Hvorfor kan dværge ikke gå sammen ?

Beskrivelse mangler
FrkHoumann

Hvorfor kan dværge ikke gå sammen ?

Indlæg af FrkHoumann » 2. aug 2008 19:10

Det er ikke mig der spør, jeg vil bare gerne have gang i debatten ! ;)
Jeg har for ganske nylig meldt mig ind på et Engelsk/Amerikansk hamsterforum og her er de fleste altså fuldstændig enige - dværge kan sagtens gå sammen, selvfølgelig kan der være enkelte tilfælde hvor det ikke går, men for det meste er det intet problem.
Der er endda skrevet en guide til "Housing Multiple Hamsters" derinde af en af en Moderator.

Et af de vigtigste råd er at hamsterne skal have god plads så de ikke slås om pladsen.
Derudover anbefales en stor madskål eller flere madskåle, så de ikke kommer op og slås over at der ikke er plads til at de allesammen kan sidde deri.
Derudover anbefaler de også et hjul bereget til guldhamstere eller flere hjul så de ikke slås om hvis tur det er.
Flere sovesteder er også en god idé da hammierne måske ikke har lyst til at sove sammen altid.

Dette var blot nogen udpluk af de tips de giver til folk der vil have flere dværge i samme bur.

Inde på Engelsk/Amerikanske forum er der folk fra stort set hele verden, og snakkede med en pige fra Italien - i Italien mener man så også at dværgene ikke kan gå sammen, men hun havde prøvet det efter at være kommet ind på det her Engelske/Amerikanske forum og havde kun haft positive oplevelser.

Så jeg kunne godt tænke mig at hører jeres mening.
Jeg ved godt de fleste her ikke mener at dværge kan gå sammen, men hvordan kan det være at verden ligesom ikke kan blive enige om hvad der er rigtigt ?
Det er jo samme arter hele verden over så hvad skal man efterhånden mene ? :?

- Det skal forresten også lige siges at jeg engang har haft en gruppe på 4 Campbells gående samme, og der var heller ingen problemer :)
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

contraria

Indlæg af contraria » 2. aug 2008 19:23

jeg kan læse i dit indlæg at du blande dvæge og guld hamstre sammen.

så for lige at praciser hvad en dvæghamster.

der er 4 dvæg hamster arter.

Hvindterhvid
Campells
Roborowski
og til slut Kineske

alle 4 kan rigtig nok godt gå sammen. roborowskien er den som er mest social. og nemmest af de rene arter at få til at gå sammen.

en 5 hamster art er guldhamsteren.

og nej de kan ikke gå sammen. i meget få tilfælle... det er jo hørt før at nogen med held og uvidenhed har haf et par gåene sammem over længere tid. men der er altså godt 95% af tilfælne hvor det kun har holdt til en af dem bliver kønsmodne for alvor og slår den anden i hjæl.
de venligste hilsner amanda

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 2. aug 2008 19:28

contraria skrev:jeg kan læse i dit indlæg at du blande dvæge og guld hamstre sammen.

så for lige at praciser hvad en dvæghamster.

der er 4 dvæg hamster arter.

Hvindterhvid
Campells
Roborowski
og til slut Kineske

alle 4 kan rigtig nok godt gå sammen. roborowskien er den som er mest social. og nemmest af de rene arter at få til at gå sammen.

en 5 hamster art er guldhamsteren.

og nej de kan ikke gå sammen. i meget få tilfælle... det er jo hørt før at nogen med held og uvidenhed har haf et par gåene sammem over længere tid. men der er altså godt 95% af tilfælne hvor det kun har holdt til en af dem bliver kønsmodne for alvor og slår den anden i hjæl.
Blander dem sammen ?
Hvad i alverden mener du ? :?
Det forstår jeg virkelig ikke .. Jeg er UDEMÆRKET klar over der er 4 dværghamster arter - jeg skal trods alt snart til at avle Campbells og har også gjort det tidligere så jeg skulle mene jeg nok ved hvad jeg snakker om ;) - Jeg ved udemærket godt at den 5 art er guldhamsteren og er at guldhamsteren overhovedet IKKE må gå sammen med andre hamstere og at den er en del større en dværgene osv. osv.

