Hjælp til genkode for mine unger.

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
AnnaR

Hjælp til genkode for mine unger.

Indlæg af AnnaR » 27. dec 2008 12:11

Ja, jeg håber at i alle er så søde som i plejer at være for det betyder enormt meget for mig at få hjælp til det med gentikken. Jeg skal jo til at have søgt stamtavler på ungerne, og lidt hjælp kunne jeg godt bruge.

Mor HB dove tortie: aa Bb Ba_ E_ Ll_ pp sasa sgsg Toto
Mormor LH HB dove satin: aa Baba bb ll pp Sasa Toto.
Morfar HB sølv sort: aa BB Ee Ll Pp Sgsg

Far LH HB sort: aa Ba_ ll
Er fra dyrehandler.

Jeg har en HB off white unge, dreng. = ee Sgsg ??

en HB creme unge, dreng. = ee Ba_ bb ??

3 HB sorte drenge. De har en lille sort plet på maven, og ved ikke rigtigt hvad det betyder. = aa Ba_ ??

4 HB sorte tortie piger. = aa Ba_ Toto ??

Og så et ll hvis ungen er langhåret? Eller er det Ll? Og så skal det hele stå i alfabetisk orden?

:kram: til alle, for det betyder virkelig meget for mig!

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 27. dec 2008 12:37

Når nu begge forældre er hvidbåndet, og begge morforældre er HB. Er ungerne det så i dobbelt faktor? Far er det i enkelt faktor, det er jeg ret sikker på, hans kuld søskende var i hvert fald ikke alle Hb.

Far hannibals genkode bliver nok også lavet om, da jeg nu bedre ved hvad han bærer på.

burrus

Re: Hjælp til genkode for mine unger.

Indlæg af burrus » 27. dec 2008 13:10

Tja lad os lige starte fra en ende af :wink:
Mor HB dove tortie: aa Bb Ba_ E_ Ll_ pp sasa sgsg Toto
Mormor LH HB dove satin: aa Baba bb ll pp Sasa Toto.
Morfar HB sølv sort: aa BB Ee Ll Pp Sgsg
Den holder ikke på hverken mor eller mormor! en dove kan ikke være bb :wink: så er den brunøret! hvis ikke hun er brunøret dove - så er hun ikke bb :wink: man skriver ikke noget, hvis ikke man ved noget om B-locus :wink:
Det du kan skrive på som mors genkode ud fra den viden du har fra dette kuld:
aa Ba_ Ee Ll pp Sasa Toto
Det er det du ved og som har relevans at skrive (sgsg er f.eks. totalt "ligemeget" da det det jo netop "ingenting" er :wink: )
Far LH HB sort: aa Ba_ ll
Er fra dyrehandler.

Farens genkode kan du så tilføje lidt til nu, hvor han har lavet creme unger :wink:
aa Ba_ Ee ll

Jeg har en HB off white unge, dreng. = ee Sgsg ??
en HB creme unge, dreng. = ee Ba_ bb ??
3 HB sorte drenge. De har en lille sort plet på maven, og ved ikke rigtigt hvad det betyder. = aa Ba_ ??
4 HB sorte tortie piger. = aa Ba_ Toto ??
HB offwhite dreng: aa Ba_ ee Sgsg
HB creme dreng: aa Ba_ ee (du skal ikke skrive bb medmindre du med en parringhar bevidst han er brunøret :wink:  da det kan drille meget på en creme og du ikke ved om der er rust i linjen overhovedet)
HB sorte drenge: aa E_ Ba_  - her er det lidt relevant at skrive E_ - da de KAN være split creme (Ee) - da begge forældre er split for det :wink:
HB Sort tortie piger: aa Ba_ E_ Toto

Og så et ll hvis ungen er langhåret? Eller er det Ll? Og så skal det hele stå i alfabetisk orden?

ll = langhåret
Ll = korthåret, split langhåret
LL = korthåret
dvs. du skal skrive ll ved alle de langhårede og Ll ved dine korthårede :wink:  du ved at dine korthårede er split langhårede, da far er langhåret.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 27. dec 2008 13:11

AnnaR skrev:Når nu begge forældre er hvidbåndet, og begge morforældre er HB. Er ungerne det så i dobbelt faktor? Far er det i enkelt faktor, det er jeg ret sikker på, hans kuld søskende var i hvert fald ikke alle Hb.

Far hannibals genkode bliver nok også lavet om, da jeg nu bedre ved hvad han bærer på.
Der er mulighed for enkeltfaktor i og med at hanibal er EF HB.. Derfor skrives der Ba_ på samtlige hb unger, og så må det rettes til hvis der vises andet ved en parring :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 27. dec 2008 13:15

nu fik jeg lige kigget honeys stamtavle og kan se det er sandy der er mormor - hun er brunøret dove - hun er i hvert fald ekstremt brun...

dermed er honey Bb også - men dermed ikke sikkert at hun overhovedet har givet b videre til nogle af ungerne...
Du kan på samtlige stamtavler skrive B_ - da de KAN være Bb (25% teoretisk chance)  
honeys fulde genkode så:
aa Ba_ Bb Ee ll pp Toto
Pia B

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 27. dec 2008 19:26

Ja det er sandy er er mormor. Honey er det endnu ikke bevidst om hun er brunøret, amanda synes i hvert fald hun er ret mørk.
Den genkode jeg skrev for sandy er det jeg har fået af vide af hopiw, da den der står på stamtavlen ikke er rigtig længere.

