En stor misforståelse??

Beskrivelse mangler
Sabina1003

En stor misforståelse??

Indlæg af Sabina1003 » 4. feb 2008 23:23

Hej alle sammen..

Jeg har et spørgsmål, som efter min mening er ret vigtig.. :)

Vinterhvide dværghamstre! Ja, de er bare dejlige..

Men er vi alle lidt uenige i hvornår de er rene vinterhvide og hvornår de ikke er?

Altså jeg tænker bare, der er ikke mange der avler rene vinterhvide mere, desværre! og jeg har sat mig for at gøre noget ved det..

Jeg syntes det er en skam at den lille kærlige og smukke vinterhvide, er blevet parret på kryds og tværs med såkalde sibiriske og camphells..

Men hvornår er den en ren vinterhvid?

Jeg mener jo ikke at man kan kalde den "ren", hvis mor eller far er købt i den lokale dyrehandler, for du ved jo ikke hvad der ligger bag..?

Jeg vil gerne høre om der er nogle generelle regler for hvornår den er ren?

Eller er det rent udseendsmæssigt man kan se det?

Det dårlige temperament kan jo ligge langt tilbage..

Mange tak, Sabina

burrus

Indlæg af burrus » 5. feb 2008 06:47

tja tror ikke du på dette forum finder nogen der *bevidst* omgåes reglen for hybrid-parring, da det jo altså er i strid med DHF's regler for opdrættere :wink:  
Tror ikke på dette forum at der er *nogen* overhovedet der vil tage to hamstere de ved er hybrider og så parre dem! :wink:

hvornår den er ren? aner det ikke  :lol:  sjældent jeg står med dværge i hænderne...  :wink:  
men kunne forestille mig at "renheden" ses ud fra den udseende...

temperamenten behøver imo ikke at have noget som helst med arten vs. renheden at gøre :wink:  en hybrid kan jo altså være præcis lige så agressiv eller hygsom som ren vinterhvid :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 5. feb 2008 06:50

de der laver hybriderne derude er derimod dyrehandlere, som ikke gider holde styr på deres dværgarter og så sker krydsningerne..
og folk som køber de to små søde "vinterhvide-look-a-like-i-vinterpels" af dyrehandleren og parre dem.. og så kommer ungerne og det vises at både forældre og unger er hybrider...

men kan godt give dig ret i at vi ser godt nok mange hybrider lige nu :?
men det ku jo også tænkes at det er fordi vores hjemmeside her bliver mere og mere udbredt og folk får interesse for at vide mere om deres lille dyr de har købt hos dyrehandleren...  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

kwo

Re: En stor misforståelse??

Indlæg af kwo » 5. feb 2008 08:29

Sabina1003 skrev:Altså jeg tænker bare, der er ikke mange der avler rene vinterhvide mere, desværre! og jeg har sat mig for at gøre noget ved det..

Men hvornår er den en ren vinterhvid?

Jeg mener jo ikke at man kan kalde den "ren", hvis mor eller far er købt i den lokale dyrehandler, for du ved jo ikke hvad der ligger bag..?

Jeg vil gerne høre om der er nogle generelle regler for hvornår den er ren?

Eller er det rent udseendsmæssigt man kan se det?
Forstår dig så udmærket, og jeg gik selv i gang med projektet for et par år siden.

Problemet er at vide hvornår den er ren vinterhvid. I praksis kan man ikke bestemme det på nogen måder. Det bedste man kan gøre er at købe fra folk, der er omhyggelige med deres avl, og ved hvor deres dyr kommer fra. Og så se om dyrenes udseende er "rigtigt". Og det er noget man lærer hen ad vejen, efter at have set på masser af hamstere, af begge arter.

Som sagt gik jeg i gang med projektet for et par år siden, og skrev dette i et andet indlæg:

Ja, efter at vi har været forholdsvis forskånet for hybrider herhjemme sammenlignet med hvad man har hørt fra andre lande, så ser det nu ud til at hybriderne oversvømmer markedet, både herhjemme og i Sverige. Svenskerne har også fået mandarinerne som bliver markedsført som rene vinterhvide, så også der vil folk fortsat avle hybrider uden at vide det. Jeg har dog skrevet på SHF's forum, at det er hybrider, men om det virker er ikke godt at vide.