Men er sikker på du må ha misforstået mig et eller andet sted, så vil du ikke præcisere hvor det lige præcis er at jeg blander dem sammen ? :D
Tjek min nye hjemmeside:

contraria

Indlæg af contraria » 2. aug 2008 19:32

du blander dem sammen i det du skriver at vi her hjemme fraråder at dvæge går sammen.. eller rette at dvæge ikke kan gå sammen.. for har aldrig støt på en bruger her inde som har sagt at dvæge ikke kan gå sammen.

jeg har støt på at dvæge ikke altid går sammen livet ud... men det er jo ikke det samme som at sige at de ikke må gå sammen i par. :wink:

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 2. aug 2008 19:45

contraria skrev:du blander dem sammen i det du skriver at vi her hjemme fraråder at dvæge går sammen.. eller rette at dvæge ikke kan gå sammen.. for har aldrig støt på en bruger her inde som har sagt at dvæge ikke kan gå sammen.
Nå okaay :)
Men bare rolig jeg blander dem nu stadig ikke sammen, for jeg mener faktisk at være stødt på en del brugere herinde der siger at de ikke kan gå sammen og siger til nye medlemmer at de skal skilde deres nyanskaffede dværge ad ;)
De eneste jeg har hørt folk sige helt sikkert kan gå sammen er Roborovski :)
Tjek min nye hjemmeside:

contraria

Indlæg af contraria » 2. aug 2008 19:51

tja.. her har været en fornyligt som havde en hybrid gående med en kinesisk.. og nej forskællige dvæg arter kan ikke gå sammen.. det er som at slippe en chimpanse løs i new York... :wink:

det at vi måske har rådet til at skille dem ad med det samme er nok forde de har haft hybrider gående i avls par. og her inde er vi størk modstander af at avle på hybrider. og er man ikke sikker på at ens nye dvæge er renartede så bør man ikke avle på dem. :lol:

håber du nu er med.

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 2. aug 2008 19:55

contraria skrev:tja.. her har været en fornyligt som havde en hybrid gående med en kinesisk.. og nej forskællige dvæg arter kan ikke gå sammen.. det er som at slippe en chimpanse løs i new York... :wink:

det at vi måske har rådet til at skille dem ad med det samme er nok forde de har haft hybrider gående i avls par. og her inde er vi størk modstander af at avle på hybrider. og er man ikke sikker på at ens nye dvæge er renartede så bør man ikke avle på dem. :lol:

håber du nu er med.
Nej det ved jeg også godt man ikke skal, flipper ud når folk avler på hybrider :D :oops: ..
Men mener altså stadig jeg har hørt andet .. Kan godt være jeg husker fejl, men det mener jeg altså stadigvæk :oops:
Men det er også ligemeget, nu har jeg jo lavet det her indlæg og så får vi se hvad andre svarer, ikke ? :D
Tjek min nye hjemmeside:

contraria

Indlæg af contraria » 2. aug 2008 19:57

jo bestemt. :P

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 2. aug 2008 20:09

hm... synes  nu ikke folk er særlig slemme herinde... Her er folk rigtig gode til at komme med deres erfaring... og så må man selv prøve sig frem... synes det er værre andre steder... Vil ikke nævne navet, men et andet sted hedder det 1 hamster 1 bur uanset hvilken, men mindre man vil avle på dværge... og hvis det ikke er sådan og man vil følge det, ja så bliver man nærmest overfaldet.. Har jo nemlig selv 2 hunner gående sammen, altså dværge.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

burrus

Indlæg af burrus » 2. aug 2008 21:01

Tja om vi fraråder at lade dværge gå sammen her i DK?

Tja jeg råder i hvert fald altid til til et bur pr. hamster medmindre man alver..
Af den ene grund - synes så ofte jeg har hørt om at de har måtte skilde dem ad når hunnen ikke længere får unger - altså ikke længere er fertil...

Synes ofte jeg hører om selv søskende hos dværge der komemr op og skændes og må skildes...  :?  
jeg er nok en pivskid og TØR ikke løbe den slags risiko hvis dværgholdet er rent kæl :?  så vil jeg råde til en hamster pr. bur - men at fraråde to vil jeg ikke - bare råde til at have et ekstra bur klar til den dag de må skildes :wink:  og så at man holder ENORMT meget øje med hamsterne....  :wink:  

Der er KUN guldhamsteren jeg ALTID vil fraråde at holde to og to  dværge har jeg det sådan lidt "hav et bur klar og hold øje - men kom ikke og sig vi ikke advarede dig om mulige konsekvenser - men for min skyld må du godt holde to af gangen i et bur"...

