nu har jeg både robo'er og guldhamstere så her tror jeg, at jeg kan være med
guldhamsteren:
større og mere håndtérbar... jo ældre den bliver jo roligere bliver den som regel også. Der er forskel på de forskellige, men nogle bliver små puttebamser mens andre ikke er meget for håndtering.. Det er meget forskelligt og de to "typer" temperament kan komme i samme kuld, så det kan være svært at forudsige 100%
Guldhamsteren findes jo i et væld af farver og pelstyper og to pelslængder... det gir mere mulighed for at finde lige "DEN" man gerne vil have...
der synes jeg ofte at de langhårede bliver mere rolig hurtigere - men det kommer nok af at jeg altid har hygge-børstet mine langhårs.. det er sjældent nødvendigt at børste dem, men det er hyggeligt og alle minekan lide det.. det gir lidt mere omgang med hamsteren...
nok derfor jeg synes langhårs bliver hurtigere tamme - fordi de blir håndteret mere

:lol:
Dog synes ikke alle om de er så store...jeg synes godt de kan blive FOR store... min oliver vejer 175 og skal bestemt ikke blive større

det er lige i overgrænsen synes jeg! men sådan er vi så forskellige... min james vejer 127 og det er perfekt i mine øjne til ham... 130-160 vil altid være mit ideal foren guldhamster :lol:
Deres aktivitet er altid ud på aftenen medmindre man vækker den og får ændret døgnrytmen... det tar LANG tid! tog mig 2 måneder med James! så det er altså sejt arbejde! ellers skal man vække den når man vil snakke med den - og det gør nogle guldhamstere ret så mugne!
De er gnavere med stot G! og kan hvis de keder sig gnave sig ud af at bur på en nat... derfor husk hjulet på mindst 20 cm! og ingen huller i buret! er der først et hul skal de nok få det gjort større! drikkeflaske hullet skal der enten en flaske i eller også skal der et stykke net/plastik hen for hullet!
Guldhamsteren har temperament! eller de fleste har i hvert fald! de KAN finde på at bide hvis man ikke opdager deres advarsler om at man er uønsket lige nu... oftest hvis man vækker dem e.l.
De kan lære at bruge et "toilet" og det kan spare meget bundstrøelse!!!
lige pt. går james på 11. uge i samme bundstrøelse

han bliver snart skiftet

ikke fordi det lugter, men bare fordi...
renlige guldhamstere er en god ting.. men ikke alle kan lære det!
Roborovskien...
mere aktiv som en ørkenrotte faktisk... 4 timers søvn, 4 timers vågen osv...
det gør at det er muligt at snakke med den i dagtimerne også
Den er MEGET aktiv! nogle siger "kigge på dyr"- jeg siger udfordring
de kan gøres håndtérbare... ikke slaske rolige som en guldhamster kan blive det med alderen, men det kan blive så tamme at du kan stikke hænderne i buret og de så render hen over dem og sidder i hænderne og hygger i 5 sekunder...
De bliver aldrig et "kæledyr" som man sidder med i hænderne i flere minutter! De kan ikke sidde stille så længe! men de kan blive fortrolige med dine hænder og du kan samle dem op uden at bruge 1½ time på at fange dem

og de kan lære at "lege frit" mens dine hænder er i buret osv. uden at flygte fra dine hænder..
De er super nuttede, små og lynhurtige!!! giv dem masser af legetøj og du og evt. en kat har underholdning i flere timer om dagen

de elsker deres løbehjul og gemmesteder og legetøj.. de er ikke særlig destruktive som guldhamsteren og bider MEGET sjældent!
de ødelægger ikke deres bure og elsker at have lidt at grave i... sandbadet er nødvendigt, men har de det - så er de oftest også meget renlige og bruger det til toilet..
hannerne kan dog finde på at beskytte deres hunner med små nap
det var lidt om de to..
dværge forbliver tamme, når først de er blevet det, men de er sværere at få tamme...
guldhamstere bliver hurtigere tamme, men skal holdes tamme. de glemmer altså at de er tamme hvis ikke de håndteres...
jeg tror aldrig jeg helt kan vælge den ene frem for den anden...
så længe jeg har james vil jeg altid vælge ham frem for alle andre, men når jeg ikke har James mere vi ljeg nok vælge robo'en hvis jeg blev tvunget til at vælge art... det gør jeg forhåbentligt aldrig