Bud på en race/ art?

Beskrivelse mangler
Låst
Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Bud på en race/ art?

Indlæg af Marie » 8. jul 2011 16:56

Det er en dværghamster. Vi er kommet frem til at det nok er sådan en campbells hamster.
Men er lidt i tvivl. Beklager de ikke super gode billeder.

Billede

Billede

Billede

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 8. jul 2011 17:26

Hvor har du den fra ?
Hvis den er fra en dyrehandel er der næsten 100% sansynlighed for at det er en hybrid som er en blanding imellem vinterhvid og cambells.

Loan
Indlæg: 802
Tilmeldt: 22. jul 2006 23:37

Indlæg af Loan » 8. jul 2011 18:25

Som Hanne skriver, hvis den ikke kommer fra en opdrætter og der fulgte stamtavle med fra DHF, kan du ikke sige om den er den ene eller anden art, da sandsynligheden for det er en blanding er næsten lig 100%.

- Men nuttet ser den da ud :D
Hilsen
Loan Vejby

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 8. jul 2011 21:06

Han er et resultat af en nabos døtres hamstere, begge forældre ligner ham. Jeg er ret sikker på at forældrene er købt i en dyrehandel.

Tak for jeres svar.  :D

Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Indlæg af Wampi » 9. jul 2011 10:34

ligner mest en vinterhvid dværghamster med formen og farven...

men ja da man ikke kan være sikker på om dens forfædre er mixet af 2 arter af hamstere længere ude i rækkerne så vil den blive betragtet som hybrid...

der bør ikke laves unger med den da det er med til at udrydde de rene arter...

Arterne har heller ikke samme gen-antal så der kan senere opstå uforudsete komplikationer hvis det ikke snart stopper med at være så udbredt bare at lave et hyggekuld med hamstere man ikke lige har undersøgt om er hybrider...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Indlæg af Laeborg » 9. jul 2011 13:25

Ja det er skam at der findes så mange hybrider, men jeg tror desværre at et af de største problemer med de renartede vinterhvide og campbells er at de er så svære at få fat på. :(
Tror desværre ikke at mange familier er villige til at kører +100 km for at få fat på et hamster, når de bare kan tage ned i den nærmeste dyrehandel.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Kim
Indlæg: 264
Tilmeldt: 27. mar 2011 21:50

Indlæg af Kim » 9. jul 2011 20:33

Nej der er ikke mange som kører så langt for at få rene linier. Det er derfor vi skal prise os lykkelige over vores opdrættere som gerne vil gå lidt længere for at holde linierne rene. Og bringe dem hjem for at opdrætte på dem så andre ikke behøver at køre så langt.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 10. jul 2011 08:44

Ja, jeg kørte en time, begge gange jeg skulle hente mine - men det var det hele værd! :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 11. jul 2011 07:51

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se problemet i hybrider. Er gadekryds blandt hunde så også noget der bør forbydes? Og blandinger af heste? Og andre dyr? Så længe krydsene for det meste er sunde og raske så kan jeg ikke se problemet. Nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig med hamstere, men med hunde er de sundeste individer tit dem der er blandet af to eller flere racer. Selvfølgelig vil det være rigtig kedeligt hvis rene arter uddør, men jeg tror ikke det alene vil være hybridernes skyld hvis de gør, men simpelthen at der er for få af de rene, og netop at folk ikke gider at kører langt for at skaffe en bestemt type hamster til deres børn når de kan få en nede i den lokale dyrehandel. Også synes mange forældre nok også at det er unødvendigt at deres unger får en renracet.

Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Indlæg af Wampi » 11. jul 2011 10:07

Marie skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke kan se problemet i hybrider. Er gadekryds blandt hunde så også noget der bør forbydes? Og blandinger af heste? Og andre dyr? Så længe krydsene for det meste er sunde og raske så kan jeg ikke se problemet. Nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig med hamstere, men med hunde er de sundeste individer tit dem der er blandet af to eller flere racer. Selvfølgelig vil det være rigtig kedeligt hvis rene arter uddør, men jeg tror ikke det alene vil være hybridernes skyld hvis de gør, men simpelthen at der er for få af de rene, og netop at folk ikke gider at kører langt for at skaffe en bestemt type hamster til deres børn når de kan få en nede i den lokale dyrehandel. Også synes mange forældre nok også at det er unødvendigt at deres unger får en renracet.
krydsning af heste og hunde kan slet ikke sammenlignes da det er samme ART.. Race er at man betegner at de får en bestemt farve/hårlængde/hårtype osv..
Hamstere er inddelt i Arter svrende til mennesker og aber f.eks... når du mixer vinterhvide og campbells svarer det til at mixe et menneske og en abe... Begge har forskellige DNAstrenge og forskellige genantal... det svarer til at man blander heste og æsler... de burde blive sterile men det sker desværre ikke med hamsterne så derfor kan man ikke stoppe det på den måde...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 11. jul 2011 11:16

Ja, heste og æsler bliver sterile. Men det gør hamsterne ikke? Hvis de nu levede side om side i naturen ville de vel så blande sig helt naturligt...?!

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 11. jul 2011 12:18

Måske, men ikke nødvendigvis.
Jeg har svært ved at se tigre og løver parre sig i naturen - selvom mennesker har lavet hybrider på dem  :lol:

Problemet er jo de defekter, der kan opstå, fordi generne ikke passer sammen. Plus risikoen for udryddelse af de oprindelige arter.

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 12. jul 2011 08:37

Marie skrev:Ja, heste og æsler bliver sterile. Men det gør hamsterne ikke? Hvis de nu levede side om side i naturen ville de vel så blande sig helt naturligt...?!
Det er langtfra sikkert. Der kendes utallige eksempler på arter der ligner hinanden til forveksling, og hvis udbredelse overlapper, men som aldrig parrer sig i naturen. Det skyldes at dyrene har så mange flere muligheder for at kende hinanden end vi har, og gør flittigt brug af dem. Især dufte spiller en stor rolle i deres valg af partner. Men også kropssprog. Så fordi to arter ligner hinanden til forveksling (i vores øjne vel at mærke), så kan det være at deres kurmageri er meget forskelligt og de hunner de prøver at imponere, vil kun reagere hvis de er fra samme art.

Men piller man dyrene ud af deres naturlige miljø, så kan man ofte få dem til at parre sig og få unger. Det bliver de ikke samme art af. Og eksemplerne med de store kattedyr er gode. Der findes stadig en bestand af løver i Asien, men man har aldrig fundet naturlige krydsninger mellem løver og tigre. Ligeledes findes der jo leoparder både i Afrika og Asien men man har aldrig fundet krydsninger mellem leoparder og løver eller leoparder og tigre, selv om disse er lavet i zoologiske haver.
Kenneth Worm

Låst