den eneste art jeg måske kunne "råde til" at holde to brødre eller søstre skulle være roborovskien... Men det ville stadig kun være i tilfælde af at der var to søskende som var "knyttede" :wink:

HAr selv lavet det mummer at smide to yngre hanner (roboer) ned til en ældre helbror (fra tidligere kuld) - mest for at spare plads - og det gik ganske fint den ½-1 uge de gik der, inden de skulle videre...
Især hannerne sige s at være mere "sociale" - sociale i " " da jeg ikke mener at nogen hamster har et socialt behov som f.eks. ørkenrotten som bliver bims af at gå alene...
Hunnerne er lidt mere "hysteriske" og går ikke sådan lige med nye hunner - men søstre som de ikke har været skildt fra har jeg ingen problemer haft med (så også kun prøvet kort tid en gang, men ejer inde da havde ingen problemer med dem sammen)...

Jeg mener bare at, hvis man insisterer på at holde to eller flere kæledværge sammen, så bør man altid have et reserve bur klar (1 pr. hamster), for der kan SÅ LET komme stress og slagsmål og man må skilde dem...
Men at fraråde to dværgsøstre i samme bur - det vil jeg ikke hvis de går fint sammen uden problemer - bare have et ekstra klar altid :wink:  

Der er KUN guldhamsteren (og hybrider i han/hun par) jeg fraråder at holde flere af i samme bur :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. aug 2008 21:36

Altså da jeg startede med at avle hamstere der hed det sig her i DK at Dværghamstere er Sociale dyr men aligevel ikke så sociale for de er nu ret ligeglade om de har en makker eller ej, men det var nok bare for at sige at de kan holdes i par. :)

Vinterhvide Dværghamstere når de først er sat sammen han og hun så vil de kunne enes rigtigt godt i de fleste tilfælde men de skal som regl altid adskilles når hunnen er omkring 1 år for der bliver hun steril og så gider hun ikke hannen mere og så får han sgu tæv hvis man ikke er hurtig. :)
To af samme køn kan meget sjældent enes.

Kineseren og Roboen holder man jo så også i par på den måde men om de også bliver trætte af hinanden når de blir gamle har jeg ikke så mange erfaringer med. :)

Campbells kan ofte godt holdes i større flokke/kolonier det har jeg selv haft stor succes med i et halvt år ind til at jeg fik mine dyr opdelt og solgt så jeg ved ikke om det ville have holdt hele livet. :)
Pia Odgaard har også haft Campbells at gå sammen i større grupper. :)

Men vil så sige at Campbells kan også godt være rigtigt grove ved hinanden hvis fanden lige tager ved dem så det skal man være opmærksom på men selvom at de ofte godt kan gå i større flokke vil jeg ikke sige at de er mere Sociale end andre hamstere.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 2. aug 2008 23:32

Vi hat haft et par vinterhvide til at gå sammen i 2 år. De fik 7 kuld og alt gik fint. Ungerne blev selfølgelig fjernet, når tid var.
Da de blev 2 år, måtte vi skille dem ad.

Vinterhvide par kan normalt gå sammen, men som oftes må de skilles ad, når de bliver gamle, som flere har skrevet.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. aug 2008 11:36

Jeg går ud fra der snakkes om enkeltkønsgrupper her???

Jeg har med de vinterhvide forsøgt en million forskellige sammensætninger...

Fx:
- 2 søskende vokset op sammen (prøvet med begge køn)
- 3 søskende vokset op sammen (prøvet med begge køn)
- 4 søskende vokset op sammen (prøvet med begge køn)
- 2 nogenlunde jævnaldrende sat sammen under 6 uger gamle (prøvet med begge køn)
- flere jævnaldrende sat sammen under 6 uger gamle (prøvet med begge køn og flere forskellige antal dyr)
- store unger på 6-8 uger sat sammen med helt nyfravænnede unger (tænkte at det ville gøre det nemmere for dem at finde en rangorden)
- har også prøvet med en han og flere hunner og med en hun og flere hanner

Samtlige forsøg er gået galt. I få tilfælde har dyrene gået sammen i længere tid (op til 6 mdrs alderen, såvidt jeg lige husker), men så er det gået galt. Typisk flipper de ud på hinanden i forbindelse med at der er blevet muget ud i buret eller de har fået nyt (større) bur. Selvom de har gået sammen mens buret er blevet gjort rent, og altså ikke har været skilt på noget tidspunkt, så er det som om de skal ha fundet en ny rangorden, når de kommer i noget der dufter anderledes.

