Flokdyr?

Beskrivelse mangler
Låst
Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Flokdyr?

Indlæg af Marie » 1. jun 2011 18:36

Hej.

Jeg går med tanker om at anskaffe mig en hamster, og vil naturligvis sætte mig ind i dyret før jeg beslutter om jeg vil have en.

Jeg var i petworld i dag og fandt en gratis "Sådan passer du din hamster" folder fra Dyrenes beskyttelse.

På side et står der at guldhamstere lever alene i naturen, men at dværghamsteren er sociale i naturen, og skal derfor holdes i par eller små grupper.  :shock:  Jeg har altid hørt at hamstere var enspændere, og ikke kunne gå med andre med mindre det var for at parre sig.

Så mit spørgsmål er nu om det er rigtigt at man skal have flere dværghamstere sammen?

Kim
Indlæg: 264
Tilmeldt: 27. mar 2011 21:50

Indlæg af Kim » 1. jun 2011 18:51

Hamsterne har det som regel bedst alene og det gælder også de små.
Man kan dog finde nogle som kan gå sammen. Men det fungerer som regel bedst hvis de er dyr som har gået sammen fra starten.
Ind til videre er vores egen erfaring at to vinterhvide fra samme kuld som regel godt kan finde ud af det sammen så længe man ikke skilder dem ad. Vi har i hvert fald hunner fra samme kuld sammen uden nogen problemer og det samme gælder for hannerne. Vi har ikke prøvet at sætte dem sammen med dyr fra andre af vores kuld. Mest da vi ikke tror på at det vil virke.

Vi er selv ret nye inden for avl af hamstere så der er MANGE andre her inde med mere og bedre erfaring omkring det her end mig. Så jeg vil anbefale at du lige afventer nogle af de andre medlemmers svar.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 1. jun 2011 21:24

I naturen kan dværghamstere leve i grupper, fordi de bor på store områder hvor de kan gå hver til sit. Det kan de ikke i et bur og derfor går det ofte galt.

Erfaringer fra opdrættere siger, at hverken antal eller køn gør nogen forskel for at få Campbells/ vinterhvide/ hybrider til at fungere sammen - de bliver uvenner på et eller andet tidspunkt.
Mine Campbells er nu ca. 1 år - de gik sammen sidste sommer (til jeg havde fået det 3. kuld i træk). Så fungerede far og datter sammen et stykke tid (husk at indavl ikke er noget problem). Men hele vinteren har jeg ikke kunnet få dem til at gå sammen og heller ikke nu. Og det tager hårdt på hannen, når jeg prøver, så jeg tror, jeg opgiver det med mine.

Med robo'er er der blandede erfaringer - nogle kan godt få dem til at gå sammen, andre kan ikke.
Mit par har ikke villet gå sammen i vinters, men da det blev forår (og parringstid måske) kunne jeg godt sætte dem sammen igen. Skilte dem igen da hun ventede 2. kuld i træk, fordi hun var en smule efter dem.

Robo'er synes jeg virker glade for at være sammen - sålænge de ikke slås - mens jeg ikke har helt samme indtryk med Campbells.

Det korte af det lange er, at det næsten ikke kan betale sig at prøve at have flere gående sammen (robo'er kan være en undtagelse), medmindre man vil avle.

Jeg har i øvrigt solgt robo-par et par gange og beder køberne melde tilbage til mig hvordan det går, netop fordi det er rart at gøre sig nogle erfaringer.

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 2. jun 2011 08:25

Tak for jeres svar.  :D

Synes det er lidt kedeligt at dyrenes beskyttelse i deres folder anbefaler at man har to hamstere sammen.  :?  Men det er jo ikke første ang at der har været fejl af den art i en af deres foldere.  :roll:

susanne Nielsen
Indlæg: 164
Tilmeldt: 2. aug 2010 21:50

Indlæg af susanne Nielsen » 2. jun 2011 08:40

Du har ret, det er bekymrende at en anerkendt organisation råder forkert eller i hvert fald meget mangelfuldt. Disse foldere findes i adskellige dyrehandler og bliver derfor ledetråd for folks køb og for dyrehandlernes vejledning.

Vi har før haft det oppe og vende i en tråd herinde, og jeg anbefalede dengang blandt andet foreningen, at man henvendte sig officielt til Dyrenes Beskyttelse som udgiver folderen, men jeg ved ikke hvad der kom ud af det.

Jeg vil supplere med at informere om, at forskere løbende har lavet undersøgelser, hvor man over en længere periode har filmet dværghamstere i fangeskab. Her fandt man at hamstere der tilsyneladende kunne gå samme fredligt, havde et internt hieraki hvor en eller flere hamster blev undertrykt, blandt andet så den kun havde sjældent havde adgang til at løbe i hjulet.

Kim
Indlæg: 264
Tilmeldt: 27. mar 2011 21:50

Indlæg af Kim » 2. jun 2011 10:15

Det er da bestemt noget vi lige må følge op på. Jeg tager det lige op med Bestyrelsen og så må vi se om vi ikke kan tage kontakt til Dyrenes Beskyttelse.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 2. jun 2011 12:02

God idé.

Jeg får helt ondt af de små hamstere der bliver fornægtet adgang til løbehjulet.

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 2. jun 2011 15:46

susanne Nielsen skrev: Jeg vil supplere med at informere om, at forskere løbende har lavet undersøgelser, hvor man over en længere periode har filmet dværghamstere i fangeskab. Her fandt man at hamstere der tilsyneladende kunne gå samme fredligt, havde et internt hieraki hvor en eller flere hamster blev undertrykt, blandt andet så den kun havde sjældent havde adgang til at løbe i hjulet.
Har du et link til denne undersøgelse? Det lyder nemlig som en spændende artikel.
Kenneth Worm

susanne Nielsen
Indlæg: 164
Tilmeldt: 2. aug 2010 21:50

Indlæg af susanne Nielsen » 4. jun 2011 20:51

Jeg har læst om undersøgelsen for et par år siden. Den er udgivet som publikation, jeg har læst den i forbindelse med mit virke på universitetet, så jeg er desværre ikke i besiddelse af et link.

Som jeg umiddelbart husker det er undersøgelsen en del af en ph.d. afhandling udarbejdet af en tysk forsker. Så den burde være offentlig tilgængelig.

Låst