åhh nej! :)

Beskrivelse mangler
mømlen

åhh nej! :)

Indlæg af mømlen » 22. jan 2009 00:50

Hej

Jeg har skrevet et par indlæg herinde omkring guldhamster, da jeg gerne vil have sådan en lille fyr !

Nu faldt jeg så over nogle tråde med Robowski hamster! og nøj hvor er de nuttet :lol:   kan godt huske jeg engang har set dem i en dyrhandel, og tænkte at sådan nogle ville jeg gerne have!

er nu blevet lidt i tvivl om det skal være sådan nogle eller en guldhamster :oops:  :roll:

har læst en masse på nettet nu og fandt denne side om robowski

http://www.roborovski.net/

den virker meget god?

kan jo forstå at der er stor forskel på de to arter, roboerne er mere "kigge på" dyr, hvor guldhamsteren er mere håndterbar og bliver mere håndvant og tam! (har selv haft en som barn, og han var rigtig sød og tam)

selvom jeg måske ender med at anskaffe mig begge arter på et tidspunkt, vil jeg meget gerne høre noget mere om begge arter?

forskelle osv..

det kan jo være jeg finder ud af at det alligevel kun er den ene af slagsen jeg vil have 8-)

læste at roboerne lever i ørken/steppe og graver gange, er det så ikke bedst med et akvarie med masser af bund i som de kan grave i?

kom glad, med din erfaring med robowskier´ne og med gulhamsen! :wink:

Wampi

Indlæg af Wampi » 22. jan 2009 01:40

jeg kan gætte mig til at hvis du har set dem i dyrehandleren ved du at de er dværghamstere og derfor kun ca. 1/3 af størrelsen i forhold til en guldhamster :)

den største forskel er størrelsen, dernæst det faktum at der vist nok er nogle der har oplevet at Robo'er godt kan leve sammen i større grupper hvor imod at guldhamstere solitære (altså alene dyr, 1 dyr pr. bur)..

Jeg kender ikke så meget Robo'erne, har "kun" haft guldhamstere og vinterhvide selv.. halvt om halvt af dem faktisk lidt sjovt sys jeg da det aldrig har været planlagt :) det hele startede med jeg kun skulle have 2.. tihi..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 22. jan 2009 08:21

Jeg avler både Roboer og Guldhamstere.
Min favorit er Roboerne, dem er der altid gang i. Kan kigge på de små pus i mange timer hvor de bare løber rundt og udforsker  :D
Den side du linker til er en ganske fin side, der står en masse ting omkring buret, foder osv.

Roboer er sociale, og kan godt leve to sammen (helst to hanner) men det er ikke noget problem at holde dem alene.
De bliver ikke så tamme som guldhamstere, men synes ikke det gør så meget.
Mine Roboer går selv op i min hånd og er på ingen måde bange for mig, synes ikke rigtig de behøver være mere tamme end det.

Jeg holder mine i Dunabure (plastikbure med tremmer i toppen).
1. Fordi de graver og sviner rigtig meget hvis man skulle holde dem i tremmebure
2. Fordi de er så små er jeg bange for de vil kunne presse sig igennem tremmerne.

Ville synes en mindste størrelse til en Robo er 55x35, hvis man vil holde flere sammen synes jeg buret skal være større mest for at undgå slagsmål.
og de skal have et hjul, de er meget glade for at løbe.

De graver ikke gange som ørkenrotter gør, de vil hellere gemme sig under/i ting.

burrus

Indlæg af burrus » 22. jan 2009 08:26

nu har jeg både robo'er og guldhamstere så her tror jeg, at jeg kan være med :lol:

guldhamsteren:
større og mere håndtérbar... jo ældre den bliver jo roligere bliver den som regel også. Der er forskel på de forskellige, men nogle bliver små puttebamser mens andre ikke er meget for håndtering.. Det er meget forskelligt og de to "typer" temperament kan komme i samme kuld, så det kan være svært at forudsige 100%

Guldhamsteren findes jo i et væld af farver og pelstyper og to pelslængder... det gir mere mulighed for at finde lige "DEN" man gerne vil have...
der synes jeg ofte at de langhårede bliver mere rolig hurtigere - men det kommer nok af at jeg altid har hygge-børstet mine langhårs.. det er sjældent nødvendigt at børste dem, men det er hyggeligt og alle minekan lide det.. det gir lidt mere omgang med hamsteren...
nok derfor jeg synes langhårs bliver hurtigere tamme - fordi de blir håndteret mere :oops:  :lol:  

