Bønner som proteinkilde?

Beskrivelse mangler
Låst
SCM

Bønner som proteinkilde?

Indlæg af SCM » 16. jan 2011 14:41

Kan en hamster tåle kogte brune/hvide bønner?
Jeg er selv vegetar, og hvis min hamster kan få protein igennem vegetarisk kost, så bliver hun også vegetar. :-)
Jeg er klar over at tørrede bønner indeholder toxiner, som fjernes ved at lægge bønnerne i blød og koge dem, så vi snakker altså om kogte bønner.

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 16. jan 2011 15:58

En hamster har behov for animalsk protein, derfor er proteinet i en vegetabilsk kost ikke godt nok desværre.
Men det er ikke noget den skal have meget af eller hver dag, det er blot som et tilskud en gang imellem.  :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

SCM

Indlæg af SCM » 16. jan 2011 16:35

Benjamin skrev:En hamster har behov for animalsk protein, derfor er proteinet i en vegetabilsk kost ikke godt nok desværre.
Men det er ikke noget den skal have meget af eller hver dag, det er blot som et tilskud en gang imellem.  :D
Ja, jeg har læst mig til at en hamster har brug for animalsk protein. Men det er vel aminosyren de har brug for, og den kan også skaffes gennem vegetabilsk kost.
Hvad er det præcist der er så vigtigt ved netop animalsk protein? Jeg tænker.. Hvilke næringsstoffer? For det burde være muligt med et vegetabilsk alternativ.

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 16. jan 2011 18:14

Må jeg spørge hvorfor du ønsker at gøre din hamster til vegetar? :-)
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 16. jan 2011 18:23

SCM skrev:
Benjamin skrev:En hamster har behov for animalsk protein, derfor er proteinet i en vegetabilsk kost ikke godt nok desværre.
Men det er ikke noget den skal have meget af eller hver dag, det er blot som et tilskud en gang imellem.  :D
Ja, jeg har læst mig til at en hamster har brug for animalsk protein. Men det er vel aminosyren de har brug for, og den kan også skaffes gennem vegetabilsk kost.
Hvad er det præcist der er så vigtigt ved netop animalsk protein? Jeg tænker.. Hvilke næringsstoffer? For det burde være muligt med et vegetabilsk alternativ.
De aminossyrer som vi mennesker skal bruge kan sagtens dækkes igennem en vegetabilsk kost.
Men hamsteren har så udviklet et behov for nogle af de aminossyrer der findes i de animalske protein kilder, eftersom at hamsteren er mere altædende selvom at størstedelen af dens kost er vegetabilsk.

I naturen tager hamstere gerne insekter eller unger af andre gnavere, altså i bund og grund alt de kan finde som kan bruges som energikilde.

Der er ingen der siger at du skal give dine hamstere kød, du kan lige gerne give dem et lille stykke hårdkogt æg, eller melorme, men de kan vel også defineres som en form for kød men der er mange muligheder.

Mine hamstere får af og til lidt af hundens tørkost, hunden er jo ikke vegetar så lidt af dens mad er helt fint. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 16. jan 2011 18:30

Må jeg spørge hvorfor du ønsker at gøre din hamster til vegetar? :-)
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

SCM

Indlæg af SCM » 16. jan 2011 20:53

Jeg spiser ikke selv kød og støtter derfor heller ikke kødprodukterne økonomisk, så jeg vil helst undgå at købe kød til min hamster også. :)

En hamster har behov for proteiner, det forstår jeg. Det er også livsnødvendigt for os mennesker.
Min hamster kan sagtens klare sig på samme kost som mig, så længe jeg sørger for, at hendes behov er dækket.

Ost, æg og bønner osv. i mængder der svarer til små mænger kødprotein burde derfor kunne gøre det.
Der findes de samme aminosyrer i vegetariskkost, det er bare ikke ligeså let optageligt, og man skal derfor have lidt mere af det, så det er om at dosere det rigtigt.

Okay, jeg tror min hamster kommer til at blive en sund og glad vegetar-hamster :-)

Saharaspunk
Indlæg: 283
Tilmeldt: 13. maj 2010 16:49

Indlæg af Saharaspunk » 16. jan 2011 22:09

Jeg synes ikke du skal gøre din hamster 100% vegetarisk. Det vides ikke helt præcist hvilke aminosyrer hamsteren har brug for, så vil det gøre så meget for dig, at købe noget kattetørkost som supplere dens kost med, eller hvis du er helt mod kødproduktionen, så tørrede eller levende insekter, som også vil dække dens proteinbehov? :)

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 17. jan 2011 00:00

SCM skrev: Ost, æg og bønner osv. i mængder der svarer til små mænger kødprotein burde derfor kunne gøre det.
Der findes de samme aminosyrer i vegetariskkost, det er bare ikke ligeså let optageligt, og man skal derfor have lidt mere af det, så det er om at dosere det rigtigt.
De essentielle aminosyrer som vi mennesker skal have findes alle ganske rigtigt i en hvilken som helst vegetabilsk kost der indeholder det mindste gram protein.
Altså de aminosyrer vi skal have findes i vegetar kosten, men i kød findes der også aminosyrer som vi ikke skal bruge, altså ikke essentielle aminosyrer.

der findes flere aminosyrer end de essentielle, og det er kun de essentielle som vi mennesker skal bruge, men hamstere har åbenbart udviklet et behov for nogen af dem der findes en de animalske proteiner.

husk der er flere aminosyrer, men de ikke essentielle aminosyrer kan vores krop selv danne derfor skal vi mennesker kun bruge et udsnit af dem vi ikke selv formår at danne i kroppen, altså de essentielle aminosyrer.
ergo hamsteren har udviklet et behov for anderledes aminosyrer end mennesker.  

Altså hamsteren skal bruge andre aminosyrer end dig og mig, men ost som du selv nævner må din hamster også få lidt af, den behøver som sagt ikke at få rent kød.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

SCM

Indlæg af SCM » 17. jan 2011 01:24

Kan ost og æg så ikke dække hamsterens behov for animalsk protein?

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 17. jan 2011 01:26

SCM skrev:Kan ost og æg så ikke dække hamsterens behov for animalsk protein?
jo det skulle det godt kunne gøre.  :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

SCM

Indlæg af SCM » 17. jan 2011 01:26

og tilbage til mit oprindelige spørgsmål også; kan en hamster tåle kogte bønner?

SCM

Indlæg af SCM » 17. jan 2011 01:28

Benjamin skrev:
SCM skrev:Kan ost og æg så ikke dække hamsterens behov for animalsk protein?
jo det skulle det godt kunne gøre.  :D
Super! Tak for svar :D

Låst