Iceberg salat ?

Beskrivelse mangler
Låst
FrkHoumann

Iceberg salat ?

Indlæg af FrkHoumann » 18. apr 2008 22:10

Må hamstere for Iceberg salat ?!
Jeg læste engang i en bog at de gerne må få salat, men IKKE Iceberg, men har aldrig læst det nogen andre steder, så er bange for bogen måske bare er misvisende ..

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 18. apr 2008 22:15

Æhh jeg har altid givet alle mine dyr iceberg. er meget sikker på ingen af dem er døde af det.

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 18. apr 2008 22:33

Hopiw skrev:Æhh jeg har altid givet alle mine dyr iceberg. er meget sikker på ingen af dem er døde af det.
Øhh det burde du vel kunne se ? :? ..
Men spurgte sådan set også bare fordi jeg har læst det i en bog og ønsker ikke ligefrem at skade mine dyr ;) .. Så hellere da spørge ..

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 18. apr 2008 22:34

Modtager gerne andres svar :D

Wampi

Indlæg af Wampi » 19. apr 2008 03:25

hvad jeg ved af så er der ikke nogen slags salat der er mere farlig end andre.. de indeholder alle vand som det eneste jeg ved udover det der holder bladene sammen så ved ikke lige hvorfor Iceberg skulle være så stor en synder...

herhjemme spiser vi kun den billige salat som jeg mener vist nok er Iceberg jeg går ikke så meget op i navnet mere prisen og her er der ingen der har taget skade af det... bare husk at skylle det men det gør man jo også til sig selv..

tror måske det med Iceberg er fordi at man vist nok på et tidspunkt skældte ud fordi iceberg brugte sprøjtemidler som der ikke måtte bruges.. men efter den mediestorm og ballade der blev over det tror jeg ikke de gør det mere..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Meddie

Indlæg af Meddie » 19. apr 2008 06:41

Kort sagt..
Ja hamstere kan godt tåle icebergsalat :wink:
Men i mindre mængder, for ellers kan det medføre til dirré, da det indeholder en del væske lige som alt andet grønt og frugt :wink:

Håber at det var svar nok :)
~ Mvh. Mette og Clean

Lille-Line

Indlæg af Lille-Line » 19. apr 2008 07:52

Jeg har altid givt mine iceberg!
SÅ er ret sikker på at de godt kan tåle det :D

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 19. apr 2008 10:33

Det er ikke fordi de ikke kan tåle iceberg, men fordi iceberg og alm. hovedsalat ikke indeholder de miniraler og vitaminer, der ellers er i grøntfoder og derved kommer dyret til at mangle disse mineraler og vitaminer.
Dette er selvfølgelig mere relevant for kaniner, som jo skal have grønt og hvis man så kun fodre med iceberg og hovedsalat, ja så kommer de at mangle mineralerne og vitaminerne.
Så hvis man vil give sine hamstere salat for at give dem guf til kroppen, ja så er det lige mehet med den alm. hovedsalaten og icebergen.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 19. apr 2008 13:37

Jeg har fået af vide at jeg ikke må give salat og i sær ikke iceberg. Jeg kan ikke huske det, men mener det var noget med at salat indeholder mange flere pesticider (kemsik ukrudts strøjte ting) end andet grønt.
Jeg har ikke turde det. Desuden spiser vi også meget sjældent salat.

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 19. apr 2008 14:56

Okaay :D .. Det var super dejligt at hører for da jeg havde hamstere førhen fik de engang imellem kinakål og det var de helt vilde med, men nu spiser vi kun Iceberg herhjemme når vi ska ha salat så synes det er lidt træls at de ikke må få det ..
Men kunne heller ikke forstå hvorfor Iceberg dog skulle kunne være andreledes end andet salat .. Så tak for svarene :D Så vil jeg da ikke tøve med at give hamsen salat til en anden gang :)

Christina S.R.

Indlæg af Christina S.R. » 25. maj 2008 13:55

Jeg ved at med kaniner står der alle steder, hvor jeg har læst, at de ikke må få Iceberg.
Kan ikke helt huske hvorfor - men det var ikke pga sprøjtning eller fordi de så fik for lidt næring - der var et eller andet i salaten, som de ikke kan tåle. Prøver lige at se om jeg kan finde ud af hvad det var - men ved altså ikke, om det er det samme for hamstere???

Har lige været nede og slå op i min kanin-mappe: Så vidt jeg hurtigt kan se, indeholder iceberg meget calcium, og det kan give sten i urinrørene (ved ikke om det er den korrekte medicinske betegnelse:wink: ).

Er der nogen, der ved om det også gælder for hamstre?

/Christina

Låst