Roboer

Beskrivelse mangler
Låst
caty

Roboer

Indlæg af caty » 15. jun 2008 15:20

hej
jeg har en masse spårgsmål omkring roboer

1. kan de gå sammen og hvis ja hvor mange i samme bur
2. hvor længe er de drægtige
3. hvor tit er de i brunst
4. hvor gammel skal de være før den kan blive gravid
5. hvad er grænsen ( altså hvornår må man ikke avle på dem)
6. hvor mange farver og varianter findes de i
7. er de populære :roll:  :roll:
lidt mange spørgsmål og i behøver heller ikke svare på dem alle

burrus

Re: Roboer

Indlæg af burrus » 15. jun 2008 15:42

caty skrev:hej
jeg har en masse spårgsmål omkring roboer

1. kan de gå sammen og hvis ja hvor mange i samme bur
2. hvor længe er de drægtige
3. hvor tit er de i brunst
4. hvor gammel skal de være før den kan blive gravid
5. hvad er grænsen ( altså hvornår må man ikke avle på dem)
6. hvor mange farver og varianter findes de i
7. er de populære :roll:  :roll:
lidt mange spørgsmål og i behøver heller ikke svare på dem alle

1 - de kan gå sammen i par, han og hun... det er lykkedes nogle at få dem til at gå i hun/hun og han/han´.. MEN medmindre du har rigtig meget plads (og nu snakker jeg ikke bare 75*45 - men RIGTIG meget plads!) så¨højst to sammen og helst i par af han/hun
Hvis ikke du vil have unger så hold dem alene :wink:
2 - drægtighedsperioden er svingende - jeg har indtil læst om folk der har observeret fra 18-31 dage...
3 - de går i brunst som enhver anden - hver 4. dag :wink:
4 - 3 måneder som andre hamstere
5 - tja det er et godt spørgsmål - for de styrer det selv... nogle starter først ved 8-9 måneders alderen, mens andre starter ved 3 måneder - og så får de unger ti lde ikke gider mere :wink:
6 - indtil nu er der TO kendte - agouti og husky... dog er der i udlandet observeret mindst 3 mere... hverken husky eller de tre er man helt enige om hvordan opfører sig. ikke efter at to agouti fik husky unger...
7 - populære - nej ikke just og så alligevel.. vi har ikke mange af dem i danmark, så de der er bliver hurtigt solgt. De er dog ikke helt så gode "kæledyr" som f.eks. guldhamstern. i danmark har vi ingen tam grundstamme (ENDNU! :wink:  det vil jeg gerne lave om på) så de er MEGET hurtige og meget dårlige til at blive taget op... men med tålmodighed og rolige hænder kan de blive fine små hamstere. MEN de vil altid være enormt hurtige, så ikke så velegnet til små børn :wink:  

jeg synes nu det er en lille hyggelig fætter  :P  :D  :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst