Sabina1003 skrev:Altså jeg tænker bare, der er ikke mange der avler rene vinterhvide mere, desværre! og jeg har sat mig for at gøre noget ved det..
Men hvornår er den en ren vinterhvid?
Jeg mener jo ikke at man kan kalde den "ren", hvis mor eller far er købt i den lokale dyrehandler, for du ved jo ikke hvad der ligger bag..?
Jeg vil gerne høre om der er nogle generelle regler for hvornår den er ren?
Eller er det rent udseendsmæssigt man kan se det?
Forstår dig så udmærket, og jeg gik selv i gang med projektet for et par år siden.
Problemet er at vide hvornår den er ren vinterhvid. I praksis kan man ikke bestemme det på nogen måder. Det bedste man kan gøre er at købe fra folk, der er omhyggelige med deres avl, og ved hvor deres dyr kommer fra. Og så se om dyrenes udseende er "rigtigt". Og det er noget man lærer hen ad vejen, efter at have set på masser af hamstere, af begge arter.
Som sagt gik jeg i gang med projektet for et par år siden, og skrev dette i et andet indlæg:
Ja, efter at vi har været forholdsvis forskånet for hybrider herhjemme sammenlignet med hvad man har hørt fra andre lande, så ser det nu ud til at hybriderne oversvømmer markedet, både herhjemme og i Sverige. Svenskerne har også fået mandarinerne som bliver markedsført som rene vinterhvide, så også der vil folk fortsat avle hybrider uden at vide det. Jeg har dog skrevet på SHF's forum, at det er hybrider, men om det virker er ikke godt at vide.
Anyway, for at prøve om ikke der kunne gøres et eller andet, så skrev jeg til en canadisk forsker, Katherine Wynne-Edwards, for at høre om hun havde en løsning på problemet. Hun har studeret begge arter i mange år (også i naturen), og skrevet et utal af artikler om forskellene mellem dem, altså sådan adfærdsmæssigt mest. Jeg spurgte hende om hun kendte en metode, der med 100% sikkerhed kunne skelne de to arter fra hinanden. Ikke på udseendet, men genetisk, via kromosomer eller lignende. Ideen var nemlig, hvis der kunne findes en sådan forskel, at betale den mindre formue det nok ville koste for i det mindste at få etableret en lille ren kerne af begge arter. Eller måske at få konstateret at det er håbløst, fordi den bestand vi startede ud med allerede var blandingsdyr dengang, og så tage det derfra.
Hun har så svaret, at hun er i gang med at udvikle nogle genetiske forsøg på dem, men slet ikke er nået langt nok endnu til at kunne hjælpe. Men hun henviste mig til en tysk forsker, Rolf Gattermann, i stedet. Det var i øvrigt hans artikel jeg henviste til i et af bladene, ham der har været i Syrien flere gange og fange guldhamstere. Nå, men hun arbejdede lidt sammen med ham og mente han var længere fremme i processen. Hun mente dog at de fleste dyr i handelen allerede er hybrider.
Så jeg gentog mailen til Tyskland. Han har åbenbart sendt den videre igen til en kollega, Karsten Neumann, som desværre også skriver at det nok er håbløst. Han kender ingen metoder i øjeblikket der kan adskille dem, og selv hvis en sådan findes, så vil den formentlig kun kunne bruges til at fortælle om dyrene er 1.-generations hybrider. Efter at være tilbagekrydset på én art i mange generationer vil det nok være håbløst.
Indtil videre ser det altså ikke særligt lovende ud. Jeg har også sat min chefdyrlæge i gang på jobbet, og bedt ham spørge rundt omkring (han kender gud og hvermand indenfor branchen, i hele verden). Og jeg leder efter artikler der eventuelt kan belyse det. Jeg skal nok fortælle hvis der dukker noget mere op.
Desværre er der ikke dukket noget nyt op siden.