Ændret humør eller syg?

Beskrivelse mangler
Låst
Lotte
Indlæg: 163
Tilmeldt: 24. apr 2011 18:23

Ændret humør eller syg?

Indlæg af Lotte » 8. maj 2013 13:13

Jeg har en forholdsvis ny guldhamster, Ellie. Jeg fik hende d. 2. februar, og hun var da ca. 6 uger gammel (fra en dyrehandel).
Hun er sød, sjov, glad og noget af en bisse, men ... jeg synes, hun de sidste 7-14 dage er begyndt at ændre adfærd. Hun har altid klatret og gnavet i tremmerne for at vise, at hun vil UD af buret. Og hun kommer altid på gulvet både morgen og aften (indtil hun bliver uartig, så bliver hun smidt i buret igen). Men nu tigger hun ikke mere om at få lov til at komme op, og når hun bliver taget op, sidder hun i et hjørne og vasker sig og bagefter løber hun i et wodent wheel. Hun skifter hele tiden mellem de 2 ting. Hun er slet ikke ude på selve gulvet, og hun virker næsten lidt forskrækket eller sky, når hun kigger på mig.
Det er ikke første gang, dette sker for mig. Min tidligere hamster, Futte, skiftede også adfærd efter et par måneder. Og han havde sine op- og nedture og er siden blevet aflivet pga. organsvigt, hulk.
Hvad gør jeg galt? Jeg vil så gerne have, min lille pigehams trives hos mig, men hun virker bestemt ikke sådan nu.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Ændret humør eller syg?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 8. maj 2013 18:28

Kan det være hun er blevet voksen? Eller virker hun til at lide?

Jeg har oplevet at når mine hunner bliver 4-6 måneder gamle så ændre de adfærd og er ikke så "legesyge" mere. De bliver mere inaktive og sover mere. Men ved ikke om det er det der er på spil her
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Lotte
Indlæg: 163
Tilmeldt: 24. apr 2011 18:23

Re: Ændret humør eller syg?

Indlæg af Lotte » 8. maj 2013 20:02

Jeg synes ikke, hun virker til at lide. Hun spiser, drikker og tisser. Hun virker nærmest ugidelig. Når jeg kl. 21 hiver hende ud af huset (det behøvede jeg ikke at gøre tidligere, hun nærmest sprang ud selv), så skynder hun sig ind igen, lige så snart muligheden byder sig. Og jeg får derfor følelsen af at pine hende til at være aktiv. :(
Hendes ændrede adfærd er bare kommet så pludseligt, og det er selvfølgelig derfor, jeg er bekymret. Måske har du ret i, at hun er ved at blive voksen.
Men kommer til at tænke på noget andet. Min gamle hams Hannibal sov også i starten til kl. 24, og da jeg så fik Futte, vågnede han meget tidligere. Da han blev (meget) gammel sov han hele tiden, men da jeg fik Ellie livede han lidt op de sidste 2½ måned, og selv om han gik dårligt, tiggede han om at komme op på gulvet hver morgen.
Jeg kan faktisk huske, at Hannibal den sidste uge af sit liv ikke ville på gulvet, og Ellie holdt derefter op med at ville ind i diverse ting, som står på gulvet. For Hannibal havde jo ikke været der for nylig. Kan de to ting hænge sammen?
Kan det tænkes, at hamstere liver mere op, hvis de kan lugte en anden hamster og dermed skal beskytte deres territorium?

HamsterPigen

Re: Ændret humør eller syg?

Indlæg af HamsterPigen » 9. maj 2013 13:08

Lotte skrev:Jeg synes ikke, hun virker til at lide. Hun spiser, drikker og tisser. Hun virker nærmest ugidelig. Når jeg kl. 21 hiver hende ud af huset (det behøvede jeg ikke at gøre tidligere, hun nærmest sprang ud selv), så skynder hun sig ind igen, lige så snart muligheden byder sig. Og jeg får derfor følelsen af at pine hende til at være aktiv. :(
Hendes ændrede adfærd er bare kommet så pludseligt, og det er selvfølgelig derfor, jeg er bekymret. Måske har du ret i, at hun er ved at blive voksen.
Men kommer til at tænke på noget andet. Min gamle hams Hannibal sov også i starten til kl. 24, og da jeg så fik Futte, vågnede han meget tidligere. Da han blev (meget) gammel sov han hele tiden, men da jeg fik Ellie livede han lidt op de sidste 2½ måned, og selv om han gik dårligt, tiggede han om at komme op på gulvet hver morgen.
Jeg kan faktisk huske, at Hannibal den sidste uge af sit liv ikke ville på gulvet, og Ellie holdt derefter op med at ville ind i diverse ting, som står på gulvet. For Hannibal havde jo ikke været der for nylig. Kan de to ting hænge sammen?
Kan det tænkes, at hamstere liver mere op, hvis de kan lugte en anden hamster og dermed skal beskytte deres territorium?
Ved ikke det med territorium, men vil tro vis det er derfor, så er det ikke "sjovt" at komme ud til en andens lugt. Så vil det svare til at du opdager en anden har været i dit hus, du vil da også blive sur/bange.
Min Kenai havde en lille periode hvor han bare ikke gad mig/noget andet. Men det gik over. Han har dog ikke den samme lyst som før. Det kan bare være at nogen hamster har en periode hvor det klikker lidt for dem. :wink:

Hamster er ikke klappe-kæle dyr på den måde, de er meget aktive og vil ikke side og nusse. :)

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Ændret humør eller syg?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 9. maj 2013 13:56

Jeg tænker at det lyder sandsynligt at hun kvikkede mere op da han havde været der især de dage hvor hun har været i brunst.

Så jeg tror godt det kan være fordi han ikke er der mere at hun er blevet så inaktiv
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Lotte
Indlæg: 163
Tilmeldt: 24. apr 2011 18:23

Re: Ændret humør eller syg?

Indlæg af Lotte » 9. maj 2013 14:32

Tak skal I have, begge to.
Hun vågnede i dag kl. 8.30 og ville meget gerne op. Hun gik på opdagelse, og jeg kunne se, hun hyggede sig.
Måske er hun mere oppe på dupperne, hvis der er en anden hamsterlugt. Det kan være, jeg skal overveje at anskaffe mig en lille sød hanhamster, som falder i hendes smag. :lol:

Låst