Vintersøvn?

Beskrivelse mangler
Låst
Tippi

Vintersøvn?

Indlæg af Tippi » 15. dec 2005 17:13

Har dværghamstere en periode om vinteren, hvor de er mindre aktive?

Det er ikke meget jeg ser til min vinterhvide for tiden, jeg blev helt bekymret for hende og "vækkede" hende bare for at tjekke om hun overhovedet var i live. Hun så ud til at have det fint, men nu er det igen et par dage siden jeg har set hende. Kan hun være syg, eller er det naturligt nok at de sover meget på denne årstid?

Tippi

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 15. dec 2005 20:53

Ifølge det jeg har læst rundt om på nettet, skulle dværghamstere ikke gå i dvale som fx guldhamsterne kan gøre det. Men jeg kender én hvis ene dværghamster har været i en dvalelignende tilstand her i vinter.

Jeg synes nu ikke at mine er mindre aktive om vinteren.
Mvh. Pia

Tippi

Indlæg af Tippi » 15. dec 2005 22:14

Jeg vækkede hende igen her til aften - hun var noget længe om at komme op fra hulen. Men igen virkede hun helt frisk, nysgerrig og sulten som hun plejer. Måske endda lidt mere sulten end normalt, hun nærmest støvsugede min hånd for yndlingsfrøene fra foderet.

En anden ting jeg har lagt mærke til er at hun ikke har fået vinterhvide pletter - det troede jeg faktisk hun ville få. Da hun stod et mørkere sted i sommers fik hun jo hvide pletter. Mon der alligevel er så meget lysere der hvor hun står nu, på trods af at det er vinter?

Stine

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 15. dec 2005 22:36

Den erfaring jeg har med vinterpels -er at det er meget forskelligt hvad der sker og om de overhovedet får vinterpels.
Her i huset har vi 20 vinterhvide der står i 10 bure i nærmest 2 stabler oven på hinanden og lige ved siden af hinanden og dermed er der ikke nogen særlig lysforskel. P.t. er der 1 der har fået vinterpels og det er den eneste vi nogensinde har haft i de 2 ½ år vi har haft hamstere - og så har vi haft en enkelt, hvor pelsen blev lidt lysere i saphir farven.
Så har vi en agouti som her for en måneds tid siden fik ligesom klarere
farver og aftegning end han ellers har haft.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 16. dec 2005 10:43

Jeg har heller ikke kunnet finde et system i hvornår mine har fået vinterpels. Det var faktisk også kun første år, jeg havde vinterhvide, at mange af dem skiftede. De sidste par år har jeg ikke haft nogen i vinterpels.

Men vi har vist også før diskuteret herinde, at de sandsynligvis mister evnen til at skifte farve efterhånden som det ikke længere har nogen betydning for deres overlevelse. Faktisk er det en ulempe i fangenskab at skifte farve, da de såvidt jeg har læst mig til, ikke yngler, når de er i vinterdragt. Derfor vil de som ikke skifter farve få flere unger, og hvis de så har arvet evnen til ikke at skifte farve, så vil de farveskiftende jo efterhånden dø ud.
Mvh. Pia

Tippi

Indlæg af Tippi » 16. dec 2005 14:46

Odgaard skrev: Faktisk er det en ulempe i fangenskab at skifte farve, da de såvidt jeg har læst mig til, ikke yngler, når de er i vinterdragt. Derfor vil de som ikke skifter farve få flere unger, og hvis de så har arvet evnen til ikke at skifte farve, så vil de farveskiftende jo efterhånden dø ud.
Interessant!!! :o :D Har netop snakket om den slags med min 9.klasse i biologi... måske sku' vå få os nogle hamstere i lokalet?

Stine

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 16. dec 2005 14:47

Ja, det er jo evolution så det basker :wink:
Mvh. Pia

Låst