roborovski og tremmeafstand

Beskrivelse mangler
burrus

roborovski og tremmeafstand

Indlæg af burrus » 29. nov 2012 20:42

Hvor "stor" en tremmeafstand holder egentlig roborovski'er inde?  

jeg har aldrig selv oplevet robo'er der smutter ud, men jeg har tidligere også altid brugt bernie bure, som jo har 5 mm afstand i toppen, hvor de aldrig kom...
men er der nogen der har erfaring med "maks" afstand for de små robo'er?

det har jo "grebet lidt om sig" med de små - ender måske med 2 par i stedet i for et  :oops:  så skal nok ud og se mig om efter et bur mere og havde egentligt kig på det her
http://www.zooplus.de/shop/nager_kleint ... 0cm/184608
men ved ikke om 7mm er for stor afstand for dem så de smutte ud af det... (hvilket er lidt selvmords mission herhjemme pga. min hunkat)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Freja

Indlæg af Freja » 30. nov 2012 08:42

Med kat i huset ville jeg godt nok være meget forsigtig....

Jeg havde selv en løs hamster i stuen i går, da vores ene vinterhvide (vel at mærke ikke den mindste) gik ud af løbegårdens hjørne  - tremmeafstand 1 cm! Pludselig sad han nede ved mine fødder under sofabordet - og så fik jeg travlt med at få ham samlet op  :lol:

Mvh. Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

burrus

Indlæg af burrus » 30. nov 2012 09:11

Heldigvis har mine nuværende katte aldrig gjort hamstere noget.
Min hankat er bange for hamstere uden for buret - han mødte min første guldhamster da han var killing, og hun hev pels ud af maven på ham. Lige siden har han været bange for hamstere uden for buret.
min hunkat tror hamstere er legetøj. Der er tydeliv adfærdsforskel på hendes reaktion på hamstere og mus. har haft løse kinesere to gange - begge gange opdagede jeg det pga. hendes "lege"-miav. Har jeg mus i transit, så har hun mord i øjnene - de skal dø og spises :shock:  

men for hamsterens skyld vil jeg jo helst ikke at de kan smutte ud - det er jo stress for den lille størrelse!

overvejer om det skal være et gabber bur i stedet - bare for en sikkerheds skyld...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Freja

Indlæg af Freja » 30. nov 2012 21:04

Men hvorfor ikke vælge et plasticbur - bare for en sikkerheds skyld? Så kan du også meget bedre se, hvad der foregår  :shock: inde i buret....

Det ville jeg helt klart vælge, hvis vi havde roboer.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

burrus

Indlæg af burrus » 30. nov 2012 21:42

gabber bur er netop plastik bur...

det eneste "problem" ved palst-burene er prisen... de ER bare dyrere medmindre jeg går over til Bernie burene som jeg synes er lidt "små"...

og kanten er alligevel ofte så høj på plast-burene at man ikke kan se de små størrelser alligevel, men mindre der er utroligt meget bundstrø i   :)  

men har heldigvis indtil april til at finde en løsning - indtil videre har jeg et gabber bur (plast bur) til det første par der kommer hjem...
Pia B

Alphas

Indlæg af Alphas » 2. dec 2012 17:24

Jeg har et i plastik stående herhjemme i en fornuftig størrelse og i plast, men tremmer foroven. Mener at man kan få sådanne bure til en overkommelig pris på lux-shoppen.dk :)
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

burrus

Indlæg af burrus » 2. dec 2012 17:44

ja gabber bure kan jeg få ude ved LUX uden problemer :)
Og jeg kan også få billige bernie bure derude hvis det skulle være. synes bare det er for småt til par  :oops:   jeg har haft det før, men nu er det bare fordi jeg vil forkæle dem lidt  :oops:  

ofte synes jeg bare man kan se dem for dårlige i dem fordi de render rundt nede i bunden - men det kan jo klares ved at proppe dem med bundstrø  :)  så er der også noget at grave i for dem!   :)  
tror jeg bliver mere og mere enig med mig selv om at det enten bliver gabber/bernie bure - eller plastkasser/akvarier (de kræver bare lige mere arbejde at gøre robo-egnet)
Pia B

