Ekstra c-vitamin?

Beskrivelse mangler
DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Ekstra c-vitamin?

Indlæg af DitteMarie91 » 27. jun 2014 09:28

Jeg har læst at hvis man giver sin hamster ekstra c-vitamin (kosttilskud/dråber), så kan det hjælpe på hamsterens appetit (hamsteren bliver mere sulten). Er der nogen, der har prøvet det, og evt. har gode/dårlige erfaringer med det? :-)

Min guldhamster Bo har tabt sig noget på det sidste. Det skal siges at han har haft et sår, som også er tilset af en dyrlæge. Dyrlægen foretog samtidig en generel, grundig undersøgelse af min kære hamster, for at sikre at alt var ok, og sagde at udover såret så var min Bo i rigtig fin stand og ikke viste tegn på sygdom. Han virker heller ikke til at være syg. Dog har jeg været nød til at vække ham to gange dagligt, for at smøre såret over de sidste par uger (efter dyrlægens anvisning), og det har vist rodet hans døgnrytme; han står senere op, går tidligere i seng og har ikke haft den store appetit, men ser heldigvis frisk ud i øjnene, når han er vågen, og pelsen er ligeledes ren og pæn.
Derfor tænkte jeg, at det måske kunne være en idé, at prøve med lidt ekstra C-vitamin? Tænker at en blanding af mindre appetit og uregelmæssig søvn måske kunne bruge et lille boost af ekstra vitamin? Og ville c-vitamin så være en god idé? :-)

Vh. Ditte Marie :-)

gnaverhuset
Indlæg: 233
Tilmeldt: 31. dec 2013 14:45

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af gnaverhuset » 27. jun 2014 11:35

Hejsa :) jeg tror desværre ikke det vil hjælpe dit hamster : (
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af taysha » 27. jun 2014 11:36

jeg tvivler på at det vil have nogen effekt.
I rimelige doser vil det nok næppe skade... men jeg ville være nervøs for at at den fremmede lugt/smag ville give ham endnu mindre lyst til mad/vand.

Har du prøvet at koge lidt havregrød?
Hvad med lidt killingefoder? Evt opvarmet til 30 grader (så det ikke virker hverken koldt eller varmt når du stikker en lillefinger i det)
Melorme?
Solsikkekerner?

Hvis et dyr er sygt, og har nedsat appetit, må der gerne kræses med den slags ting, som fede kerner, som vi ellers holder tilbage med for at de ikke skal blive fede.

Hvis det bliver værre og værre, eller bliver ved i flere dage endnu, så må du lige have fat i dr. dyr igen ;)
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af DitteMarie91 » 27. jun 2014 11:57

Mange tak for de hurtige svar :-)

Han har fået en ordentlig omgang solsikkekerner her til formiddag, og dem ville han heldigvis gerne have. Han fyldte straks kindposerne med dem, og gik ind i sit hus, så nu håber jeg, at de snart bliver spist, hvis ikke de allerede er spist :-)
Havregrød vil jeg helt sikkert også prøve med senere :-)
Melorme er der nogle af i det proteinfoder, som han får en gang om ugen - han plejer at elske det og det er også det eneste han har ville spise den sidste uges tid, så har blandet det sammen med hans almindelige foder her de sidste dage, og der er da også forsvundet lidt fra madskålen, heldigvis. Har også prøvet med gulerødder og tørret banen, som han plejer at være vild med, og han har da også nippet lidt til det, men slet ikke som han plejer.
Blev dog en anelse lettet, da jeg så, hvor glad han blev for solsikkekernerne - så er der da lidt håb forude :-)

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af Colour Point » 27. jun 2014 13:45

Hvad får han så af foder resten af ugen ? I forhold til du siger han får ekstra protein holdigt foder en gang om ugen ? :)

Hvis han vil spise det , ville jeg bare fodre med det, :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af DitteMarie91 » 27. jun 2014 21:57

Normalt får han "almindeligt" hamsterfoder, bl.a. fra Vita Craft hedder det vist. Da jeg købte fodret sagde de hos dyrehandleren, at der var alt i fodret, som min hamster skulle have, men at det også var en god idé en gang om ugen at give lidt ekstra protein ved siden af - uanset hvad så er min hamster helt vild med det, så giver ham det gerne en gang om ugen og så alm. foder resten af ugen sammen med nogle friske grøntsager (gulerødder og agurk) :-)
Her i løbet af eftermiddagen og hen ad aftenen er han begyndt at spise noget mere igen - han har været i madskålen flere gange og også spise alm. foder igen, så tror at han er i bedring :-)

