indretning af akvarie

Beskrivelse mangler
malthesmor

indretning af akvarie

Indlæg af malthesmor » 22. nov 2008 22:47

Skal til at indrette akvarie til hamster bolig, og der er jo mange herinde som også bruger akvarie, så hvad bruger i til låg ?
Akvariet måler 70 gange 35 gange 35
Behøver jeg låg ? :D

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 22. nov 2008 22:53

Ja hvis det kun er 35 cm højt, så skal der låg på.  :wink:

En enkel træramme med tætmasket hønsenet kan gøre det.  :)

Noget i retning af dette. Det kan nok godt laves mere enkelt.
Vedhæftede filer
GetAttachment2.jpg
GetAttachment2.jpg (16.3 KiB) Vist 5931 gange

Simse

Indlæg af Simse » 23. nov 2008 08:21

I silvan kan man købe noget billigt noget :)

Det her låg fik jeg med til mit akvarie :P

Billede

hullerne er så små at man ikke kan se dem på billedet XD
Det er et net til høns :)
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. nov 2008 11:33

Til nogle af mine akvarier fulgte der låg med: en træramme med net i midten - trærammen ser ud som om den er i et stykke, hvor det midterste så er skåret væk. Nettet er sat fast med hæfteklammer.
De ligger så enten nede i hakket i akvariet (håber du forstår) eller helt ovenpå og så med et par plasticdutter ned i hakket til at sikre at det ikke rykker sig eller bare kan skubbes af.
På det ene akvarium er der endda på kanten (altså uden for rammen) skruet et stykke træ på, hvor der så sidder en stykke træ, der kan drejes ind over rammen og låse det fast. Det er sikkert godt, hvis man har en udbryder-konge, men vil som regel ikke være nødvendigt.

Til et andet bur fulgte der et "låg" med som bare var en plasticramme faktisk. Der har jeg så selv boret huller og sat net i med strips.

På et tredje bur har jeg pt. bare foldet nettet ned over siderne. Jeg tror ikke, den løfter det selv.

Udover almindelige brædder kan man også lave rammen af sådan noget kant-liste. Jeg så det på nogle af Benjamins bure. Så er der en vinkel, hvor noget af træet ligger oppe på akvariet og noget rundt om på ydersiden. (hmm, håber det er forståeligt...)

Selvom akvariet er 35 cm højt, skal du tænke på at du lægger ting ind (hus, grene, vandflaske) som hamsteren kan klatre op på og så gribe fat i kanten. Og de er virkeligt dygtige i den henseende!

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 24. nov 2008 14:27

Lykke skrev:Til nogle af mine akvarier fulgte der låg med: en træramme med net i midten - trærammen ser ud som om den er i et stykke, hvor det midterste så er skåret væk. Nettet er sat fast med hæfteklammer.
De ligger så enten nede i hakket i akvariet (håber du forstår) eller helt ovenpå og så med et par plasticdutter ned i hakket til at sikre at det ikke rykker sig eller bare kan skubbes af.
På det ene akvarium er der endda på kanten (altså uden for rammen) skruet et stykke træ på, hvor der så sidder en stykke træ, der kan drejes ind over rammen og låse det fast. Det er sikkert godt, hvis man har en udbryder-konge, men vil som regel ikke være nødvendigt.

Til et andet bur fulgte der et "låg" med som bare var en plasticramme faktisk. Der har jeg så selv boret huller og sat net i med strips.

På et tredje bur har jeg pt. bare foldet nettet ned over siderne. Jeg tror ikke, den løfter det selv.

Udover almindelige brædder kan man også lave rammen af sådan noget kant-liste. Jeg så det på nogle af Benjamins bure. Så er der en vinkel, hvor noget af træet ligger oppe på akvariet og noget rundt om på ydersiden. (hmm, håber det er forståeligt...)

Selvom akvariet er 35 cm højt, skal du tænke på at du lægger ting ind (hus, grene, vandflaske) som hamsteren kan klatre op på og så gribe fat i kanten. Og de er virkeligt dygtige i den henseende!
har faktisk en træplade akvariet har stået på da det blev brugt til fisk  :)
skal bare lige have skåret et stykke af længden, og så må jeg skære huller så der blir en ramme, købe noget net, mon ik det fåes i vorés grovvare center :wink: , kan man ikke købe et eller andet bånd man kan sætte på kanterne af nettet så ingen kommer til skade ????, hvad hedder sådan noget bånd ??