Dog synes ikke alle om de er så store...jeg synes godt de kan blive FOR store... min oliver vejer 175 og skal bestemt ikke blive større :shock:  det er lige i overgrænsen synes jeg! men sådan er vi så forskellige... min james vejer 127 og det er perfekt i mine øjne til ham... 130-160 vil altid være mit ideal foren guldhamster  :lol:  

Deres aktivitet er altid ud på aftenen medmindre man vækker den og får ændret døgnrytmen... det tar LANG tid! tog mig 2 måneder med James! så det er altså sejt arbejde! ellers skal man vække den når man vil snakke med den - og det gør nogle guldhamstere ret så mugne!
De er gnavere med stot G! og kan hvis de keder sig gnave sig ud af at bur på en nat... derfor husk hjulet på mindst 20 cm! og ingen huller i buret! er der først et hul skal de nok få det gjort større!  drikkeflaske hullet skal der enten en flaske i eller også skal der et stykke net/plastik hen for hullet!

Guldhamsteren har temperament! eller de fleste har i hvert fald! de KAN finde på at bide hvis man ikke opdager deres advarsler om at man er uønsket lige nu... oftest hvis man vækker dem e.l.
De kan lære at bruge et "toilet" og det kan spare meget bundstrøelse!!!
lige pt. går james på 11. uge i samme bundstrøelse :lol: han bliver snart skiftet :lol:  ikke fordi det lugter, men bare fordi... :lol:  
renlige guldhamstere er en  god ting.. men ikke alle kan lære det!

Roborovskien...
mere aktiv som en ørkenrotte faktisk... 4 timers søvn, 4 timers vågen osv...
det gør at det er muligt at snakke med den i dagtimerne også :D  
Den er MEGET aktiv! nogle siger "kigge på dyr"- jeg siger udfordring :wink:  
de kan gøres håndtérbare... ikke slaske rolige som en guldhamster kan blive det med alderen, men det kan blive så tamme at du kan stikke hænderne i buret og de så render hen over dem og sidder i hænderne og hygger i 5 sekunder...
De bliver aldrig et "kæledyr" som man sidder med i hænderne i flere minutter! De kan ikke sidde stille så længe! men de kan blive fortrolige med dine hænder og du kan samle dem op uden at bruge 1½ time på at fange dem :wink:  og de kan lære at "lege frit" mens dine hænder er i buret osv. uden at flygte fra dine hænder..
De er super nuttede, små og lynhurtige!!! giv dem masser af legetøj og du og evt. en kat har underholdning i flere timer om dagen :lol:   de elsker deres løbehjul og gemmesteder og legetøj.. de er ikke særlig destruktive som guldhamsteren og bider MEGET sjældent!
de ødelægger ikke deres bure og elsker at have lidt at grave i... sandbadet er nødvendigt, men har de det - så er de oftest også meget renlige og bruger det til toilet..
hannerne kan dog finde på at beskytte deres hunner med små nap
:lol:  

det var lidt om de to..

dværge forbliver tamme, når først de er blevet det, men de er sværere at få tamme...
guldhamstere bliver hurtigere tamme, men skal holdes tamme. de glemmer altså at de er tamme hvis ikke de håndteres...

jeg tror aldrig jeg helt kan vælge den ene frem for den anden...

så længe jeg har james vil jeg altid vælge ham frem for alle andre, men når jeg ikke har James mere vi ljeg nok vælge robo'en hvis jeg blev tvunget til at vælge art... det gør jeg forhåbentligt aldrig :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

mømlen

Indlæg af mømlen » 22. jan 2009 13:06

tak for nogle rigtig gode svar :wink:

jeg har læst alt inde på den side jeg linker til, og der står en masse vigtigt og godt om roboen! men der står så også at det generelt er to el tre hunner fra samme køn som har det bedst sammen, og altså ikke hanner?

