Dværghamstere - er de sociale eller ej...?

Beskrivelse mangler
Låst
kwo

Dværghamstere - er de sociale eller ej...?

Indlæg af kwo » 21. dec 2005 12:15

Ja, det er et emne vi ofte har oppe at vende her på forum. Eller rettere, om de bliver ved med at være det eller om deres tålmodighed slipper op på et tidspunkt, så de må skilles ad.

Nu har min tyske ven her skrevet et indlæg, der belyser emnet lidt. Han mener at grunden til de ægteskabelige stridigheder hos de vinterhvide og efterhånden også hos roborovskis skal findes i genetiske faktorer, med andre ord dårlig avl med de forkerte dyr. Som dels skulle skyldes at man avler mere efter farve end temperament, altså en situation der minder om den campbells har været i gennem flere år.

Det vil igen sige at han mener at de altså ER sociale dyr, der burde kunne gå sammen, hvis altså ikke vi havde fremavlet mere aggressive dyr, der kommer op at slås.

Som argumentation for sin påstand fremfører han to synspunkter.
1) Der er for nylig indført roborovskis fra naturen, og disse dyr har ingen problemer med at gå i flokke. Stridigheder ses her meget sjældnere end hos de "domesticerede" dyr.
2) Som en anden parameter der kan måle stress, nævnes sårheling. Forstået på den måde at hvis et dyr udsættes for stress, så vil et sår være længere om at hele end hvis det ikke var udsat for stress. Så hvis dværghamstere i naturen var enegængere, men i fangenskab bliver sat sammen i unaturlige kombinationer som par eller grupper, vil de være mere stressede end normalt og sår vil være længere om at heles. Men det er ikke tilfældet, tværtimod.

Det samme skulle i øvrigt gælde for ørkenrotter, hvor de vildtfangede dyr og deres efterkommere uden problemer kan gå sammen i par eller grupper, mens især de forskellige farvemutationer ofte er ret svære at sætte sammen.

http://www.rodent-info.net/campbell_zwe ... meines.htm
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 21. dec 2005 13:17

Ret interessant!

Men det er jo typisk for alle domesticerede arter... Man ser det jo hele tiden, når der er dyr der bliver poplulære eller når der opstår nye farve- og pelsvarianter. Så avles der på ukritisk løs og resultatet bliver dyr med dårligt temperament.
Mvh. Pia

Anna

Re: Dværghamstere - er de sociale eller ej...?

Indlæg af Anna » 21. dec 2005 13:32

kwo skrev:Det samme skulle i øvrigt gælde for ørkenrotter, hvor de vildtfangede dyr og deres efterkommere uden problemer kan gå sammen i par eller grupper, mens især de forskellige farvemutationer ofte er ret svære at sætte sammen.
Så ikke engang ørkenrotter kan man være sikker på kan gå sammen...tsk tsk, det er sgi da ikke nemt at holde smågnavere :(

Lina

Re: Dværghamstere - er de sociale eller ej...?

Indlæg af Lina » 21. dec 2005 14:16

Anna skrev:
kwo skrev:Det samme skulle i øvrigt gælde for ørkenrotter, hvor de vildtfangede dyr og deres efterkommere uden problemer kan gå sammen i par eller grupper, mens især de forskellige farvemutationer ofte er ret svære at sætte sammen.
Så ikke engang ørkenrotter kan man være sikker på kan gå sammen...tsk tsk, det er sgi da ikke nemt at holde smågnavere :(
Desværre nej.. jeg havde først 2 drenge som slog hinanden ihjel efter at have gået sammen i over et år. Derefter røg 2 ud af 3 søstre i totterne på hinanden.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 21. dec 2005 17:02

Til gengæld så har jeg aldrig haft nogen former for problemer med ørkenrotter, hverken i enkeltkøns- eller flerekønsgrupper. Jeg har endda 2,3 som går sammen, og det mener mange ikke kan lade sig gøre.
Mvh. Pia

t hamster

Indlæg af t hamster » 21. dec 2005 17:50

hm.. indtrasant :D

Tippi

Indlæg af Tippi » 22. dec 2005 10:03

Findes der noget litteratur om hvordan hamsterne (vinterhvide, cambells, roborovski osv.) lever i naturen? Det kunne da være interessant at vide lidt om deres naturlige levevis.

M&T

Til Tippi

Indlæg af M&T » 7. maj 2006 22:25

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af mit første hamster og har derfor været igennem tre hamster-bøger, som alle rummede kapitler om hamstere i naturen. Ergo; hvis du bare søger på "hamster" på biblioteket, vil du sikkert automatisk finde materiale.
:D

Shannon

Indlæg af Shannon » 11. maj 2006 07:14

Jeg har lige fået 1.2 roboer ude ved Pia og de går fint sammen indtil videre. De går i et 100l akvarie og jeg hører eller ser aldrig at de er efter hinanden. Dog er de ikke så gamle endnu så de bliver spændende at følge udviklingen.

