Roboer sammen

Beskrivelse mangler
Låst
Thitte

Roboer sammen

Indlæg af Thitte » 14. jul 2011 22:58

Godaften alle I skønne hamsterfolk (o:

Undskyld, hvis dette spørgsmål er blevet stillet før, men har ikke kunne finde noget om det;
Men; Kan to roboer gå sammen, hvis de er samme køn? Jeg ønsker ikke avl på dem, men kan læse mig frem til, at de er flokdyr, men at det også kan være svært, at få dem til at enes i nogle tilfælde.
Jeg er helt ny på robo-området, og vil helst ikke ud i noget, jeg ikke kan bunde i. Har i mange år holdt både vinterhvide og guldhamstre, og de må jo endelig ikke gå sammen i par.
Hvis de kan gå to roboer sammen vil de blive i et akvarie på 50*40*30 - er det for småt for to :-)?
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. jul 2011 06:12

Man kan ikke give nogle garantier, og forskellige opdrættere har forskellige erfaringer med det.

Min erfaring er at robo'er er dem som bedst kan gå sammen, og det virker som om de er glade for hinandens selskab.
Jeg har solgt flere par og beder folk komme med tilbagemeldinger - jeg har ikke fået så meget respons, men det jeg har fået er positivt, dvs. at de godt kan gå sammen.

De laver formentlig en slags rangorden og alle ændringer her kan påvirke deres forhold.
Mit avlspar ville ikke gå sammen i vinters - sikkert fordi hun ikke ville parres... men jeg kunne så sætte dem sammen igen i foråret.
Jeg havde på et tidspunkt hannen gående sammen med to sønner og satte to sønner fra et andet kuld ned til dem - den ene faldt fint til, men hannen ville ikke acceptere den anden, sikkert fordi den var for kæk  :lol:

Men man er nødt til at være forberedt på, at der er en risiko for at de skal skilles.

Lisette

Indlæg af Lisette » 15. jul 2011 06:28

Hej!  :D

Jeg har to Roboer, de går sammen. ( Har dem fra Mette) Hun og han men det har de ikke hele tiden gjort. De har haft deres pauser :lol:
Og får det sikkert igen... Men lige nu har de meget glæde af at gå sammen. Putter sammen, spiser sammen, nusser hinanden osv...
Som jeg læser det er Roboer de hamster der nemmest kan gå sammen, de mest  sociale hamster, men igen der er ingen garanti og de kan måske gå sammen en dag og ikke den næste...Så hvis man vælger at have dem sammen, er det meget vigtigt at holde godt øje med dem, så man kan få dem hver for sig hvis de skulle blive uvenner.
Jeg har læst et stede at flere ikke anbefaler at holde dem sammen medmindre det er avlspar, og man ønsker unger.

Det er meget nyt for os at have roboer, men har kun godt at sige om dem indtil nu!   :hlaugh: Skønne små dyr, meget aktive, sjove at se på men bestemt også et hamster man kan have oppe/ude efter vores mening :D

Låst