Social vs solitær

Beskrivelse mangler
Låst
Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Social vs solitær

Indlæg af Rasholm » 10. feb 2015 08:47

Jeg kom til at tænke lidt over, at vi snakker om, at hamster er solitære dyr. At fordi vi har sat dem i små bure i forhold til den plads de har i naturen, så har de simpelthen for lidt plads til at kunne eksistere sammen og i rigtig mange tilfælde vil begynde at slås, og helst med døden til følge hvis de virkelig har set sig sur på hinanden.

Så er det jeg tænker – er de virkelig så sociale i naturen som vi tror. Har de ikke bare så meget plads hver især, deres egne territorier, at de ikke behøver at være sociale, men også er solitære i naturen. Og så mødes de kun når det er tid til at parre sig.

Hvad tænker I om den teori?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Social vs solitær

Indlæg af taysha » 12. feb 2015 17:18

der er flere "grader" af social adfærd, med obligat solitær i den ene ende af skalaen (her plejer guldhamstre at blive brugt som eksempel, men flere af de små kattearter er også i den ende) og i den anden ende af skalaen er de obligat sociale (hunde, marsvin, deguer, heste, løver, mennesker)
Obligat solitære dyr ser kun artsfæller ved parring (samt unger+mor gruppen) men trives ikke ved at være tæt sammen
Obligat sociale dyr har et behov for at være sammen med artsfæller, og opfyldes behovet ikke overføres dette evt. til an helt anden art, isoleres dyret totalt opstår mistrivsel og uhensigtsmæssige adfærdsudtryk (tænk her: papegøjen, der piller sig selv, aben der sidder og rokker, mennesket der har psykiske skader efter isolationsfængsel)
Ind i mellem yderpunkterne finder man så de allerfleste arter et eller andet sted på en glidende skala.

Der skelnes ofte mellem egt. sociale arter og kolonilevende arter. Sociale arter er dyr som hunde, med et bredt kommunikationsspektrum, der bla har elementer, der er beregnet til at holde sammen på flokken og styrke fællesskabet. Kolonilevende dyr lever egt. nærmest som solitære, de findes bare i større grupper, men grupperne har ikke den samme indbyrdes kommunikation og "fællesskab" som en rigtig social flok. Visse ynglefugle kolonier er gode eksempler på dette, i ekstremen er eksemplet møl om en lampe. Det er egentligt blot solitære dyr, der er presset sammen af ydre behov, og de holder hver for sig en passende afstand til hinanden i hvert deres miniterritorium.

Det mest spændende dyr i denne sammenhæng er efter min mening (dadadaaaa duuumm)
Huskatten - Felis catus.
I naturen kan den findes både hvor den trives med at leve solitært og kun ser artsfæller ved parring (og hunkatten med killinger), den er fundet i kolonier, hvor de var mange katte samlet (typisk omkring en fødekilde), men hvor kattene ikke havde nogen form for sociale interaktioner, andet end den kommunikation der skal til for at undgå at være tættere på hinanden end højst nødvendigt, og ikke mindst er der fundet (mange) grupper, som lever et liv, der mest mindre om en løveflok, bortset fra at hankattene, modsat løvehannen) ikke er tilknyttet flokken, men vandrer rundt og besøger flokke af hunkatte og solitære hunkatte. Hannernes territorium er selvsagt af samme grund større end hunkattenes og dækker ind over dele af hunkattenes forskellige territorier
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Social vs solitær

Indlæg af taysha » 12. feb 2015 17:26

nå, nu blev jeg så optaget af katte at jeg glemte at nævne...
Der er jo i virkeligheden mange hamster arter, også flere end, dem vi kender fra fangenskab.... Og der er jo ingen der siger at arternes socialadfærd i naturen er ens på tværs af arter. Snarere er det sandsynligt at den er forskellig.
Og der er ikke lavet ret mange videnskabelige undersøgelser af vildtlevende hamstres adfærd på den frie vildtbane.

Der vides dog lidt om, hvordan vildtfangede hamstre reagerer,når de kommer til at bo i vores hjem og vi sætter dem sammen med hinanden. Det vil jeg ikke gøre mig klog på, der er det vist Kenneth, vi skal spørge. Men det er jo utrolig interessant viden at få. Jeg ved ikke om der er lavet videnskabelige artikler om det, men der ligger i hvert fald nogle erfaringer, der.

Man skal bare huske, at der ikke vil ses samme adfærd mellem dyr som vi mennesker plopper ind til hinanden som mellem dyr, der mødes i naturen. Det er velkendt fra ulvene, hvor alle de gamle teorier om flokadfærd, hierarki, dominans mv blev formuleret på baggrund af observationer af ulve i en sammenført flok bag hegn. Siden har man lavet observationer i naturen, der totalt skyder hul i de gamle teorier....
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Social vs solitær

Indlæg af Rasholm » 12. feb 2015 20:11

Tak for den gode forklaring Christina :D

Hvis hamster var obligat sociale dyr fra naturen, så ville det vel også vise sig i deres adfærd i fangeskab - selv om fangeskab og frihed ikke som sådan kan sammenlignes. Men deres naturlige instinkt vil vel ikke ændre sig så voldsomt i fangeskab, at de gik helt over til at være obligat solitær.
Så i en eller anden form/omfang, har/er de obligat solitær fra naturen. Og så er det blevet forstærket af, at de er kommet i fangeskab og ikke har den plads omkring sig som i naturen.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Social vs solitær

Indlæg af taysha » 13. feb 2015 16:49

Så vidt jeg ved er det sådan at guldhamstre i naturen er obligat solitære, eller meget tæt på at være det.... mens i det mindste nogle af dværgarterne nok nærmest er kolonidyr, evt. er pardannende. Men det er min tolkning af de ting, ejg har kunnet finde om det (meget lidt)
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Re: Social vs solitær

Indlæg af kwo » 16. feb 2015 13:56

Rasholm skrev:Tak for den gode forklaring Christina :D

Hvis hamster var obligat sociale dyr fra naturen, så ville det vel også vise sig i deres adfærd i fangeskab - selv om fangeskab og frihed ikke som sådan kan sammenlignes. Men deres naturlige instinkt vil vel ikke ændre sig så voldsomt i fangeskab, at de gik helt over til at være obligat solitær.
Så i en eller anden form/omfang, har/er de obligat solitær fra naturen. Og så er det blevet forstærket af, at de er kommet i fangeskab og ikke har den plads omkring sig som i naturen.
Så simpelt kan det ikke stilles op. For det er jo ikke kun spørgsmålet om at gå fra naturen til fangenskab. Der er samtidig en lang række andre faktorer, der er anderledes i fangenskab, ikke mindst pladsen. Så selv om de er sociale i naturen kan de godt få problemer i fangenskab, hvis pladsen bliver for lille. Mennesker i fængsler kan jo også få psykiske problemer når de proppes ind på lidt plads, på trods af at vi er en social art.
Kenneth Worm

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Social vs solitær

Indlæg af Rasholm » 16. feb 2015 15:02

kwo skrev:
Rasholm skrev:Tak for den gode forklaring Christina :D

Hvis hamster var obligat sociale dyr fra naturen, så ville det vel også vise sig i deres adfærd i fangeskab - selv om fangeskab og frihed ikke som sådan kan sammenlignes. Men deres naturlige instinkt vil vel ikke ændre sig så voldsomt i fangeskab, at de gik helt over til at være obligat solitær.
Så i en eller anden form/omfang, har/er de obligat solitær fra naturen. Og så er det blevet forstærket af, at de er kommet i fangeskab og ikke har den plads omkring sig som i naturen.
Så simpelt kan det ikke stilles op. For det er jo ikke kun spørgsmålet om at gå fra naturen til fangenskab. Der er samtidig en lang række andre faktorer, der er anderledes i fangenskab, ikke mindst pladsen. Så selv om de er sociale i naturen kan de godt få problemer i fangenskab, hvis pladsen bliver for lille. Mennesker i fængsler kan jo også få psykiske problemer når de proppes ind på lidt plads, på trods af at vi er en social art.

Det er rigtigt Kenenth at mennesker i fængsler kan få psykiske problemer pga for lidt plads. Men nu er mennesket jo nok noget mere komplekse og veludviklet i deres hjerne, og deraf også flere tanker, der kan give psykiske problemer. Så selv om det kan sammenlignes en smule, synes jeg ikke det kan sammenlignes 1 til 1
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Social vs solitær

Indlæg af taysha » 16. feb 2015 15:44

God kommentar, Kenneth.
mht fængselseksemplet... Der synes jeg faktisk godt det kan sammenlignes.
Langt de fleste af de basale reaktioner - for ikke at nævne hele indlæringssystemet - er det samme på tværs af dyrearter.
Hvis man glemmer et øjeblik, at mennesket er ens egen art og blot observerer, med biologiske briller, de sociale reaktioner i en gruppe mennesker, så ser man de samme mønstre som man kan genfinde hos de fleste sociale pattedyrsarter.
De studier, jeg tidligere nævnte af ulve i fangenskab og de nyere studier lavet i den frie vildtbane, er netop også blevet sammenlignet med at det svarer til at studere mennesker i et fængsel kontra i et almindeligt liv, og at man netop ikke kan konkludere noget om adfærden i naturen ud fra studier i fangenskab fordi sammentvungne grupper ikke har samme mønstre som naturligt opståede grupper.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Re: Social vs solitær

Indlæg af kwo » 16. feb 2015 17:51

Man skal heller ikke glemme at fordi man er en social art, betyder det ikke at man elsker at være sammen med alle andre individer af ens egen art. I fangenskab tvinger vi to eller flere bestemte individer at være sammen på et lille område. De får ikke selv lov til at vælge deres partner.
Kenneth Worm

Låst