Jeg havde godt på fornemmelsen før jeg læste om dem, at de ikke er kæledyr på samme måde som guldhamsteren, men jeg tror også jeg ville nyde bare at kigge på dem og have dem oppe i ny og næ.. de ser ud til at være ret underholdende at observere, og så er de jo vildt nuttede  :lol:

Jeg har jo mine tamrotter, som i den grad er håndtamme, og kommer når jeg kalder, og er nogle man rigtig kan have ude i længere tid og hygge med!

så jeg tror næsten jeg har fundet frem til at det nok blir roboer jeg skal have (i første omgang)  8-)

jeg har efter at have læst på forskellige sider, tænkt mig at det skulle være to el tre piger..(fra samme kuld) det står der flere steder er det der er bedst erfaring med, mht. uvenskab/slåskampe

hvor meget har i dem oppe? altså kan man slet ikke have dem oppe og gå væk fra buret med dem (fx. sidde i sofa el lign) uden at de hopper fra en?

og så er det selfølgelig bedst at få dem fra privat? da de nok er nemmere at gøre "tamme"?  end fra dyrhandelen

læste også at de måske for brug for flere hjul hvis man har flere sammen, ellers kan de komme op at skændes over hvem der for lov at løbe i hjulet??  :lol:  

hvilke bure har i dem i ? .. vil helt klart helst have et gennemsigtigt, så man kan se dem ordentlig

burrus

Indlæg af burrus » 22. jan 2009 13:11

Det med om de er sociale - det er der altid debat om :wink:
jeg oplever faktisk at det er hannerne som virker bedst flere sammen og det er oftest altid hunnerne (i han/hun par) som bliver sur på hannen og ikke omvendt..

de bliver ikke "triste" af at gå alene og kan let gå alene!
men de kan også gå i søskende flokke på 2-3-4 stykker... men man skal ALTID have et bur klar til hver enkelt så man kan dele dem totalt i en nødsituation  :wink:  

jeg holder mine i mini duna-bure - man kan se den lille fise rundt og den kan ikke slippe ud...
man kan også holde dem i terrarie og akvarier for at få bedre "syn" - men de er også så meget tungere at løfte og rengøre!  :wink:
man kan også have dem i opbevaringskasser man kan køe rundt omkring i bilka, føtex, issenkræmmere osv. - nogle mere gennemsigtige end andre :wink:

vigtigste er næsten at de ikke går i tremmebure - det er held hvis de ikke klemmer sig ud mellem tremmerne :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 22. jan 2009 13:23

mømlen skrev:tak for nogle rigtig gode svar :wink:

jeg har læst alt inde på den side jeg linker til, og der står enmasse vigtigt og godt om roboen! men der står så også at det generelt er to el tre hunner fra samme køn som har det bedst sammen, og altså ikke hanner?

Jeg havde godt på fornemmelsen før jeg læste om dem, at de ikke er kæledyr på smame måde som guldhamsteren, men jeg tror også jeg ville nyde bare at kigge på dem og have dem oppe i ny og næ.. de ser ud til at være ret underholdende at observere, og så er de jo vildt nuttede  :lol:

Jeg har jo mine tamrotter, som i den grad er håndtamme, og kommer når jeg kalder, og er nogle man rigtig kan have ude i længere tid og hygge med!

så jeg tror næsten jeg har fundet frem til at det nok blir roboer jeg skal have (i første omgang)  8-)

jeg har efter at have læst på foskrllige sider, tænkt mig at det skulle være to el tre piger..(fra samme kuld) det står der flere steder er det der er bedst erfaring med, mht. uvenskab/slåskampe

hvor meget har i dem oppe? altså kan man slet ikke have dem oppe og gå væk fra buret med dem (fx. sidde i sofa el lign) uden at de hopper fra en?

og så er det selfølgelig bedst at få dem fra privat? da de nok er nemmere at gøre "tamme"?  end fra dyrhandelen

læste også at de måske for brug for flere hjul hvis man har flere sammen, ellers kan de komme op at skændes over hvem der for lov at løbe i hjulet??  :lol:  

hvilke bure har i dem i ? .. vil helt klart helst have et gennemsigtigt, så man kan se dem ordentlig
Hanner er bedre til at gå sammen. Det er sjældent at hannerne kommer op og slås. Hunnerne er lidt mere cranky.
Har jeg læst på flere ulandske sider. Jeg har 2 grupper på 4 hanner og de hygger sig vældig meget.

