) 24 timer om dagen gennem 60 dage.  Der var 240 hamstere, halvdel var eksponeret og den anden halvdel var ikke eksponeret.  Dem som var eksponeret til 900 MHz havde 6% højere vægt i forhold til den anden gruppe.  Der var ingen effekt om produktion af melatonin - en hormone som  har styr på døgnrytme og hvordan hamstere reagerer til ændringer i lys nivæuer.

Mhp. lyd, der er andre forskninger om guldhamstere som viser at dem som er eksponeret til forhøjt lyd (mere end 120 dB, ligesom lyd fra en flyvemaskine eller rock concert, gennem 4 timer) udvikler tinnitus, og de har en tendens til hyperaktivitet nogle dage efter ekspositioner.

Jeg er mere bekymret over lys eksposition.  Vinterhvide er meget folsøm for det, ved pelsskift, parring aktivitet, drægtighed, osv.  

Hvad betyder det for os?  Jeg er ikke ekspert og jeg læser bare denne her undersøgelser hurtigt.  Men jeg vil sige at der er nogle effekt af lyd og EMF i små dyrs fysiologi men de kan ses kun i høj ekspositionsnivæuer.  Vi er nødt til at læse mere om det, og så meget som muligt medmindre deres ekspositioner.  Mhp. lys er det umuligt for os at giver dem bare naturligt lys, fordi de bor i vores stue og i min sons værelse.  Selvfølgelig skal der være elektrisk lys.  Om natten prøve vi at slukke alle lys når vi sover - det er det bedste vi kan gøre.    

Maria
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Peanut

Indlæg af Peanut » 2. maj 2011 20:55

Okay.
Altså, jeg tror jeg vil vente med at få et hamster til jeg får et nyere tv. Bare for en sikkerheds skyld :o

Låst