Træpiller

Beskrivelse mangler
mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Træpiller

Indlæg af mjoller » 25. jun 2014 13:27

Hej alle

Nu har jeg læst at en del bruger træpiller under f.eks. boxo og det kunne jeg godt tænke mig. Men hvilke træpiller bruger i?
Er det dem som er beregnet til dyr, f.eks. multifit eller bare det fra byggemarkedet?
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Træpiller

Indlæg af LiseJuul » 25. jun 2014 14:37

Hej :)
Jeg bruger nogle som jeg køber i min lokale foderstof, så tror det er det samme som man kan købe i byggemarkederne :-)
Billede

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Træpiller

Indlæg af taysha » 25. jun 2014 16:10

nu er jeg nødt til at spørge... mange steder ser jeg argumentet mod spåner er at nåletræsspåner kan afgive phenoler, når de bliver våde og at indånding af phenoler kan skade luftvejene.
Hvis I bare køber træpiller som til brændsel, hvordan finder I så ud af hvilket træ de er lavet af? Jeg mener det står jo på spånerne, men der plejer da ikke at stå noget på træpillerne, og de er da tit af nåletræ, dem vi fyrer med, det kan jeg da lugte. Men man kan jo ikke så godt stå og åbne poser og snuse til dem før man har købt dem?
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Træpiller

Indlæg af Rasholm » 25. jun 2014 16:14

Men træpillerne skal jo kun bruges som det helt nederst bundlag, så det er jo begrænset hvor meget tis der når derned, specielt hvis der lægges godt med overlæg på af nogle af de anbefalede ting.

Men ja, det er bare dem fra trælasten.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Træpiller

Indlæg af LiseJuul » 25. jun 2014 16:43

Jeg får altid lov til at lugte til dem før jeg køber :P De er så rare i butikken.
Billede

mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Træpiller

Indlæg af mjoller » 25. jun 2014 17:23

taysha skrev:nu er jeg nødt til at spørge... mange steder ser jeg argumentet mod spåner er at nåletræsspåner kan afgive phenoler, når de bliver våde og at indånding af phenoler kan skade luftvejene.
Hvis I bare køber træpiller som til brændsel, hvordan finder I så ud af hvilket træ de er lavet af? Jeg mener det står jo på spånerne, men der plejer da ikke at stå noget på træpillerne, og de er da tit af nåletræ, dem vi fyrer med, det kan jeg da lugte. Men man kan jo ikke så godt stå og åbne poser og snuse til dem før man har købt dem?
Det var nemlig også det jeg tænkte på. Det står nemlig ikke rigtig hvilken træsort der er tale om (har kigget på dem i silvan, da det er tættest på).

Men mange tak for svar alle sammen :)
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Træpiller

Indlæg af Rasholm » 25. jun 2014 17:25

Kunne ikke lige se på den sæk jeg har stående, hvilken slags træ der er brugt
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Træpiller

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 25. jun 2014 18:43

Det står der heller ikke på den jeg har stående. Men jeg synes ikke de lugter af noget :?
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Træpiller

Indlæg af Rasholm » 25. jun 2014 19:22

Jeg synes heller ikke at de lugter specielt meget.
Og jeg oplever ikke at de er smuldret, hvilket de jo gør når de bliver våde. Har kun oplevet det da Peanut havde det med at rive hans vandflaske ned og den så tømte sig selv.
Og hvis pillerne ikke bliver våde af tis så de smuldre, så afgiver de vel ikke den gas, som savsmuldets og tis kan udvikle ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Træpiller

Indlæg af taysha » 25. jun 2014 20:18

jeg tænker også på støvet fra træpillerne.. Jeg har brugt støvfri spf spåner til dyrene, og jeg synes de træpiller vi hælder i fyret støver helt vildt, især i forhold til de nævnte spåner.
Ja, altså som det er nu har de carefresh i det meste af buret og kun spåner i et graveområde, hvor jeg kan se når jeg skifter at de ikke tisser.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Træpiller

Indlæg af Colour Point » 25. jun 2014 23:45

Hvilken forskel er der så på de træpiller man køber i f.eks Silvan, og så til de træpiller vi bruger til hestene ??

Udover prisen sikkert ? :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Træpiller

Indlæg af PiaH » 26. jun 2014 00:25

taysha skrev:jeg tænker også på støvet fra træpillerne.. Jeg har brugt støvfri spf spåner til dyrene, og jeg synes de træpiller vi hælder i fyret støver helt vildt, især i forhold til de nævnte spåner.
Ja, altså som det er nu har de carefresh i det meste af buret og kun spåner i et graveområde, hvor jeg kan se når jeg skifter at de ikke tisser.
Hvad er spf spåner?
Fra mig og Zoo

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Træpiller

Indlæg af taysha » 26. jun 2014 06:57

spf spåner er spåner der er lavet til at blive brugt i svinestalde og på svinetransportbiler, så der er gjort noget ud af, at de skal være med så lidt støv som muligt og uden sygdomsfremkaldende agens. Man kan købe dem mange steder, feks. land og fritid og der findes forskellige udgaver, med forskellige grovheder. Vi bruger dem der hedder støvfrie og som er ret grove i det, da de er gode for dyrene at bygge tunneller i.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Træpiller

Indlæg af PiaH » 26. jun 2014 09:39

taysha skrev:spf spåner er spåner der er lavet til at blive brugt i svinestalde og på svinetransportbiler, så der er gjort noget ud af, at de skal være med så lidt støv som muligt og uden sygdomsfremkaldende agens. Man kan købe dem mange steder, feks. land og fritid og der findes forskellige udgaver, med forskellige grovheder. Vi bruger dem der hedder støvfrie og som er ret grove i det, da de er gode for dyrene at bygge tunneller i.
Okay, mange tak for info :-) det anede jeg intet om.
Fra mig og Zoo

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Træpiller

Indlæg af Rasholm » 26. jun 2014 18:47

Jeg synes ikke mine træpiller støver, ikke engang når jeg tømmer en posenet i spanden. Så har jeg i hvert fald ikke opdaget det.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst