hmm jeg fandt det engelske omkring creme, gul/tortie og umbrouse...
det er en diskussion om hvorvidt nogle hamstere er hb zobel, hb zobel tortie og gul og gylden umbrouse gul/tortie...
Lorraine er en amerikansk meget klog kvinde
hamsteren lilibear som der er svaret på
svaret fra lorraine:
Lilibaer er ikke hb zobel og ligner en hb gylden umbrouse. DOG, ville jeg faktisk sige at hun ligner mere en hb gul umbrouse.
Umbrouse og gul er en underlig kombination og det ligner ikke det mindste gul. Når unger ligner zobel (hvilket giver mening, hvis du tænker over det, fordi unge gule og unge creme kan ligne hinanden meget), men som de bliver ældre ses hints af indtegninger komme igennem og hints af gyldne træk i ansigtet omkring øjnene og dette forstærkes og kommer til at ligne gylden umbrouse. Dog er gul umbrouse meget! mørkere end gylden umbrouse, med området omkring øjnene som er dyb mørk orange.
Umbrousen kan også have en stærk effekt på på den lyse base af det gule hårstrå, så man kan få en mørkere underfarve på dem og når det sker kan de let forveksles med en gylden umbrouse.
gylden umbrouse tortie er ikke helt som man vil forvente, fordi de "gule" områder faktisk er grå (ligesom en zobel der er blevet grå med aldren, i stedet for en som er blevet brunlig med alderen). Gylden Umbrouse tortie og hvid er meget attraktive fordi de er mørk gyldne, hvide og grå i farven!
det er er lidt en rodet tekst - men summa sumarum:
Gul/tortie ses ikke på zobel og tortie kan være enormt svære at se på f.eks. gylden umbrouse, pga. umbrouse'ens effekt på den gule farve.
gul og creme ligner hinanden i farven - og umbrouse oven på gør det samme ved begge to - gør det mørke brunt - derfor kan man oftest ikke se forskel på zobel, zobel tortie og zobel gul - gul umbrouse kan nogle gange også forveksles med zobel, hvis de er meget mørke (se evt. lilibear - hun er gul umbrouse, men ku godt ligne en zobel) pga. umbrouse'ens effekt..
DERFOR
vil jeg mene at snowballs hamster er zobel - og ikke zobel gul e.l. - for det kan reelt ikke ses medmindre man kender søskende, forældre og evt. ungers farve!