Jeg har dem oppe hver anden dag. Har jeg haft siden de var 2½uge gamle. Men tager dem normalt ikke væk fra buret eller løbegården da jeg er bange for de bliver bange og smutter ud af hånden på mig.
De er nogen meget små nysgerrige men også nervøse væsner, så tror ikke rigtig man kan sidde med den i en sofa og nusse.

1 hjul per Robo er et must det mindsker risikoen for slåskampe, fordi de er meget glade for at løbe. Min ene han nægtede at dele hans hjul med sin "kone" det var hans :roll:

Som sagt har jeg dem i Dunabure, gabberbure eller akvarier.
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg har 2 hanner til salg :D De er dog i samme farve så ved ikke om det har interesse.

mømlen

Indlæg af mømlen » 22. jan 2009 14:16

ok, det lyder jo som om at det er bedst med hanner sammen

jeg vil helst have flere end en! gerne tre..

hvor købes de der duna bure? er de store nok til at have 2-3 gående sammen ?

uhg du frister  :D

det er bare lidt dårlig timing :(
for jeg har ikke bur og alt sådan noget endnu, og det er først her til marts-april når jeg (forhåbentlig) flytter, at jeg havde tænkt mig at anskaffe mig nogle..

hvor tit er der folk med kuld til salg ?

gabberbure?

..

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 22. jan 2009 14:42

mømlen skrev:ok, det lyder jo som om at det er bedst med hanner sammen

jeg vil helst have flere end en! gerne tre..

hvor købes de der duna bure? er de store nok til at have 2-3 gående sammen ?

uhg du frister  :D

det er bare lidt dårlig timing :(
for jeg har ikke bur og alt sådan noget endnu, og det er først her til marts-april når jeg (forhåbentlig) flytter, at jeg havde tænkt mig at anskaffe mig nogle..

hvor tit er der folk med kuld til salg ?

gabberbure?
Duna bure og gabber bure er næsten de samme, ser begge cirka sådan her ud:
Billede
De fåes i langt de fleste dyrehandlere til omkring 500kr.

Tja ved ikke hvornår jeg får mit næste kuld, nok i februar eller marts. Kan ikke tale for de andre avlere.

burrus

Indlæg af burrus » 22. jan 2009 14:46

nej det er jo aldrig rigtig ti lat sige...

jeg har et kuld lige nu som er flytteklare i februar og så får jeg ikke kuld igen før til sommer (tror jeg i hvert fald ikke :lol: )

Charlotte/mahonia får vist en ny hjem her til udstillingen så der kommer sikkert unger lidt efter der :lol:  :wink:
Pia B

mømlen

Indlæg af mømlen » 22. jan 2009 15:18

ok, det er jo meget pænt det bur! der kan man godt have 2-3 sammen ?

ville helst have et akvarie af æstetiske årsager :oops:  :roll:

men det er vidst noget besværgeligt? mht. låget? der skal man vel ind og lave noget hjemmebyg eller hvad? der er vel ikke nok ventilation hvis der bare er et alm, terraie/akvarie låg på?

måske skulle jeg skrive et indlæg i "købes" indekset! så er jeg da forberedt :lol:

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 22. jan 2009 15:29

Du behøver ikke låg. Roboer klatre ikke. Jeg har fjernet gitteret i mine gabberbure og akvariet har ikke låg mere.
Hvis der er 15cm fra det højeste legetøj til buret slutter så skal de nok blive inde.

mømlen

Indlæg af mømlen » 22. jan 2009 20:20

okay! vildt... troede godt at de måske kunne hoppe ud..

15 cm.. det må jeg huske..

mømlen

Indlæg af mømlen » 22. jan 2009 20:22

nå ja... læste at de drikker meget lidt vand, og derfor har meget koncentreret tis, lugter de så meget? eller hvordan med det..

burrus

Indlæg af burrus » 22. jan 2009 20:24

mømlen skrev:nå ja... læste at de drikker meget lidt vand, og derfor har meget koncentreret tis, lugter de så meget? eller hvordan med det..
det synes jeg ikke...
personligt synes jeg de lugter mindre end guldhamsterne, men lærer de at bruge de toilettet så er det oftere bundstrøet man kan lugte end det er en hamster - uanset art :wink:
Pia B

Låst