Mandariner er hybrider, flere beviser

Beskrivelse mangler
kwo

Mandariner er hybrider, flere beviser

Indlæg af kwo » 25. sep 2006 21:00

Ja, som bekendt købte jeg et par mandariner i foråret for at studere hybrid-fænomenet lidt mere. De næste måneder skete der ingenting overhovedet hos det lille par.

Så jeg splittede dem op og satte dem sammen med et ligeledes opsplittet par vinterhvide i håb om at det ville hjælpe. Og det gjorde det. Der er nu kommet unger i begge kasser.

Det ene kuld er en agouti og 2 pearl. Og det andet kuld er 4 agouti og 2 mandariner. Mandarinerne og pearl ligner begge de respektive forældre, men agoutierne "ser forkerte ud".

Dels er der et tydeligt gulbrunt skær i overgangen mellem ryg og bug, som ikke burde være der, og dels er sidestriberne mørkere eller sidder anderledes på en eller anden måde. I hvert fald bliver resultatet at set ovenfra, så ser ungerne stribede ud. De 2 striber ude på siderne ses tydeligt oppefra og det ligner mere 3 rygstriber. Eller også er det for længe siden jeg har haft unger af mine agouti, jeg synes dog disse ser tydeligt anderledes ud end jeg er vant til. :-)

Havde mandarin været en ægte mutation hos de vinterhvide, så ville agoutierne fra en blanding mellem mandarin og vinterhvide jo blive som de normale agoutier hos vinterhvid skulle være.

Her er et par billeder. På det øverste får man en idé om det med rygstriberne (har ikke lige kunnet finde tilsvarende billeder af rene vinterhvide til at illustrere forskellen), og på det nederste kan man ane det gullige skær (det er dog blevet lidt mere gult end det er i virkeligheden - men tydeligvis langt fra den ægte vinterhvide hvor et sådant skær ikke findes).

Billede

Billede
Kenneth Worm

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 25. sep 2006 21:38

interessant og de er godt nok flotte
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

ghj

Indlæg af ghj » 26. sep 2006 00:13

de er els ret flotte.. :shock:

Wampi

Indlæg af Wampi » 26. sep 2006 04:33

enig de er super flotte og søde :)

men rart at du tager dig tid til sådanne studier :) så ved man det når man står hos dyrehandleren næste gang :)
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 26. sep 2006 06:34

Spændende at høre lidt nyt... De ser helt klart helt forkerte ud.
Mvh. Pia

Mia

Indlæg af Mia » 26. sep 2006 16:39

de er virkelig nuttede, om de er "forkerte" eller ej så er de super kære.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 26. sep 2006 17:29

Kan godt forstå det er svært at komme de hybrider til livs, når folk åbentbart synes de meget finere end de ægte :(
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 26. sep 2006 18:36

Nu ser alle unger jo nuttede ud, det kommer man ikke uden om, så mon ikke mere det er det der gør sig gældende.
Kenneth Worm

Mia

Indlæg af Mia » 26. sep 2006 19:03

hehe jo det er det jo nok:D

Siigne

Indlæg af Siigne » 26. sep 2006 19:05

Hvis folk vidste forskellen på en hybrid, også en almindelig hamster, så ville de ansvarlige mennesker da klart vælge hybriderne fra og købe de 'rigtige'. Så mon ikke det bare (Igen) er mere viden omkring arterne der mangler...
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

Mia

Indlæg af Mia » 26. sep 2006 19:06

hmm.. jeg ved hvartfald ikke hvad en hybrid er....

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 26. sep 2006 19:14

Mia skrev:hmm.. jeg ved hvartfald ikke hvad en hybrid er....
En hybrid er når man blander to forskellige arter af dyr.

Vinterhvid dværghamster og Campbells dværghamster kan parre sig på tværs af arter, og dette afkom er hybrider.

Et muldyr er fx også en hybrid mellem en hest og et æsel.

Grunden til at jeg er modstander af hybrider er bl.a., at de ødelægger de rene arter, og gør det hele til et miskmask af uforudsigelige farvevarianter.
Mvh. Pia

Mia

Indlæg af Mia » 26. sep 2006 19:27

aha, det hjalp.. nu kan jeg bedre forstå hvorfor i kalder dem "forkerte". jeg kan godt se at det ikke er smart at blande, hvis man altså skal avle videre. der er vel egentlig ikke noget galt med dem, hvis man bare skal bruge dem som kæledyr, der er vel ikke mindre levetid, eller bygningsfejl?

hilsen Mia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 26. sep 2006 20:30

Såvidt jeg ved er det ikke nærmere undersøgt om de fx har kortere levealder eller andre fejl. Men dem jeg har haft, har været fine. Jeg har kun én tilbage, resten blev aflivet, da jeg fandt ud af de var hybrider. Men der er en del billeder af dem nederst på siden her: http://www.hobbydyrene.dk/Campbells.htm

De er såmænd OK som kæledyr, men jeg mener alligevel at man skal gøre alt for at undgå dem, for hvis bare én begynder at avle på hybrider, så bliver de hurtigt mere og mere udbredt. Det er såmænd slemt nok som det ser ud nu.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 26. sep 2006 21:01

Netop. I den ideelle verden hvor alle modtagere af hybrider var klar over at det kun var til kæledyr, så ville problemet være mindre (og hvis så bare importørerne annoncerede at det var hybrider og kun til kæl ville vi være endnu længere).

Men som Mia er der desværre alt for mange, der slet ikke ved hvad hybrider er, eller ved om deres dyr er hybrider. Og dem der ved det, får måske alligevel tanken på et eller andet tidspunkt: Min lille hamster er nu så sød, det kunne da være sjovt at prøve at få unger af den.
Kenneth Worm

Låst