Strøelse - hvilket materiale?

Beskrivelse mangler
Låst
Tippi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jul 2012 19:44

Strøelse - hvilket materiale?

Indlæg af Tippi » 25. jul 2012 19:50

Hej!

Vi har fået hamster igen efter 5-6 års pause. Eller dvs. nu er det min datter på 4½ år der har fået guldhamster.

Havde nogle almindelige spåner liggende fra sidst og har købt igen, men har også læst at de ikke er at foretrække.

I maxizoo så jeg forleden nogle mørke træstumper som strøelse - er der nogen af jer der har erfaring med den slags? Og er det lige så godt/skidt som det almindelige billige savsmuld?

Hvilken slags strøelse er at foretrække?

Stine

Minismor
Indlæg: 62
Tilmeldt: 20. maj 2012 20:48

Indlæg af Minismor » 25. jul 2012 20:12

det er rigtigt at almindeligt savsmuld støver for meget og derfor ikke er godt. Jeg bruger mini hemp som er små træstumper, jeg er tilfreds med suge evne og lugtkontrollen :)
//Freja.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 25. jul 2012 20:20

Vi fortrækker carefresh, men det er meget dyre end spåner så vi bruger spåner i to af vores bure og carefresh i de tre andre  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Gaia
Indlæg: 31
Tilmeldt: 29. jun 2012 17:48

Indlæg af Gaia » 25. jul 2012 20:35

Jeg bruger også hampespåner - det er lugtfrit og virker rigtig godt. Jeg er dog begyndt at supplere med boxo som er lettere og som Pandora derfor kan grave gange i - det er ikke rigtig en mulighed med hampen som er for kompakt.

Minismor
Indlæg: 62
Tilmeldt: 20. maj 2012 20:48

Indlæg af Minismor » 25. jul 2012 21:27

jeg blander også carefresh eller boxocomfort med  mini hemp noglegange, virkelig godt
//Freja.

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 25. jul 2012 22:37

Jeg bruger de omtalte træstumper (Multifit strøelse) fra Maxi Zoo og er rigtig glad for dem. De er super holdbare og i princippet kan man nøjes med at skifte dem der er opløst og lade resten ligge, så de er også gode for pengepungen.
Dog synes jeg det er lidt synd at de kun skal gå på træstumper, så jeg supplere med Boxo Comfort/Care Fresh ovenpå, så der er lidt blødt som de også kan bruge i reden.
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 25. jul 2012 23:21

Jeg bruger spåner, carefresh og hemp.
Jeg synes selv det fungerer som det skal  :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Simse
Indlæg: 268
Tilmeldt: 22. sep 2008 19:31

Indlæg af Simse » 26. jul 2012 05:01

Jeg har tidligere brugt spåner uden problemer - dog kan hamsterne ikke grave i det så godt som de kan i hemp, som jeg bruger nu.
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 26. jul 2012 08:05

Der er ikke noget i vejen med at bruge spåner - det er som nævnt savsmuld, dvs. træstøv og meget små spåner, der er problemet, fordi hamstere har nogle sarte luftveje.
Jo større spånerne er, jo mindre støv er der med (man kan også købe noget der hedder støvfri spåner hos f.eks. Brogaarden - 1 balle ca. 100 kr.).

Valg af strøelse er meget spørgsmål om smag.

Jeg har selv været glad for hampestrøelse en overgang, men syntes efterhånden også det støvede en del.

Jeg har prøvet forskellige slags træpiller og høpiller - jeg synes, de er lige hårde nok plus at de ikke lugter så godt, når de går i opløsning (vådt træ/ vådt hø...).

Jeg har også prøvet ugødet spaghnum - hamsterne var glade for det, men der bliver let lidt fugtigt (jeg har mine i akvarier) og det tror jeg ikke er så godt.

Jeg har også brugt træflis på et tidspunkt - det lugter godt af træ, men jeg er ikke helt sikker på, det suger så godt (man kan selvfølgelig lægge lidt sand eller spåner i tissehjørnerne). Det er også lidt dyrere (afhængigt af hvor man køber det). Jeg var egentlig glad for det, men gik vist væk fra det for at finde noget billigere (jeg har jo mange hamstere...).

Så for tiden bruger jeg de støvfri spåner.

ZenZen
Indlæg: 551
Tilmeldt: 19. apr 2008 16:23

Indlæg af ZenZen » 26. jul 2012 08:34

Jeg bruger Carefresh. Det er dyrt, men tilgengæld holder det ufatteligt længe.

Jeg købte en pakke sidste år, og den har jeg først lige tømt - og det KUN fordi jeg fik nyt bur.

Carefresh er forholdsvis støvfri. Det suger godt og holder lugten nede. Bare tag tissehjørnerne i ny og næ, så er der ingen problemer.  :D

Tippi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jul 2012 19:44

Tak!

Indlæg af Tippi » 10. aug 2012 18:19

Tusind tak for alle jeres svar! Jeg vil helt klart se mig om efter alternativer til savsmuldet og er rigtig glad for jeres erfaringer.

Stine

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Indlæg af Freja » 12. aug 2012 16:30

Her bruger vi kun spåner - og bjerge af strimlet toiletpapir, som hamsteren kan flytte og forme efter forgodtbefindende. Det fungerer meget fint og skal ikke skiftes så tit - fordi vores lille Sne er så dygtig, at han kun tisser i sit toilet med klumpende kattegrus. Dette skiftes så et par gange om ugen....

Så ingen våde spåner eller kedelig tislugt her  :D
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Låst