Jeg har flere forskellige steder læst, at man ikke må give hamstere stenfrugter pga., at disse frugter indeholder et eller andet, som hamstere ikke kan tåle.
Men jeg har også flere steder set, at hamstere godt må få fersken osv. I Kenneth Worms bog "Hamstere" står der, at de godt må få fersken.
Så hvad er det rigtige? Må de få f.eks. fersken, nektarin, abrikos, blomme, kirsebær, mango? Det ville helt sikkert udvide frugthorisonten hos en af mine kræsne hamstere.
Jeg ved, at det er et gennemtærsket emne, men jeg vil være taknemmelig, hvis en eller flere vil tage sig tid til at svare (jeg har forsøgt at søge i forskellige tråde efter et klart svar, men jeg kunne ikke lige finde det).
Lotte
Stenfrugter
Dr. med. vet. Jacqueline Kupper, som er ansat på Institut for Veterinær Farmakologi og Toksologi på Zürich Universitet og ekspert inden for giftstoffer, udtalte i 2003 følgende til ZZA, et fagmagasin for kæledyr – på spørgsmålet om hvorvidt kirsebærgrene er giftige for vores kæledyr:
"Cyanid findes kun i frugtkernernes frø. Dvs. at grene fra stenfrugttræer gerne må gives til chinchillaer, marsvin og kaniner såfremt de ikke er sprøjtede. Kernerne skal man dog ikke tilbyde, da gnavere er i stand til at knække kernerne".
Så jeg tror da godt at de må få frugtkødet. Kender i hvert fald flere, der fodre med dem (altså uden stenen) uden problemer.
"Cyanid findes kun i frugtkernernes frø. Dvs. at grene fra stenfrugttræer gerne må gives til chinchillaer, marsvin og kaniner såfremt de ikke er sprøjtede. Kernerne skal man dog ikke tilbyde, da gnavere er i stand til at knække kernerne".
Så jeg tror da godt at de må få frugtkødet. Kender i hvert fald flere, der fodre med dem (altså uden stenen) uden problemer.