Luna

Indlæg af Luna » 2. dec 2012 18:00

hvad med et terrarie? :D
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Alphas

Indlæg af Alphas » 2. dec 2012 18:07

Vi har et i piget lyserødt :D

Da vi brugte det, proppede vi det med bundstrøelse og klatremuligheder - og gudskelov for, at hamstrene herhjemme er så håndtamme at de selv kravler op i hånden - for der var ikke plads til hænderne, med alt det klatreværk!

Men jeg synes nu at de er ganske udmærkede. :D

Billede

burrus

Indlæg af burrus » 2. dec 2012 18:20

Luna skrev:hvad med et terrarie? :D
det var drømmemuligheden, men på en SU er det dælme svært at finde penge til terrarier... de koster knaster sådan nogle - også noget mere end jeg lige vil kaste efter det...
jeg kan nemlig rigtig godt lide min opsparingskonto til dyrlægen - den vil jeg nødig tømme for at købe to terrarier..  :)
Pia B

Alphas

Indlæg af Alphas » 2. dec 2012 18:24

Det vi benytter os af herhjemme er "trækasser".
Min kæreste er tømrer, og får snart ordnet dem alle.

Lige nu er det klodser på 48X57 cm store, ubearbejdet.
Meningen med købet af dem, er at den ene side skal tages ud, hvor der skal indsættes plexiglas, så de små kan se ud, og vi kan se ind - og ikke kun foroven. De fungerer udmærket.

Endvidere, mht. til terrarier, mon ikke der er nogle gamle akvarier billigt til salg på Gul&Gratis? :)

Billede

burrus

Indlæg af burrus » 2. dec 2012 18:30

der er rigtig tit brugte til salg - men det gør dem ikke billige...

mange ting falder til langt und halv pris så snart de er brugt - men det er ikke normalt for terrarier... hvis de er nogenlunde pæne, så er de stadig brækdyre - fordi de netop er så holdbare at de jo ikke "slides" af at være blevet brugt til en slange... så de falder som oftest kun lige et par hundrede under ny pris, hvis de stadig er nogenlunde pæne...  
jeg sidder og kigger terrarier hver uge  :oops:   ville allerhelst have to terrarier på 75*40*40 eller 75*35*35 - men de dukker sjældent op og når de gør, så er de meget tæt på nypris alligevel...
det bliver først den dag jeg får arbejde og måske får penge mellem hænderne (ya right - for så begynder katteopdrættet også, og så fordufter alle penge mellem hænderne på mig!  :lol: )

jeg tror jeg må "nøjes" med plastbure - det er meget bedre for ryggen! :D
Pia B

Luna

Indlæg af Luna » 2. dec 2012 18:33

mit bur har jeg købt i solsidens dyrehandel i nr. sundby til 900kr. (40 x 50x 80), kan godt se det bliver en dyr omgang, hvis du skal have to :)
Billede

Alphas

Indlæg af Alphas » 2. dec 2012 18:38

Netop fordi terrarier er brækdyre, tænker jeg på brugte akvarier.
Sådan nogle har vi tidligere haft, og forskellen mellem akvarie og terrarie er heller ikke super stor. :D

Men kender godt det der med, at pengene bare smuldrer. Jeg har sådan en kærlighed til hamstre, at jeg helst vil eje dem allesammen på én gang! :oops:

.. hvilket godt kan være problematisk i en to-værelses lejlighed. :b

Billede

Luna

Indlæg af Luna » 2. dec 2012 18:50

kender det også alt for godt :P -hjemmeboende og på SU. Jeg valgte at min far betalte terrarie for nogen af de penge han ellers ville have givet mig som tilskud til kørekort :p
Billede

Låst