Første rengøring af bur

Beskrivelse mangler
Låst
emiliebxp
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. nov 2016 17:56

Første rengøring af bur

Indlæg af emiliebxp » 11. nov 2016 19:18

Hej :)
Jeg købte mit første hamster, Lily, i onsdags og jeg synes at hun klarer sig rigtig godt mht. tilvænning.
Jeg ved dog ikke hvordan jeg skal skifte hendes bur og 'afførings-sted' den første gang, uden at det virker alt for stressende for hende. Hele buret behøver ikke rengøring endnu, men jeg skal helt sikkert til at gøre rent der hvor hun laver sin afføring og hvor hun har sit forråd.
Problemet er bare at hun lader til at lave afføring og have forråd det samme sted, - I den papæske hun kom hjem i, som jeg endnu ikke har fjernet, da jeg ikke vil stresse hende. Det er også svært at få det gjort når hun sover, da hun plejer at sove i en hule under æsken.
Håber at nogen kan hjælpe mig.

Hilsen Emilie :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Første rengøring af bur

Indlæg af Rasholm » 11. nov 2016 22:13

At hun laver pøller samme sted som hun opbevare sit foder, kan du og skal du ikke gøre noget ved. Og du skal ikke fjerne hendes foder fra hendes opbevaringssted.
Det der er vigtigst er, at du finder ud af hvor hun tisser, og så skifter det sted ofte.

Hvis du bruger fx. Carefresh, Boxo eller hemp, kan du nøjes med at skifte hele buret hver halvanden måned cirka, og så kun rengøre jævnligt i tissehjørnet.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

emiliebxp
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. nov 2016 17:56

Re: Første rengøring af bur

Indlæg af emiliebxp » 12. nov 2016 08:40

Jeg er bare rimelig sikker på at hun også tisser inde i papæsken (som hun er meget glad for). Så jeg bliver vel nødt til at fjerne hendes forråd her den første gang, når det nu også er inde i æsken?

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Første rengøring af bur

Indlæg af Rasholm » 12. nov 2016 15:29

Du kan fjerne æsken, men du er nok efterfølgende nød til at leve med, at hamster nok tisser, pøller og gemmer foder det samme sted. Nogle hamstere gør det og andre har dem adskilt.
Jeg havde en guldhamster dreng, som tissede, pøllede, gemte mad og sov i samme hus. Jeg synes ikke det var specielt lækkert, men han stortrives åbenbart med det. Det var først på hans gamle dage, at han begyndte at bruge sandbadet til at tisse i. Men pøller og mad lå stadig samme sted.
Det at hamsterne gemmer deres mad sammen med deres afføring, er en måde at fortælle andre hamstere, at dette er "min mad".
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

emiliebxp
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. nov 2016 17:56

Re: Første rengøring af bur

Indlæg af emiliebxp » 12. nov 2016 23:02

Ok, mange tak for hjælpen :)
Jeg har fjernet æsken i dag, og erstattet den med et nyt træhus, som hun lader til at være helt vild med. :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Første rengøring af bur

Indlæg af Rasholm » 13. nov 2016 17:49

emiliebxp skrev:Ok, mange tak for hjælpen :)
Jeg har fjernet æsken i dag, og erstattet den med et nyt træhus, som hun lader til at være helt vild med. :)
:thumb:
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst