Spørgsmål omkring hamstre

Beskrivelse mangler
Låst
Gerdaplatou
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31. okt 2016 21:34

Spørgsmål omkring hamstre

Indlæg af Gerdaplatou » 1. nov 2016 16:26

Hej

Ved ikke hvor jeg skal skrive indlægget, så det bliver herinde :D Jeg har for nyligt fået en sibirisk dværghamster, som jeg er rigtig glad for. Men er stadigvæk i tvivl om noget, Så her kommer nogle spørgsmål.
1. Skal man en en slags bund under spånerne, for synes at jeg har hørt noget om det?
2. Hvad med tænder og negle skal man have noget specielt til det som fx. Kalksten?
3. Hvis neglene bliver for lange hvad skal man så gøre?
4. Kan deres tænder blive for lange, hvis ja hvad skal man så gøre?
4. Har hørt at man også skal have noget specielt sand de skal bade i, er det rigtig?
5. Hvor meget skal en sibirsk dværghamster ca. veje?
Håber jeg får svar på alle spørgsmål :D

Mvh. Gerda

mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Spørgsmål omkring hamstre

Indlæg af mjoller » 1. nov 2016 17:36

Hej og tillykke med din lille nye :)

Jeg har prøvet at besvare dine spørgsmål så godt som muligt

1: Hamstere har ikke godt af spåner, da det irritere deres luftvejer og danner giftigt dampe ved kontakt med urin, med mindre det er specielle spåner godkendt til transport at dyr.
Af gode bundmaterialer kan jeg nævne boxo comfort, carefresh eller hemp, som ikke har de ulemper. Bruger selv en blanding af hemp og boxo, som er godt for dem at grave i. Der er ikke behov for at være noget under det.
2,3 og 4: Tænder: Det bedste til tænderne er noget hårdt foder, f.eks. pillefoder som hamster complete eller altromin. De må ikke få kalk og saltsten, da det kan give problemer med nyrene. Man kan også give dem grene de kan gnave i, f.eks. æble eller pæregrene, det må ikke være grene fra stenfrugt træer.
Tænderne kan godt blive for lange, men det sker sjældent da hamsterne er gode til at slippe dem.
Negle: Negle kan blive for lang så man skal klippe dem med en negle saks. Man kan ligge en sten i buret de kan slibe dem på, men det ikke altid hamsterne gør det.
5: De elsker at bade i sand, det kan være chinchilla sand eller cichlide sand. Hamsterne bruge det til at rense deres pels og mange bruger det også til toilet.
6: Det meget forskelligt, det handler om hamsterens kropsbygning. Sibirisk dværghamster er ikke en rigtig art, men en blanding af arterne campbells og vinterhvide og kaldes hybrider, du kan læse mere om hybrider på dhf hjemmeside. Hybrider har desværre en tendens til overvægt og diabetes og det derfor vigtigt at foder med et ordenligt foder uden for meget sukker, så den ikke bliver tyk.
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

Gerdaplatou
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31. okt 2016 21:34

Re: Spørgsmål omkring hamstre

Indlæg af Gerdaplatou » 1. nov 2016 18:31

Hej mange tak for svaret :D

Kan jeg godt bare lade hver med at bruge spåner og så kun bruge bundmateriale? :D

mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Spørgsmål omkring hamstre

Indlæg af mjoller » 1. nov 2016 18:52

Ja drop spånerne og brug et bundmateriale af god kvalitet som f.eks. hemp, boxo eller carefresh :)
Og så riv toiletpapir i strimler og giv som redemateriale
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

Gerdaplatou
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31. okt 2016 21:34

Re: Spørgsmål omkring hamstre

Indlæg af Gerdaplatou » 2. nov 2016 21:23

Det vil jeg gøre så :D

Låst