Aktivering til guldhamster?

Beskrivelse mangler
Låst
NadiaMaria

Aktivering til guldhamster?

Indlæg af NadiaMaria » 26. sep 2011 22:24

Hej alle.
Jeg har et dejlig guldhamster på 5 måneder.
Han har et stort bur, med masser af rør, og har også prøvet at lægge toiletrør/køkkenrullerør ind til ham. Jeg synes bare det virker som om han keder sig? Han bider i tremmerne og kan finde på engang imellem bare at sætte sig op i et hjørne i 2 minutter før han render videre. Har i nogle forslag til nogle aktiviteter jeg kan sætte ind i buret til ham så han har nok at lave?
Jeg har med vilje prøvet at undgå et løbehjul da jeg helst vil kunne aktivere ham uden.

Nogle gode forslag? Glæder mig til at høre fra jer!

Janneha
Indlæg: 78
Tilmeldt: 24. jun 2011 04:20

Indlæg af Janneha » 27. sep 2011 04:48

Hvorfor må han ikke få et hjul ? Hamstere er kendt for at kunne løbe op til 7 km på en nat og det er sørme svært uden et hjul når man kun har et lille bur at bo i.

Det bliver ikke til megen motion uden et hjul tænker jeg bare.

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 28. sep 2011 13:08

En hamster SKAL have et hjul, da det er meget vigtigt for motion. Ude i naturen har den jo meget mere plads end den har i fangeskab.
Han keder sig nok fordi han ikke må få et hjul...
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Louiii
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. sep 2011 11:16

Indlæg af Louiii » 28. sep 2011 16:17

De rør den har, er de store nok til en guld? For ellers er det jo svært for den at bruge dem.

En UFO kan måske være et alternativ til et hjul, de fylder dog mere, især når det skal være til en guld. Tilgengæld er de lydsvage og ganske sjove at se dyret løbe på, de opfylder samme behov for motion som et hjul.

Ellers spred maden rundt i buret, så den skal lede lidt efter det. Lidt mad i en toiletrulle, hvor du folder begge ender sammen, kan også for nogle være god underholdning. Man kan også bygge labyrenter til dyret af papæsker, hvilket du sikkert kan se eksempler på herinde.
 
Redemateriale kan også komme i en af de der høbolde man kan hænge fra toppen af buret.

Var lige det jeg kunne komme på :)

susanne Nielsen
Indlæg: 164
Tilmeldt: 2. aug 2010 21:50

Indlæg af susanne Nielsen » 29. sep 2011 07:44

Jeg vil som de andre sige, at den selvfølgelig skal have et hjul, den har brug for motion for ikke at blive overvægtig, og så holder motionen faktisk også hamsteren aktiv.

Der findes utrolig mange dårlige hjul i handlen, så vær opmærksom på, at hjulet skal have en fast løbebane (altså ikke tremmer), det skal være min. 20 cm i diameter, men helst større, jeg bruger selv 25 cm og synes at det er lige tilpas. Og så skal det være ment at gøre rent.

Derudover kan du aktivere hamsteren med chinchilla sand, som de elsker at grave  og bade i. Snackstænger man kan hænge op i burret er også en god aktivitet.

Der er også nogle der bruger en løbebold (gælder samme krav som med hjulet). Jeg har dog ikke selv erfaringer med det, da mine kan løbe frit i mit alrum.

Låst