strøelse?

Beskrivelse mangler
Låst
Freja D. Arvidsen
Indlæg: 73
Tilmeldt: 2. jan 2011 10:04

strøelse?

Indlæg af Freja D. Arvidsen » 23. feb 2012 21:41

hej :)
Har lige købt et akvarium så ville spørge hvilken strøelse i bruger?
plejer at bruge carefresh men det bliver lidt dyrt hvis man skal fylde et helt akvarium op....
håber i kan give mig nogle gode ideer :P
R.I.P Malou 4-5-2012

Emily
Indlæg: 231
Tilmeldt: 5. maj 2007 22:49

Indlæg af Emily » 23. feb 2012 22:15

spåner med carefresh ovenpå lige for tiden :)
--Emily--

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 23. feb 2012 22:16

Jeg bruger også spåner med lidt carefresh ovenpå, da spåner ikke er så dyre og carefreshen suger det sidste. Ellers kan du bruge noget andet træ materiale ( nogen anbefaler et produkt jeg ikke kan huske hvad hedder men som kan fås på luxshoppen.dk og som skulle være støvfrit- der må de andre lige hjælpe) og så bruge carefresh ovenpå  :D
På den måde bruger mine tre hamstere en stor pakke carefresh på to - tre måneder :wink:
Håber det kan hjælpe...
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Freja D. Arvidsen
Indlæg: 73
Tilmeldt: 2. jan 2011 10:04

Indlæg af Freja D. Arvidsen » 23. feb 2012 22:18

mange tak for svarene  :lol:
R.I.P Malou 4-5-2012

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Indlæg af Laeborg » 24. feb 2012 15:46

Vi bruger lige for tiden Boxo Classic og Boxo Comfort, men har også tidligere brugt CareFRESH. Alle produkterne kan klart anbefales, men desværre er Boxo Classic udgået, så det er nok ikke til at få fat på mere - vi hamstrede ihvertfald godt hjem, lige inden det udgik :P
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

>>Ida<<
Indlæg: 67
Tilmeldt: 5. sep 2010 10:45

Indlæg af >>Ida<< » 25. mar 2012 15:56

En blanding af strøelse og carefresh, og det elsker de! :-).
"Until one has loved an animal, a part of one's soul remains unawakened".

LarsWS
Indlæg: 112
Tilmeldt: 10. okt 2011 13:56

Indlæg af LarsWS » 25. mar 2012 16:20

Carefresh til mine fastboere og carefresh/hamp/spåner til mere midlertidige indretninger. Jeg har ikke fundet noget de små dyr foretrækker over carefresh endnu.

Jeg synes at have observeret at jo mindre støvet min strøelse er, desto bedre er de små pelsklumpers øjenhygiejne og vejrtrækning. Til gengæld virker pelsen så hurtigere fedtet, fordi de ikke støvede. Det er bare en falsk hygiejne, for man bliver jo kun det modsatte af ren via støv og man får heller ikke flottere farver af det.

LarsWS
Indlæg: 112
Tilmeldt: 10. okt 2011 13:56

Indlæg af LarsWS » 25. mar 2012 17:01

Jeg har forresten et spørsmål på emnet "strøelse".

Har I observeret om en hamster vitterligt har sværere ved at falde til i et nyt miljø, hvis de ikke får lidt af deres gamle strøelse med sig?
Jeg ved at der er mange, der gør det pr automatik eller beder om at få det med ved køb. Men har I personligt set nogen forskel med/uden?
Jeg spørger fordi at jeg ikke selv har oplevet det, og tænkte om der mon tro kunne være tale om en huskeregel, der har "båret over" fra andre gnaver-kæledyr. Jeg ved at man også siger det om f.eks tamrotter, men har heller ikke selv bemærket en forskel der (selvom mine erfaringer med det dyr også er meget mere beskedne).

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Indlæg af Laeborg » 25. mar 2012 23:33

Nu opdrætter vi primært rotter, og har i øjeblikket 31 hvoraf største delen er fra andre opdrættere, og vi har aldrig oplevet så meget som snak om at de gerne skal have lidt af deres vante strøelse med, og ingen af vores har overhovedet haft problemer med at vende sig til de nye forhold, så tror bestemt ikke at det er noget man normalt gør - ihvertfald ikke hos de seriøse opdrættere :)

Vi har heller aldrig gjort det ved hamstere, og de har også alle sammen haft let ved at vende sig til deres nye boliger, så tror ikke der er noget hold i det :)
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 26. mar 2012 06:55

Grunden til at man skal undgå alt for støvet materiale til hamsterne er jo netop, at deres luftveje ikke kan tåle det - så det er ikke mærkeligt, hvis du oplever, at mindre støv giver bedre vejrtrækning (og færre øjenproblemer).

Hamstere bruger jo "støv" og her mener jeg det lidt tungere sand til at vaske sig. De ruller sig i det og kører sandet igennem pelsen med kløerne. Så det er ikke spor falsk hygiejne, når de boltrer sig i sand eller en lidt mere støvet form for strøelse.

Mht. om hamstere er mere trygge ved at få lov at beholde noget kendt strøelse tror jeg det er lidt blandet - ligesom alt andet om hamsteres tryghed.
Når jeg skifter bure, lader jeg kun sjældent noget blive tilbage. De fleste hamstere er forholdsvist ligeglade, går bare lidt rundt og snuser og går så igang med at bygge rede. Men jeg kan også se på dem i forskelligt omfang at det er nyt for dem. Nogle går "bare" i gang med redebygningen, mens andre er virkeligt nervøse for det "nye" bur og spjætter rundt. Det går dog over i løbet af 1-2 døgn som regel. Hos de sidstnævnte mener jeg, man godt kunne få noget ud af at have kendt materiale med.

Jeg ved også, at nogle skifter et halvt bur ad gangen.

Når jeg sælger unger, giver jeg nogle gange kendt strøelse/ redemateriale med, så hamsteren kan få et "kendt" hjørne i transportkassen og efterfølgende i det nye bur og dermed måske et lidt tryggere udgangspunkt - men alt omkring den vil jo lyde og lugte nyt, og det kan man ikke undgå at den skal vænne sig til.

Låst