Så jeg splittede dem op og satte dem sammen med et ligeledes opsplittet par vinterhvide i håb om at det ville hjælpe. Og det gjorde det. Der er nu kommet unger i begge kasser.
Det ene kuld er en agouti og 2 pearl. Og det andet kuld er 4 agouti og 2 mandariner. Mandarinerne og pearl ligner begge de respektive forældre, men agoutierne "ser forkerte ud".
Dels er der et tydeligt gulbrunt skær i overgangen mellem ryg og bug, som ikke burde være der, og dels er sidestriberne mørkere eller sidder anderledes på en eller anden måde. I hvert fald bliver resultatet at set ovenfra, så ser ungerne stribede ud. De 2 striber ude på siderne ses tydeligt oppefra og det ligner mere 3 rygstriber. Eller også er det for længe siden jeg har haft unger af mine agouti, jeg synes dog disse ser tydeligt anderledes ud end jeg er vant til.
Havde mandarin været en ægte mutation hos de vinterhvide, så ville agoutierne fra en blanding mellem mandarin og vinterhvide jo blive som de normale agoutier hos vinterhvid skulle være.
Her er et par billeder. På det øverste får man en idé om det med rygstriberne (har ikke lige kunnet finde tilsvarende billeder af rene vinterhvide til at illustrere forskellen), og på det nederste kan man ane det gullige skær (det er dog blevet lidt mere gult end det er i virkeligheden - men tydeligvis langt fra den ægte vinterhvide hvor et sådant skær ikke findes).