Rengøring af bur?

Beskrivelse mangler
Låst
Chille
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. okt 2011 16:04

Rengøring af bur?

Indlæg af Chille » 22. okt 2011 01:46

Hvordan gør I jeres bure rent? Skifter i alt bundmateriale eller lader i noget være tilbage -her tænker jeg på der, hvor de gemmer deres mad.
Den ene, Kaos, gemmer maden i sit hus og den anden, My, gemmer det under sit hjul  :? Jeg bruger det der Boxo men vil fremover købe Carefresh (synes ikke Boxo er særlig imponerende eller tager lugt særlig godt :) )
Hamserne: Kaos & My
Chinchillaen Diesel
2 Afrikanske dværgsyvsovere

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 22. okt 2011 08:09

Jeg plejer at hælde alt ud - inkl. madlager. Vaske hele buret og så fylde op igen :-) Tager i nogle tilfælde lidt af deres madlager med over i en transportkasse, som de sidder i mens jeg skifter, så kan de selv vælge om de vil have det med eller ej ;-)

Jeg bruger en blanding af Hemparade (http://www.lux-shoppen.dk/hemparade-p-43.html og CareFresh, da jeg synes CareFresh bliver dyrt og også lidt tørt i længden  :D
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Chille
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. okt 2011 16:04

Indlæg af Chille » 22. okt 2011 09:36

Takker for svaret. Godt så gør jeg bare som jeg plejer og skifter det hele :) Jeg tager en lille smule af deres redemateriale og genbruger så de føler sig hjemme.
Hemparade har de dog ikke i min dyrehandel og vil ikke bestiller over nettet da jeg synes at priserne bliver urimelige med fragt  :? men lyder ellers som en god løsning

Hvad rengøringsmiddel er egentlig bedst at bruge til rengøring af bur til dyr? Varmt vand fjerner jo ikke bakterier og gøres det ikke rent bliver det jo en stor bakterie bombe  :?
Hamserne: Kaos & My
Chinchillaen Diesel
2 Afrikanske dværgsyvsovere

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 23. okt 2011 08:22

Jeg skifter også det hele, men hvis man f.eks. har en hamster der er lidt nervøs er det en god ide at lade den beholde noget redemateriale.

Det allerbedste rengøringsmiddel er vist Virkon S. Det er bare ret skrapt, men tager alt inkl. virus.

Ellers kan man bare bruge almindeligt rengøringsmiddel. Og hvis man så vil desinficere bagefter kan man bruge klorin eller rodalon.

Rasmine
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. jun 2011 19:55

Indlæg af Rasmine » 23. okt 2011 15:15

Chille skrev:Hemparade har de dog ikke i min dyrehandel og vil ikke bestiller over nettet da jeg synes at priserne bliver urimelige med fragt  :? men lyder ellers som en god løsning
Har du ikke en Maxi Zoo eller Petworld i nærheden, for de har hempstrø i andre mærker.

Chille
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. okt 2011 16:04

Indlæg af Chille » 23. okt 2011 23:44

Nope, har kun en enkelt, meget sølle, dyrehandel i nærheden  :?
De har et meget dårligt udvalg af dyreartikler og det koster det dobbelte af hvad det koster andre steder (hun er extremt grisk)
Hamserne: Kaos & My
Chinchillaen Diesel
2 Afrikanske dværgsyvsovere

Janneha
Indlæg: 78
Tilmeldt: 24. jun 2011 04:20

Indlæg af Janneha » 26. okt 2011 04:48

Virkon er temmelig dyrt men kan købes i kilos dåser på foderstoffer. Det er det der bruges i eks svinestalde når man vasker ned mellem de forskellige hold. Man skal hvae hansker på for ellers tørres hænderne ud men så vidt jeg har læst mig til er det forstøvningen det er "skrap" og ikke sundt at få i lungerne. Og vi forstøver jo ikke. Det er pink og virker så længe der er farve på dvs hvis man blander 1 liter så kan det anvendes så længe der er farve på - ca 10 dage.
Man skal huske at skylle efter så rester af VirkonS fjernes før man tørrer burdet og sætter kræet ind igen.

Jeg har brugt det et par gange fordi vi havde nogle dværge der pludselig døde og for ikke at føre noget videre når vi købte nye er alt der kunne vaskes i VirkonS blevet det ( resten er smidt ud)

Ellers findes der jo rodalon som også er bakterie/virus dræbende og findes på hylderne o dagligvarehandlen. og det LUGTER IKKE ;-)

Låst