Honey er ikke ll, hun er korthåret med en mor der er langhåret, så burde det da være Ll, som der også står på min stamtavle? At udelade sasa sgsg, kan man vel da det egentlig betyder at de ikke er, korrekt?
Så hendes er aa Ba_ Bb Ee Ll pp Toto

Hvor kommer Sgsg så fra? Hannibal? det må det jo næsten være, da honey ikke er det.
Hannibal genkode er så aa Ba_ Ee ll (Sgsg)

Jeg har tænkt mig at få lavet hanibals om, men det er vel unødvændigt med honeys???

Er det her så korrekt:

Farve : Hvidbåndet off white
Genetik : aa Ba_ B_ ee Ll Sgsg

Farve : Hvidbåndet creme
Genetik : aa Ba_ B_ Ll ee

Farve : Hvidbåndet sort
Genetik : aa Ba_ B_ Ll E_

Farve : Hvidbåndet sort langhåret
Genetik : aa Ba_ B_ ll E_

Farve : Hvidbåndet sort tortie
Genetik : aa Ba_ B_ E_ Ll Toto

Farve : Hvidbåndet sort tortie langhåret
Genetik : aa Ba_ B_ E_ ll Toto

burrus

Indlæg af burrus » 27. dec 2008 19:27

præcis  :D  :thumb:  du blir go'ere og go'ere  som vi sir i thy :wink:
Pia B

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 27. dec 2008 19:36

Okay. Så får jeg også lavet hannibals om til aa Ba_ Ee ll Sgsg, samtidig med at jeg søger til ungerne.

Nu skal jeg bare finde ud af om de er langhårede eller ej. Jeg synes det er skide svært at se. Det er kun helt tydeligt på 2 af dem.

Lykke

Indlæg af Lykke » 27. dec 2008 19:44

Man plejer vist at skrive hårlængden før farverne.

Om du får lavet rettelser på forældrenes stamtavler er jo som du selv vil. Kan ikke lige gennemskue om du faktisk har ændringer til Honeys.
Men hvis du ændrer, så gør det, før du søger til ungerne, så ungerne får det korrekte med fra forældrene.

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 27. dec 2008 19:47

Lykke skrev:Man plejer vist at skrive hårlængden før farverne.

Om du får lavet rettelser på forældrenes stamtavler er jo som du selv vil. Kan ikke lige gennemskue om du faktisk har ændringer til Honeys.
Men hvis du ændrer, så gør det, før du søger til ungerne, så ungerne får det korrekte med fra forældrene.
Det med hårlægden, jeg troede at man altid skulle skrive genkoder i alfabetisk rækefølge, og L komme jo ikke først.

Hannibals er der rettelser til, ikke honey, medmindre jeg insistere på at fjerne sasa sgsg, som jo i virkeligheden ikke behøver at stå der, fordi det jo betyder at hun ikke er det.

Vil du ellers sige det er rigtigt mette?

Desiree

Indlæg af Desiree » 27. dec 2008 21:35

Såvidt jeg ved skal hårlængden stå der hvor den hører til i alfabetet, man skriver jo heller ikke pelstype seperat. så du sætter alle bogstaverne hvor de hører til i alfabetet.
mvh Desiree

Lykke

Indlæg af Lykke » 27. dec 2008 21:50

AnnaR skrev:
Lykke skrev:Man plejer vist at skrive hårlængden før farverne.

Det med hårlægden, jeg troede at man altid skulle skrive genkoder i alfabetisk rækefølge, og L komme jo ikke først.

Hannibals er der rettelser til, ikke honey, medmindre jeg insistere på at fjerne sasa sgsg, som jo i virkeligheden ikke behøver at stå der, fordi det jo betyder at hun ikke er det.

Vil du ellers sige det er rigtigt mette?
Jeg mente ikke gen-bogstaverne, jeg mente selve ord-beskrivelsen af hamsteren. Altså langhåret hvidbåndet sort f.eks.

jaja, ellers ser det rigtigt ud.

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 27. dec 2008 22:34

Lykke skrev:Jeg mente ikke gen-bogstaverne, jeg mente selve ord-beskrivelsen af hamsteren. Altså langhåret hvidbåndet sort f.eks.
Nårh, jo det kan da godt være. Har aldrig helt kunnet finde ud af hvad man skrev først og om at man skulle skrive et hamsteren er korthåret...

burrus

Indlæg af burrus » 28. dec 2008 03:48

pelslængde - aftegning - farve - pelstype
Det plejer at være en go tommelfinerregel...  :wink:
Pia B

Låst