Skifte bur i ny og næ?

Beskrivelse mangler
Låst
SigneB

Skifte bur i ny og næ?

Indlæg af SigneB » 7. mar 2013 00:55

Hej derude!

Jeg overvejer at anskaffe mig et guldhamster. Jeg har haft hamster før i flere omgange, så det meste har jeg styr på.
Der er dog det ved min situation nu, at jeg har en kæreste, der bor i en anden by end mig.
Derfor er jeg ca. hver anden weekend hos ham.
Transporten er ca. halvanden time i bus og tog.
Vil det være muligt at have hamsteren med i en transportkasse?
Og hvis jeg køber en "stor" en, kan hamsteren så bo i den over en weekend? Her tænker jeg Crittertrail-størrelsen. (Hvad kan en hamster klare sig på i to dage minimum?)
Eller skal jeg ud i at have et bur hver sted?
Eller bliver hamsteren stresset af hver anden uge at skifte bur i 2 dage? Tænker at hamsteren skal have et træhus med bund i, så reden kan flyttes med (hvis hamsteren vel og mærke vælger at sove i huset.)
Puha, det var mange spørgsmål, håber I kan svare :)

chlin

Indlæg af chlin » 7. mar 2013 01:15

Hvis der i det Cittertrail bur kan være et hjul der er stort nok til en Guldhamster, så kan du sagtens bruge det i de weekender. Jeg tror hamsteren vil foretrække at have et lidt større bur stående hos din kæreste, men det andet kan også gå an.
Jeg oplever ikke, at det er et problem for en hamster at skifte bure. De falder hurtigt til i nye omgivelser

Jeg vil ikke anbefale at have et træhus med bund i, for det kan ret hurtigt blive ret så ulækkert hvis/når hamsteren bruger det som toilet...
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Misty

Indlæg af Misty » 9. mar 2013 20:04

Crittertrailbure fåes jo i flere etager og hvis du ikke har plas til et større ville det måske være en ide at købe et der har flere etager. Og der er som regl ikke plads til et stort løbehjul i disse bure så måske du kan erstatte dette med med en løbekugle så den kan løbe lidt rundt på gulvet i stedet for bare et forslag :-)

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 9. mar 2013 21:00

Misty skrev:Crittertrailbure fåes jo i flere etager og hvis du ikke har plas til et større ville det måske være en ide at købe et der har flere etager. Og der er som regl ikke plads til et stort løbehjul i disse bure så måske du kan erstatte dette med med en løbekugle så den kan løbe lidt rundt på gulvet i stedet for bare et forslag :-)
en løbe kugle er ikke nok, nogen hamster løber over 8 km om natten. Og det er umuligt at have hamsteren i kuglen om natten. og de 20 anbefalede minutter om dagen dækker ikke behovet.  :?

så jeg vil anbefale at finde et bur med plads til hjul.

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 9. mar 2013 22:37

Jeg tror den bedste løsning ville være et bur hos din kæreste. Så kan du bare tage hamsteren, hjulet, huset og evt. noget legetøj med når du rejser og putte i buret. Det er svært at købe et bur som er godt nok til at kunne have et hjul der er stort nok som også skal være weekend bur.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

burrus

Indlæg af burrus » 10. mar 2013 07:39

i princippet kan hamsteren jo sagtens bo i sit transportbur hele weekenden - det er ikke anderledes end for udstillingshamstere som rundt om i verdenen må bo flere dage i faunabokse o.l.  fra torsdag til mandag med flere gange årligt.

et hjul er ikke essentientelt for hamsteren at have, når den "kun" er foruden fra fredag til søndag. den kommer jo hjem igen og kan løbe evt. opsparet energi af sig :)  

man kan sagtens have sin hamster med på "weekend", evt have et lille bur stående det andet sted. Hamsteren tager på ingen måde skade af at man tager den med på sådan en tur at den i to dages tid nu og da er i et lidt mindre bur. Nogle hamstere vil endda synes det var et spændende hamsterliv, sådan at komme på udflugt med jævne mellemrum :)

ellers er der jo løsningen at man får en nabo eller ven til at kigge ind midt på weekenden og tjekke mad og vand hos hamsteren :)  så er den fri for at komme med på turen og den bliver hjemme i vante omgivelser med en der lige tjekker at der ikke mangler noget til du kommer hjem igen :)
nogle hamstere vil nemlig synes at turen frem og tilbage kan være stressende og så er det meget bedre bare at lade den blive hjemme :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 10. mar 2013 10:36

Jeg har prøvet en gang hvor to af mine dværghamstere boede i hver deres faunabox da vi var til udstilling på sjælland. De virkede meget stresset, og jeg gør det ikke igen. Nu tager jeg weekendbure med til dem. bernie bur (ikke den small) til guldhamstere. Bernie bur small eller stor 30 l. faunabox til de vinterhvide. Det har jeg det bedre med. Så tager jeg deres hjul, huse og lidt legetøj med til dem.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Låst