Anyway, for at prøve om ikke der kunne gøres et eller andet, så skrev jeg til en canadisk forsker, Katherine Wynne-Edwards, for at høre om hun havde en løsning på problemet. Hun har studeret begge arter i mange år (også i naturen), og skrevet et utal af artikler om forskellene mellem dem, altså sådan adfærdsmæssigt mest. Jeg spurgte hende om hun kendte en metode, der med 100% sikkerhed kunne skelne de to arter fra hinanden. Ikke på udseendet, men genetisk, via kromosomer eller lignende. Ideen var nemlig, hvis der kunne findes en sådan forskel, at betale den mindre formue det nok ville koste for i det mindste at få etableret en lille ren kerne af begge arter. Eller måske at få konstateret at det er håbløst, fordi den bestand vi startede ud med allerede var blandingsdyr dengang, og så tage det derfra.

Hun har så svaret, at hun er i gang med at udvikle nogle genetiske forsøg på dem, men slet ikke er nået langt nok endnu til at kunne hjælpe. Men hun henviste mig til en tysk forsker, Rolf Gattermann, i stedet. Det var i øvrigt hans artikel jeg henviste til i et af bladene, ham der har været i Syrien flere gange og fange guldhamstere. Nå, men hun arbejdede lidt sammen med ham og mente han var længere fremme i processen. Hun mente dog at de fleste dyr i handelen allerede er hybrider.  

Så jeg gentog mailen til Tyskland. Han har åbenbart sendt den videre igen til en kollega, Karsten Neumann, som desværre også skriver at det nok er håbløst. Han kender ingen metoder i øjeblikket der kan adskille dem, og selv hvis en sådan findes, så vil den formentlig kun kunne bruges til at fortælle om dyrene er 1.-generations hybrider. Efter at være tilbagekrydset på én art i mange generationer vil det nok være håbløst.

Indtil videre ser det altså ikke særligt lovende ud. Jeg har også sat min chefdyrlæge i gang på jobbet, og bedt ham spørge rundt omkring (han kender gud og hvermand indenfor branchen, i hele verden). Og jeg leder efter artikler der eventuelt kan belyse det. Jeg skal nok fortælle hvis der dukker noget mere op.

Desværre er der ikke dukket noget nyt op siden.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 5. feb 2008 11:05

så i teorien bør vi nu - regne med at de "vinterhvide" vi ser i dag i handlen er hybrider - i et eller andet, større eller mindre omfang er hybrider...

nogle "mere" end andre..

og så må man så selektere i de mest "vinterhvide" og kun bruge dem i avl - eller?
Pia B

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 5. feb 2008 12:24

Jeg mener at den eneste vej frem er at avle på dyr, der er så typiske for arten som muligt, og hvis der viser sig afvigende unger i en parring, så må både forældre og hele kuldet ud af avlen.

Jeg har selv været uheldig for et par år siden at købe nogle "campbells", som egentlig så rigtige nok ud, men hvor der i en parring med to argenter kom en agouti unge, hvilket jo absolut ikke kan lade sig gøre, da argente er recessiv. Det måtte jo så desværre ende med at de fleste blev aflivet. Jeg beholdt dog et par stykker som kæledyr.

