Hvad kan de tåle og ikke tåle af snacks?

Beskrivelse mangler
Låst
NicolineViben
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. aug 2015 18:03

Hvad kan de tåle og ikke tåle af snacks?

Indlæg af NicolineViben » 27. aug 2015 18:15

Hej :-)
Jeg får nyt hamster her i næste måned, men mit helt store spørgsmål er så hvad må de få af snacks?
Hvad kan de tåle og hvad kan de ikke tåle? :-)
Mit gamle hamster fik nemlig kun en Skive agurk engang imellem eller en lille stump gulerod :-)
Vh. Nicoline :-)

Catta
Indlæg: 260
Tilmeldt: 7. maj 2015 10:20

Re: Hvad kan de tåle og ikke tåle af snacks?

Indlæg af Catta » 28. aug 2015 13:37

Åh, så spennende at du skal få hamster igjen!!

Det er masse hamstere både tåler, liker og ikke minst har veldig godt av! En fullstendig liste, tror jeg kanskje ikke jeg kan skrive nå, men jeg kan gi deg noen ideer! :)

Det første du må tenke på er om du skal ha en art som er utsatt for diabetes eller overvekt (kinesisk hamster, campbell dverhamster og dverghybriden, som er blanding av campbell og vinterhvit er spesielt utsatt, men det er absolutt viktig å passe på at hamsteret ikke blir overvektig uansett). De typiske diabetesutsatte hamsterne skal ha mindre frukt, og mer grønt. De er veldig glad i salat, paprika, tomat, agurk og mye mer.. Det er en ganske fin liste her: http://www.hamsterland.dk/tilskudsfoder.htm , og litt informasjon om skadelig mat her: http://www.hamsterland.dk/badfood.htm

I tillegg liker jeg å gi yngre hamstere litt mer protein; jeg liker å koke egg eller lage eggerøre (scrambled eggs). Ikke bruk salt eller olje, men sørg for å kun bruke egg eller eventuelt litt vann. Mange er også veldig glad i melormer, enten tørkede, eller ferske (knus hodet på levende melormer før du gir dem det).

Jeg liker også å gi litt barnemat i ny og ne. Unngå typer med løk, men se etter organiske typer med ingredienser som er på listen over hva de tåler.

På youtube er det mange gode filmer om hva de tåler eller ikke tåler, og søker du opp på hamsterhideout forum (amerikansk nettside) finner du helt sikkert mange flotte lister.

Jeg håper dette hjalp litt på veien :)
Med vennlig hilsen
Cathrine
www.vinterhiet.weebly.com

Låst