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af LiseJuul » 27. jun 2014 22:10

DitteMarie91 skrev:Normalt får han "almindeligt" hamsterfoder, bl.a. fra Vita Craft hedder det vist. Da jeg købte fodret sagde de hos dyrehandleren, at der var alt i fodret, som min hamster skulle have, men at det også var en god idé en gang om ugen at give lidt ekstra protein ved siden af - uanset hvad så er min hamster helt vild med det, så giver ham det gerne en gang om ugen og så alm. foder resten af ugen sammen med nogle friske grøntsager (gulerødder og agurk) :-)
Her i løbet af eftermiddagen og hen ad aftenen er han begyndt at spise noget mere igen - han har været i madskålen flere gange og også spise alm. foder igen, så tror at han er i bedring :-)
Jeg synes du skal give mere protein, der er normalt slet ikke nok protein i de blandinger. Noget hunde/kattefoder af god kvalitet er godt at blande i foderet :-)
Billede

DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af DitteMarie91 » 28. jun 2014 20:44

Det vil jeg helt klart fortsætte med at gøre :-) Især når han synes så godt om det :-)

Hvilke hundekiks kan anbefales at give sin hamster? :-)

gnaverhuset
Indlæg: 233
Tilmeldt: 31. dec 2013 14:45

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af gnaverhuset » 28. jun 2014 21:38

Der er mange forskellige slags hundekiks
Man kan både købe dem i hård og blød :)
End i mellem køber jeg de bløde med hjerter i bonnie :)
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af LiseJuul » 28. jun 2014 22:10

Jeg giver kingsmoore :-)
Billede

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af PiaH » 28. jun 2014 23:59

Katte tørfoder er langt det bedste at give som protein tilskud da det indeholder mere protein end hunde foder, her gives kingsmoore katte foder.
Fra mig og Zoo

DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af DitteMarie91 » 29. jun 2014 15:55

Mange tak for rådene :-) Dem vil jeg helt klart se nærmere på :-)

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af Colour Point » 29. jun 2014 16:24

Du skal også være opmærksom på om dit "normale" hamsterfoder er godt nok, dyrehandlere ved ofte ikke ret meget om tingene, og forsøger så at sælge dig det, de tjener mest på .

Jeg fodre på Mr. Johnsons til mine guldhamstere, det får de hver dag, og der er det de skal bruge i det, udover det får de så ekstra protein hver 2-3 dag. :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af Hamsterheaven » 4. sep 2014 18:00

Hej, mine får katte tør foder og våd foder. Mine unger ELSKER kattemad og spiser det på lige fod med deres mor! De har altid haft katte mad hver 3. dag, og det er så sød at se at de sidder og holder klumper af det i deres små hænder og spiser med velbehag! Så VED jeg at de får det de skal, og hvis du går ind til en dyrlæge som sælger velassorterede dyrfoder, kan du få en håndfuld af de gode prøve pakke de har som er som regel helt gratis for alle. Men jeg altid spørger om jeg må tage nogle stykker, og det gode ved det er, der er mange forskellig slags, som 'pædiatric weaning' (afvænning) og 'growth' (vækst) og 'adult' (voksen) og mange andre varianter som er altid gratis og det vil tage din hammie tid til at gå igennem alt den mad! Men først en smagsprøve vil være på plads!

Ellers med hensyn til C vitaminer, C vitaminer hører til de vand baseret vitaminer, og det som er taget overskud af, altså hvad kroppen ikke har brug for, er bare tisset ude igen, og hvis du skulle kom til at give for mange c vitaminer, skule det ikke skade noget
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Ekstra c-vitamin?

Indlæg af burrus » 4. sep 2014 19:48

hamstere har ikke brug for ekstra c-vitamin.
Og det c-vitamin man hælder i vand, skal drikkes inden for meget få minutter, da det ellers bare fordamper ud i luften. Det er stort set spild af penge at købe c-vitamin til vand. Men hamstere har heller ikke brug for det
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst