Leve uden tørfoder?

Beskrivelse mangler
Spot

Leve uden tørfoder?

Indlæg af Spot » 12. aug 2008 07:44

Hej alle sammen.

Topsi er jo ved at være en ældre pige... faktisk 18 måneder.
Hendes nye ide er at hun ikke vil spise tørfoder.. Kun grønt og frugt er godt nok til hende! Hun er forholdsvis frisk - lige nu løber hun rundt i sit bur og prøver at hoppe ud på skrivebordet.
Hun løber ikke så meget i hjul som før men vil hellere sidde og kigge på den store verden!
Hun har tabt sig lidt men er stadig i ret god stand ;)

Så spørgsmålet er: kan hun leve af frugt og grøn? Derudover kan hun få nøder, gnave stænger, drops og self protein (kød, kiks eller tørfodder)

Jeg har prøvet vitakraft foderet (små runde kugler), noget lækkert noget fra superbedst og en blanding af dette men det er ikke godt nok!
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 12. aug 2008 08:00

hm hvis du er bange for at hun ikke for næring nok kunne du jo prøve at give hende katte vådfoder - eller evt. babymos..
men kattevådfoder indeholder masser af protein og en del fedt - hvilket er godt til ældre dyr :wink:  det kunne i hvert fald være et "suplement" til hendes kost, da en hamster jo gerne skal have lidt protein og fedt - hvilket der ikke er i frugt og grønt (jo der er lidt fedt i banan men ikke meget - det er kulhudrat der er mest af) :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Spot

Indlæg af Spot » 12. aug 2008 09:38

Har  forresten tjekket tænder og de er fine

Så hun burde kunne leve på en kost af kattevådfoder og frugt/grønt?
(har du ideer til godt katte mad?)
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 12. aug 2008 10:38

Spot skrev:Har  forresten tjekket tænder og de er fine

Så hun burde kunne leve på en kost af kattevådfoder og frugt/grønt?
(har du ideer til godt katte mad?)
det vil jeg tro :wink:

øhm der er jo masser af foskellige slags - jeg er lidt "sippet" med den slags (er jo kattejer :lol: ) så jeg ville gå uden om whiskas og kitekat - i hvert fald hvis hun vil spise andet :wink:  

bruger selv "sheba" til mine katte men bruger også hills...

jeg er 99% sikker på at hvis du vil give hende ren næring og du virkelig vil det godt - så finder du en dyrlæge og køber de helt bitte bitte små dåser til killinger :wink:  mine katte ville slå ihjel for sådan en lille dåse - den koster 8 kr ca...
vil tro der er ca 40 g i - men det er helt findelt og stort set alle katte er vilde med det - det er killingevådfoder :wink:

man kan købe samme type i hills på større dåse - ved ikke hvorfor, men kattene herhjemme og andre steder synes ligsom ikke det er "det samme" når dåsen bliver større :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Spot

Indlæg af Spot » 12. aug 2008 10:52

Hahah!! så Hills er godt..
Hvor længe kan sådan noget holde? Det vil være ærgeligt hvis det aldrig nåede at blive spist før det blev dårligt...

Burde havre grød ikke være uskadeligt (bare havre og vand)
Andre ideer?
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 12. aug 2008 10:55

Spot skrev:Hahah!! så Hills er godt..
Hvor længe kan sådan noget holde? Det vil være ærgeligt hvis det aldrig nåede at blive spist før det blev dårligt...

Burde havre grød ikke være uskadeligt (bare havre og vand)
Andre ideer?
havre grød burde være uskadeligt jo :wink:

hvis du tager hills indholdet og vender ud på en lille tallerken som hun så får fra hver gang vil jeg TRO den kan holde sig i et køleskab tildækket i mindst 3-4 dage - men se nu hvor hurtigt hun spiser det også :lol:  :wink:

men ellers - babymos er som regel et hit, bønnespirer hvis hun have dem - de er fuld af gode sager..
rugbrud uden for grove kerner

lige hvad jeg kunne komme på...
Pia B

Spot

Indlæg af Spot » 12. aug 2008 10:58

Mange tak for alt hjælpen :D
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Spot

Indlæg af Spot » 12. aug 2008 12:15

Så gik jeg i køkkenet for at forsøge mig med maden.
på billedet kan i se hvad hun fik.

Hun valgte ( skrevet i rækkefølge)

Knækbrød
Valnød
Havregryn
Banan
Babymos af gulerod og squas (kan anbefales!)
Rygbrød
Æble
Rød peber

Squas'en ligger stadig tilbage . Kan ikke se om hun har spist af havregrøden eller bare trådt rundt i den!  :roll:
Vedhæftede filer
IMG_5293.JPG
Maden. Håber i kan læse skriften. Ellers sig til!
IMG_5293.JPG (40.1 KiB) Vist 3996 gange
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Wampi

Indlæg af Wampi » 12. aug 2008 13:59

hehe kræsne hamstere er altid svære at blive kloge på :)

bare husk at gøre det varieret så hun ikke ender med at få for meget af noget mens hun mangler noget andet.. sådan af proteiner og fedt og vitaminer osv..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 12. aug 2008 14:25

Ihh.. Hvor ser det altså fornemt ud!  :)  Håber du finder ud af det.  :wink:

Meddie

Indlæg af Meddie » 12. aug 2008 14:36

Det er da bare luksus i lange baner!! :P
~ Mvh. Mette og Clean

Spot

Indlæg af Spot » 12. aug 2008 15:42

Wampi skrev: bare husk at gøre det varieret så hun ikke ender med at få for meget af noget mens hun mangler noget andet.. sådan af proteiner og fedt og vitaminer osv..
Ja.. har også tænkt på om man måske kan prøve at opbløde hendes rigtige foder i håb om hun vil spise det sådan..

Tak :D
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 13. aug 2008 13:06

Jeg mener, at jeg har set nogle yoghurt-drops hvor der var tilsat vitaminer.
Det kunne måske være et godt supplement, så du er sikker på, at hun får de vitaminer hun skal have...?

Spot

Indlæg af Spot » 13. aug 2008 13:08

Tak.. det må jeg kigge efter..
Har tænkt mig at blande hørfrø i mosen.. det er rigtig sundt

hvor meget broccoli kan de tåle? kan det bruges til mos?

Burrus: Hvad laver du babymos af? de kan jo ikke tåle kartofler, rødbeder eller lignende.
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 13. aug 2008 21:27

Spot skrev:Tak.. det må jeg kigge efter..
Har tænkt mig at blande hørfrø i mosen.. det er rigtig sundt

hvor meget broccoli kan de tåle? kan det bruges til mos?

Burrus: Hvad laver du babymos af? de kan jo ikke tåle kartofler, rødbeder eller lignende.
tja jeg ville købe det færdiglavede... ren dovenskab..
men ellers f.eks. af banan og eller tun :wink:  tror hvis du googler det eller søger på en børne/babyside at du vil finde RIGTIG mange forskellige :lol:

(jeg prøver lige i morgen :wink:  af ren nysgerrighed :wink: )
Pia B

Låst