A-38!!
A-38!!
Læste engang at hamstere gerne må få yougurt naturel eller a-38...
Har prøvet at give dem det tidligere men uden de ville spise det...
Igår var Topsi så i brunst og forstod ikke helt at ungerne kun ville die så det endte med de løb rundt efter hende i en lang række mens hun hele tiden stoppede med halen i vejret :roll:
Blev ret bekymret så tog chancen og satte en lille underkop med a-38 ned til dem!! efter en time var det væk!! selv topsi kunne lide det!
Kan jeg godt give dem mere eller skal jeg være forsigtig med det?
der er da meget protein i sådan nogle mælke produkter ikke?
Har prøvet at give dem det tidligere men uden de ville spise det...
Igår var Topsi så i brunst og forstod ikke helt at ungerne kun ville die så det endte med de løb rundt efter hende i en lang række mens hun hele tiden stoppede med halen i vejret :roll:
Blev ret bekymret så tog chancen og satte en lille underkop med a-38 ned til dem!! efter en time var det væk!! selv topsi kunne lide det!
Kan jeg godt give dem mere eller skal jeg være forsigtig med det?
der er da meget protein i sådan nogle mælke produkter ikke?
tja f.eks. katte kan ikke tåle mælk! De er laktose intolerante - som så mange dyr er! men A38 kan de godt tåle da det er syrnet og laktosen er blevet "behandlet" så dyrene godt kan nedbryde det alligevel..
derfor tåler mange dyr godt A38 og andre syrnede mælkeprodukter...
ved at man i øjeblikket er ved at undersøge om katte kan tåle gedemælk da det er en anden sammensætning af laktose osv...
derfor tåler mange dyr godt A38 og andre syrnede mælkeprodukter...

ved at man i øjeblikket er ved at undersøge om katte kan tåle gedemælk da det er en anden sammensætning af laktose osv...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
det vil jeg troPipvig skrev:Så jeg kan godt fortsætte?
Hilsener
Stine

A38 er jo også kendt for at bruges til dyrebørn der ikke vil spise fast føde endnu.. OG hjælpe maver i orden på div. dyr når deres mave er i "uorden"..
så tror ikke du får syge dyr ud af det

Pia B
De får også kun ca en teskefuld af gangen og som sagt kun når det er store kuld eller små unger... Eller hvis moren virker lidt svag i det. Sådan lige for at give et skub bagpå for at hjælpe lidt du ved 
Men når de først har fundet ud af hvad det er så er de helt vilde med det. Jeg har også set at de opløste "pillerne" i youghurt natural for så derefter at gnaske det i sig med største velbehag.
Hilsener
Stine

Men når de først har fundet ud af hvad det er så er de helt vilde med det. Jeg har også set at de opløste "pillerne" i youghurt natural for så derefter at gnaske det i sig med største velbehag.
Hilsener
Stine

Har opgivet at holde tal på mine hamser 

Ja jeg lurede altså også første gang jeg så det... Til at starte med troede jeg at de var blevet dårlige af youghurten og havde øh ja ud over tallerkenen
For det lignede det altså...
Det var første gang jeg prøvede at give dem det og var noget usikker på det hele. Men det var altså fordi at de havde haft de der gnaver piller i kindposerne og derefter havde lagt dem ned i youghurten og så var de blevet opløst. (gætter jeg på) Og de guffede det i sig. 

Har opgivet at holde tal på mine hamser 

Faktisk er vi mennesker også laktose intolerante. Den eneste grund til, at vi kan tåle ko-mælk, er fordi vi har drukket det siden vi blev vænnet fra modermælken.burrus skrev:tja f.eks. katte kan ikke tåle mælk! De er laktose intolerante - som så mange dyr er! men A38 kan de godt tåle da det er syrnet og laktosen er blevet "behandlet" så dyrene godt kan nedbryde det alligevel..
derfor tåler mange dyr godt A38 og andre syrnede mælkeprodukter...![]()
Der er f.eks. mange afrikanere der ikke kan tåle ko-mælk, fordi de ikke er vandt til at drikke det.
Katte kan også godt vænnes til at drikke ko-mælk. Hvis de siden de var små killinger har drukket mælk, kan de sagtens tåle det.
Min svigerfar har haft malkekvæg, og han gav altid kattene mælk når det blev malket, og de har aldrig haft problemer med maven.
Så jeg kunne forestille mig, at det er det samme med hamstere, uden at jeg ved det med sikkerhed..
Svaret skal faktisk ikke findes i at vi "bare" er blevet ved. Men tusindvis af år tilbage hvor vi startede med at holde tamkvæg. Laktose tolerancen (som voksne forstås) er en mutation og dem der var "muterede" havde bedre chancer for at overleve pga at de kunne tåle mælken og derfor til dels supplere deres kost med den.Faktisk er vi mennesker også laktose intolerante. Den eneste grund til, at vi kan tåle ko-mælk, er fordi vi har drukket det siden vi blev vænnet fra modermælken.
Der er f.eks. mange afrikanere der ikke kan tåle ko-mælk, fordi de ikke er vandt til at drikke det.
Det var ren "survival of the fitest" og de spredte hurtigt de muterede gener over hele europa og nordamerika (qua udvandring).
Det er fortrinsvist i N-amerika og Europa at mutationen eksisterer. Og det er ikke et spørgsmål om hvorvidt det er ko mælk, gede mælk, menneskemælk, man er vænnet til, det er laktosen selv.
Man kan altså ikke blive vænnet til at tåle det, hvis man ikke kan nedbryde laktose i tarmen. Hvis ikke vi danner laktase kommer vi heller ikke til det.
i A 38 (ymer, yoghurt og andre syrnede produkter) er mælkesukkeret netop nedbrudt (syrnet) og blevet til mælkesyre istedet... DERFOR kan de tåle det selvom de ikke er laktosetolerante.
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser