Kalkblok/saltsten

Beskrivelse mangler
Låst
Trunte

Kalkblok/saltsten

Indlæg af Trunte » 27. feb 2009 15:23

Har hamster brug for  kalkblok/saltsten, jeg har købt
en kalkblok med grøntsager, men hun spiser ikke af
den, og da jeg skal have nye hamster hjem i næste
weekend, vil jeg gerne vide om de skal have dem, for
ellers vil jeg jo ikke købe dem.  :?  :?
Mvh. Lene

burrus

Indlæg af burrus » 27. feb 2009 15:38

nej den er 100% unødvendig!  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 27. feb 2009 20:30

tja... jeg må indrømme at mine gerne ville have de kaltsten med korn og solsikkekerner og synes nu også at de er gode for tænderne :oops: der giver lidt slidtage og deres tænder har jo brug for at blive slebet på en eller anden måde, selvom maden og grene også giver god slibning.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

burrus

Indlæg af burrus » 27. feb 2009 20:36

da hamstere i forvejen ikke er de største dyr er jeg ikke meget for "kunstigt" tilsatte mineraler :?  en kalk/salt sten er en direkte kilde til "ubegrænsede" mineraler...

da hamstere ikke kan svede skal ALLE overflødelige/ikek optagede mineraler gennem nyrene og ud via urinvejene...

Med katte er man meget obs på nyreproblemer - men en kat kan også "vise" at den har ondt ved urinvejene pga. struvits - det kan en hamster ikke :(

hvis hamsteren får et ordentligt foder og ellers får andre gnavermuligheder (gnaverstænger/"kugler", grene osv...) så burde en ubegrænset  kilde til ekstra mineraler ikke være nødvendig og det kan i værste fald skade nyrene og skabe nyre-problemer som du ikke kan se på hamsteren - men det ændrer ikke på at hamsteren kan få hamrende ondt af  nyreproblemer!
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 27. feb 2009 22:10

Udover at de ikke behøver det, så har jeg erfaring med, at de ikke bruger det. Næsten alle mine har saltsten, men vil ikke have dem. Så det kan de sagtens undvære.  :wink:

Trunte

Indlæg af Trunte » 28. feb 2009 09:11

Mange tak for svar.
Så vil jeg da ikke købe kalk/salt sten.   :roll:

De får godt foder blanding/stænger/
hunde/katte mad, så skulle de jo så
være dækket ind, og selvf. også
grønt.   :D
Mvh. Lene

Casper-Thomassen

Indlæg af Casper-Thomassen » 28. feb 2009 13:25

Min den første hamster fik os en salt sten, den trak den ned til forrådet og tissede god og grundigt på den også blev den smidt ud. ;)

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 28. feb 2009 20:03

:lol:  :lol:

Låst