Så hvis man vil gøre et seriøst stykke arbejde for at lave "artsrene" dyr, så skal man nok være klar på at man kan blive nødt til at aflive nogen dyr. Eller også skal man ihvertfald gøre et godt stykke forarbejde for at få anskaffet de bedst mulige avlsdyr fra starten, og ikke starte med dyrehandlerdyr.
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 5. feb 2008 12:28

ja også lidt det jeg tænkte på - at "selektere" i dyrene man bruger i avl...

og så bruge dem der "ligner" mest for at få de bedste eksemplarer..

lidt trist at der ikke er rigtig rene mere :?  

men mon ikke man ku få sig avlet til nogle (næsten) rene linjer igen? altså er klar over det er et kæmpe arbejde der kræver mange ressourcer - men muligt må det vel være?
en mand kan nok ikke gøre det alene... (medmindre man har en hel stald og opbevare dem i - men så er det vist mere produktionsdyr det man har sig lige pludselig! :?
Pia B

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 5. feb 2008 12:30

burrus skrev:(medmindre man har en hel stald og opbevare dem i - men så er det vist mere produktionsdyr det man har sig lige pludselig! :?
Er der noget galt i det? Det er da sådan jeg har avlet i mange år, inden jeg stoppede :?
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 5. feb 2008 12:34

nej overhovedet ikke :wink:  

der er nogen der avler sin dyr som produktionsdyr
og
nogle der holder det som stueopdræt

det ene behøver ikke være værre end det andet :wink:  
dyrene kan have det lige godt/skidt uanset...  :wink:
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 5. feb 2008 12:53

burrus skrev:så i teorien bør vi nu - regne med at de "vinterhvide" vi ser i dag i handlen er hybrider - i et eller andet, større eller mindre omfang er hybrider...
Nu snakker hun sikkert mest ud fra sine egne forhold, altså i Canada. Men det gælder sikkert også i dyrehandeler de fleste steder.

Har dog en plan om at komme til Tyskland og få tiltusket mig nogle af ham Dr. Neumanns hamstere, både campbells og vinterhvide. Eftersom de stammer direkte fra naturen, så er de jo i hvert fald rene. Men så kan man bare ikke avle med farver mere, men må nøjes med agouti.

Det er dog lige så meget for at få at se hvordan de bør se ud, de rene arter.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 5. feb 2008 12:56

lyder som en god plan!  :D  
så har man da i det mindste nogle man ved er 100% "naturlige" :lol:  og man har pludselig noget at gå ud fra :D
Pia B

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 5. feb 2008 13:52

Dejligt at jeg ikke er den eneste der syntes det er et problem!!

Jeg har snakket meget sammen med ulla fra hamsterhulen.dk, og vi er begge blevet enige om at det ikke går længere..!

Jeg har lige købt en unge fra ulla, som har 9 generationer tilbage af vinterhvide . og ingen af dem købt i dyrhandlen! det er jo en start..

Nu ved jeg også at ulla henter nogle fra sverige - som er typisk rene vinterhvide, hvor man også kender forfædrene!

Problemet er bare at jeg faktisk ikke kan finde en hun til min nye lille han, for jeg er ret opmærksom på hvad baggrund den har!

Jeg prøver lige pt. at få fat i nogle unger, der har forfædre fra KWO og ODGAARD, da jeg ved at jeres opdræt var seriøse..

Det virker bare som om at alle har blandet den ene og den anden og det er en rigtig SKAM!!   :?

Desiree

Indlæg af Desiree » 5. feb 2008 15:02

Hvis svenskerne stadig har andre meninger om hvad der er hybrider og hvad der ikke er, kan der jo være forskel på hvad man mener er 'rent' i vores to lande. Har f.eks. set mandariner beskrevet som rene på svenske hjemmesider, og hos avlere der er medlemmer af diverse hamsterklubber.
mvh Desiree

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 5. feb 2008 16:56

Ja, jeg har set de såkaldte mandariner..

Men man må jo bare vælge en avler, der ikke avler mandariner..

Pointen er vel bare at være mere opmærksom omkring forfædrene på hamstrene, og sortere dem fra der har dyrehandler i sig..  :?

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 5. feb 2008 18:30

Jeg bliver helt dårlig over, at Hamsterkolonien ikke har fortsat med at avle vinterhvide. Vi fik jo 7 kuld og 39 unger og der var ingen hybrider imellem der. Vi har kun 1 gammel han tilbage.
Men jeg mener at Sadako avler vinterhvide stadig.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Låst