Jeg har også 3 4 ugers vinterhvide hanner til, at gå sammen og her kan man hører de skændtes nogle gange.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 11. maj 2006 13:24

I øvrigt virker det til at Campbells dværghamstere enes meget bedre i flok end de vinterhvide... Jeg har gang i en del "forsøg" med sammensætninger, og indtil videre kører alle grupperne fint.
Mvh. Pia

Tess

Indlæg af Tess » 4. aug 2006 14:55

Hmm, tror det vil være passende at placere mit indlæg/spørgsmål/spørgende konstatering her!

I dag har jeg skaffet mig to søde vinterhvide dværghamstere - to hunner. De er 6 uger gamle og fra samme kuld. Såvidt jeg har hørt (men man hører jo så meget), er risikoen for kampe mellem dem større, jo ældre de bliver - uanset om de er søskende eller ej. Dog ville jeg have troet at det, at de er søskende og altid har været sammen, ville mindske risikoen for kampe til noget nær nul. Man ved jo at de er sociale dyr, så det behøver vel ikke partout at være en han og en hun sammen?? For jeg vil nødig stå med et kuld unger, som jeg så havde ansvaret for fandt et godt hjem..

Spørgsmålet er altså hvor stor sandsynligheden mon er for, at to vinterhvide dværghamstrer-søstre kommer i camouflage med hinanden, nu eller senere? :o

Tak for svarene på forhånd.
Tess

Wampi

Indlæg af Wampi » 4. aug 2006 17:01

altså der er altid en chance for at de ender i totterne på hinanden... uanset om de er par (han+hun) eller ej... det har jeg da læst eksempler på herinde... så derfor prøv ad hold øje med dem, LYT! til dem, du kan høre når de diskuterer tro mig... vores hun var meget slem overfor hannen da hun var gravid, skreg af ham mange gange på en dag... så prøv dig frem sørg for at have et ekstra bur just in case det går galt men håb på det bedste :) det gør vi lige nu for vores hunner fra et kuld går sammen de er 4 hunner lige nu men fra søndag er de kun 3.. derudover går faderen til kuldet sammen med de 2 hanner fra kuldet af.. og indtil videre går det uden problemer de er nu ca. 6 uger mener jeg det er så krydser fingre for at det fortsætter med at gå godt... :)
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. aug 2006 18:12

Jeg har endnu aldrig hørt om to vinterhvide hunner der har kunnet enes hele deres liv, så jeg tror risikoen er meget stor for, at de skal skilles før eller senere. Jeg har selv forsøgt nogle gange, og det er altid gået galt.
Mvh. Pia

AJ og Kuglerne

Indlæg af AJ og Kuglerne » 6. aug 2006 07:46

Tess skrev: Spørgsmålet er altså hvor stor sandsynligheden mon er for, at to vinterhvide dværghamstrer-søstre kommer i camouflage med hinanden, nu eller senere? :o
Den er meget stor! De Vinterhvide går bedst sammen parvis (han og hun), det er ikke lykkedes for mig at holde to af samme køn sammen. Hvis du søger i de gamle indlæg, vil du se, at rigtig mange har måttet skille deres hamstere. Jeg vil anbefale dig at ha' et ekstra bur parat :)
Stor hilsen AJ og Kuglerne

Tess

Øv!

Indlæg af Tess » 6. aug 2006 11:12

Bevis nr. 1 for at de ikke kan sammen .. :cry:

Ja, allerede i går, en enkelt dag efter jeg fik de to søstre, viste problemerne sig. Den ene var konstant efter den anden, tyranniserede fuldstændigt, de skændtes og sloges. Først var det stort set kun fordi de begge ville løbe i det samme hjul (de har to), men derefter løb nr 1 efter nr 2 (de er jo ikke engang blevet navngivet endnu) hver gang den fik øje på hende, og hun flygtede med det samme hun fik øje på nr 1. Så jeg skilte dem ad i går, fandt noget der kunne bruges som bur - og må ned i butikken i morgen og høre hvad jeg kan gøre.. Vil ikke have en hun og en han, for vil ikke have unger. Måske var det en fejl at forsøge med sociale hamstere, skulle måske have holdt mig til en guldhamster :cry: Det er vældig synd for den, der ikke kan være i fred, ingenting må, og må flygte bare ved synet af sin sambo - dvs. tidligere sambo..

Øv, hvor er det træls, havde glædet mig sådan til at se dem hygge sig sammen.

Låst