Akvariet måler 70 gange 35 gange 35
Behøver jeg låg ?

har faktisk en træplade akvariet har stået på da det blev brugt til fisk :)Lykke skrev:Til nogle af mine akvarier fulgte der låg med: en træramme med net i midten - trærammen ser ud som om den er i et stykke, hvor det midterste så er skåret væk. Nettet er sat fast med hæfteklammer.
De ligger så enten nede i hakket i akvariet (håber du forstår) eller helt ovenpå og så med et par plasticdutter ned i hakket til at sikre at det ikke rykker sig eller bare kan skubbes af.
På det ene akvarium er der endda på kanten (altså uden for rammen) skruet et stykke træ på, hvor der så sidder en stykke træ, der kan drejes ind over rammen og låse det fast. Det er sikkert godt, hvis man har en udbryder-konge, men vil som regel ikke være nødvendigt.
Til et andet bur fulgte der et "låg" med som bare var en plasticramme faktisk. Der har jeg så selv boret huller og sat net i med strips.
På et tredje bur har jeg pt. bare foldet nettet ned over siderne. Jeg tror ikke, den løfter det selv.
Udover almindelige brædder kan man også lave rammen af sådan noget kant-liste. Jeg så det på nogle af Benjamins bure. Så er der en vinkel, hvor noget af træet ligger oppe på akvariet og noget rundt om på ydersiden. (hmm, håber det er forståeligt...)
Selvom akvariet er 35 cm højt, skal du tænke på at du lægger ting ind (hus, grene, vandflaske) som hamsteren kan klatre op på og så gribe fat i kanten. Og de er virkeligt dygtige i den henseende!
Ja kunne selvfølgelig også bare lige hente et stykke hønse net i grovvare centret, altså bare til en start, vil jo gerne have at det ser pænt ud.Mahonia skrev:Ja hvis der bare kommer luft nok derned. Der må endelig ikke blive fugtigt. Ellers må du have fat i et stykke hønsenet, som du lægger over og bukker ned om kanterne på akvariet.
Jeg ville nu ikke tage chancen. De er ret kloge hvad flugt angår.malthesmor skrev:Ja kunne selvfølgelig også bare lige hente et stykke hønse net i grovvare centret, altså bare til en start, vil jo gerne have at det ser pænt ud.Mahonia skrev:Ja hvis der bare kommer luft nok derned. Der må endelig ikke blive fugtigt. Ellers må du have fat i et stykke hønsenet, som du lægger over og bukker ned om kanterne på akvariet.
Men tror nu ikke at Jasmin er så mobil, med den tykke mave at hun kan gravle op over kanten
You'd be surprised!malthesmor skrev:Ja kunne selvfølgelig også bare lige hente et stykke hønse net i grovvare centret, altså bare til en start, vil jo gerne have at det ser pænt ud.Mahonia skrev:Ja hvis der bare kommer luft nok derned. Der må endelig ikke blive fugtigt. Ellers må du have fat i et stykke hønsenet, som du lægger over og bukker ned om kanterne på akvariet.
Men tror nu ikke at Jasmin er så mobil, med den tykke mave at hun kan gravle op over kanten