Det samme gælder mit ene forsøg med roboer af samme køn. Far og søn. Der blev den ene også flået i stykker natten over, da de blev flyttet til et større bur.

Som Benjamin nævner har jeg nogenlunde gode erfaringer med Campbells sammen i enkeltkønsgrupper og blandede grupper. Og jeg tror det er grunden til at det går bedre i udlandet, for de har flere campbells end vi har. Her i DK er den vinterhvide mest udbredt.

Men der opstår nu altså også problemer med campbells fra tid til anden. Der er bare noget længere imellem dem.

Jeg vil til stadighed fraråde at holde vinterhvide flere sammen af samme køn, og de skal som regel også skilles an han og hun, når de er færdige med at avle.
Mvh. Pia

Kamilla4690

Indlæg af Kamilla4690 » 10. sep 2008 18:47

Altså jeg havde lige fået to dværghamstere. To søstre. De havde gået sammen hele deres liv, hver eneste dag. Da jeg fik dem puttede de altid sammen, de løb i hjulet på samme tid, de sov sammen, legede sammen... osv osv osv... Men lige pludselig begyndte de at væse af hinanden..
Jeg henvendte mig til opdrætteren, som jeg havde fået dem fra. Hun gav mig den besked, at de bare var ved at finde rangorden, og at det intet betød.  

-- samme aften kom jeg hjem fra arbejde, og fandt den ene fuldstændig skambidt i hovedet og på bagdelen. Den var i chok og blødte rigtig meget fra munden. Jeg satte den i et sterilt bur for sig selv, og så til den 5 gange den nat. Kl. 04.30 kunne jeg stadig høre den gispe og gik grædende i seng igen. Kl. 06.40 var den død..

MIN POINTE ER: Lige meget hvad nogen siger, spar jer selv for den oplevelse - og det arme dyr, det går ud over. Det kan godt være det "bare er en hamster", men man knytter sig sgu alligevel til de små kræ, og den nat (det skete i nat) var ganske forfærdelig for både hamsteren og mig.. Hamstere kan ikke gå sammen. Det går måske i en uge, en måned, 1 år eller 2 ? men på et eller andet tidspunkt går det galt, og så er det et stakkels dyr der betaler prisen.
:cry: - og det er jo forfærdeligt at miste et kæledyr.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 10. sep 2008 20:49

Kamilla4690 skrev:Altså jeg havde lige fået to dværghamstere. To søstre. De havde gået sammen hele deres liv, hver eneste dag. Da jeg fik dem puttede de altid sammen, de løb i hjulet på samme tid, de sov sammen, legede sammen... osv osv osv... Men lige pludselig begyndte de at væse af hinanden..
Jeg henvendte mig til opdrætteren, som jeg havde fået dem fra. Hun gav mig den besked, at de bare var ved at finde rangorden, og at det intet betød.  

-- samme aften kom jeg hjem fra arbejde, og fandt den ene fuldstændig skambidt i hovedet og på bagdelen. Den var i chok og blødte rigtig meget fra munden. Jeg satte den i et sterilt bur for sig selv, og så til den 5 gange den nat. Kl. 04.30 kunne jeg stadig høre den gispe og gik grædende i seng igen. Kl. 06.40 var den død..

MIN POINTE ER: Lige meget hvad nogen siger, spar jer selv for den oplevelse - og det arme dyr, det går ud over. Det kan godt være det "bare er en hamster", men man knytter sig sgu alligevel til de små kræ, og den nat (det skete i nat) var ganske forfærdelig for både hamsteren og mig.. Hamstere kan ikke gå sammen. Det går måske i en uge, en måned, 1 år eller 2 ? men på et eller andet tidspunkt går det galt, og så er det et stakkels dyr der betaler prisen.
:cry: - og det er jo forfærdeligt at miste et kæledyr.
Trist at hører.... mine dværge er også blevet delt for et par uger siden... så jeg har været heldig i forhold til dig... men mine er nu også hybrider... Men tror ikke jeg vil anbefale at 2 dværge går sammen medmindre at man er klar over at det kan ende galt, og synes efterhånden der er rigtig mange der oplever at det ikke går godt i længden.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Låst