Lykke

Indlæg af Lykke » 24. nov 2008 14:29

Gaffa-tape?

Men hamsterne skal være uheldige for at komme til helt derude i kanten, hvor nettet er sat fast.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 24. nov 2008 14:32

Lykke skrev:Gaffa-tape?

Men hamsterne skal være uheldige for at komme til helt derude i kanten, hvor nettet er sat fast.
Ja gaffa tape må kunne bruges, super godt til mange ting :)

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 28. nov 2008 13:45

Hmm har ik lige fået fikset et låg endnu til akvariet, kan jeg indtil det er fikset bruge glas låget til akvariet, der er skåret 2 hjørner af ???
Jasmin er jo sat til at føde søndag, så må hellere få hendes nye bolig gjort klar idag, så hun også lige kan når at gøre reden klar til fødslen.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 28. nov 2008 13:55

Ja hvis der bare kommer luft nok derned. Der må endelig ikke blive fugtigt. Ellers må du have fat i et stykke hønsenet, som du lægger over og bukker ned om kanterne på akvariet.  :wink:

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 28. nov 2008 14:04

Mahonia skrev:Ja hvis der bare kommer luft nok derned. Der må endelig ikke blive fugtigt. Ellers må du have fat i et stykke hønsenet, som du lægger over og bukker ned om kanterne på akvariet.  :wink:
Ja kunne selvfølgelig også bare lige hente et stykke hønse net i grovvare centret, altså bare til en start, vil jo gerne have at det ser pænt ud.
Men tror nu ikke at Jasmin er så mobil, med den tykke mave at hun kan gravle op over kanten :wink:

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 28. nov 2008 14:10

malthesmor skrev:
Mahonia skrev:Ja hvis der bare kommer luft nok derned. Der må endelig ikke blive fugtigt. Ellers må du have fat i et stykke hønsenet, som du lægger over og bukker ned om kanterne på akvariet.  :wink:
Ja kunne selvfølgelig også bare lige hente et stykke hønse net i grovvare centret, altså bare til en start, vil jo gerne have at det ser pænt ud.
Men tror nu ikke at Jasmin er så mobil, med den tykke mave at hun kan gravle op over kanten :wink:
Jeg ville nu ikke tage chancen. De er ret kloge hvad flugt angår.  :wink:

Lykke

Indlæg af Lykke » 28. nov 2008 14:27

malthesmor skrev:
You'd be surprised!

Du skal jo alligevel bruge nettet til låget. Klip et lidt større stykke af og bøj det rundt om akvariets kanter.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 28. nov 2008 22:10

Indrettede akvariet til Jasmin i eftermiddags, men hold op hvor blev hun stresset farede bare rundt, tænkte åh nej hvad er det dog jeg har gjort :cry: , skader det mon hendes nærtstående fødsel.
jeg havde rettet akvariet an med savsmuld, samt køkkenrulle med blomster(man er vel en hun hamster), jasmin vidste ikke hvad hun skulle, så efter at hun havde faret rundt 2 timer uden at gøre rigtige tegn på rede bygning, gav jeg hende alså noget fint hø som hun plejer at have, og kort tid efter begyndte hun at bygge en fin rede, helt ude ved glasset midt på  :D , dejligt at hun fandt sig til rette, så nu vil jeg bare vente på at der kommer små rejer i reden  :wink:

Simse

Indlæg af Simse » 29. nov 2008 08:27

Det lyder bare super :D

Glæder mig til hun har født (:
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 29. nov 2008 08:34

Simse skrev:Det lyder bare super :D

Glæder mig til hun har født (:
Gør jeg også et meget spændt på farverne  :)  mangler dog lige et hjul som kan stå i bunden :( , "bark tunlen" som jeg omtalte har jeg heller ik sat i akvariet, da jeg ikke vil have at hun bygger rede deri, så kan jeg jo ik se til ungerne.  :wink:

Låst