Mit NYE Hamster :) Farve ???

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
burrus

Indlæg af burrus » 18. jan 2009 14:37

jeg vil bare sige ganske alm korthåret hvidbåndet zobel :wink:  

zobel "bør" være helt ren i den mørke mørkebrune farve, men de er det altså ikke sjældent altid - deres creme undertone træder frem og ser sådan ud som denne hamster gør...  :wink:

båndet er der pletter i fordi det ikke er det bedste bånd i verden - det er set før - intet underligt i det :wink:

så en knap så "standard pæn" hvidbåndet zobel - intet hokus pokus :wink:

der var engang en længere debat på et engelsk-sproget forum hvor de snakkede om gul zobel og zobel tortie - og det kan ikke skelnes medmindre der er gule pletter i båndet!
det gule ligner cremen så meget og umbrouse får samme effekt på det gule som på cremen - og det ligner zobel!
derfor skal en zobel gul/tortie bevises ved parring...
jeg havde en gang hele "uddraget" på dokument - men det er åbenbart røget ud sammen med hjemmesiden :(
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Snowball

Indlæg af Snowball » 18. jan 2009 14:40

Lisette skrev:Kan slet ikke hjælpe med farven men flot det er han!
Takker ;)

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. jan 2009 14:42

burrus skrev: ikke sjældent altid
damn, den var svær at forstå  :wink:
burrus skrev:
der var engang en længere debat på et engelsk-sproget forum hvor de snakkede om gul zobel og zobel tortie - og det kan ikke skelnes medmindre der er gule pletter i båndet!
det gule ligner cremen så meget og umbrouse får samme effekt på det gule som på cremen - og det ligner zobel!
jeg havde en gang hele "uddraget" på dokument - men det er åbenbart røget ud sammen med hjemmesiden :(
Tak. Og øv at du ikke har dokumentet.

Men så må det jo være hvidbåndet sort til Bonnies sidste parring - bare for sjov. og så må jeg låne en hb sort hun (evt. en af de unger jeg er ved at sælge) og tjekke Bruno også.
Bare for sjov.

burrus

Indlæg af burrus » 18. jan 2009 14:44

Lykke skrev:
burrus skrev:

Men så må det jo være hvidbåndet sort til Bonnies sidste parring - bare for sjov. og så må jeg låne en hb sort hun (evt. en af de unger jeg er ved at sælge) og tjekke Bruno også.
Bare for sjov.
ups "altid" sku slettes :lol:  :oops:   typisk mig...

jeg leder med lys og lygte efter det link til det... jeg har en gang haft det postet herinde også i en zobel/creme/tortie/gul debat... kan ikke længere finde det - men LEDER!  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 18. jan 2009 15:03

men prøv og se odgaards fine zobel her: fuld af "gullige" pletter - men den er bare zobel :wink:
Billede

man får sjældent en helt mørkebrun zobel uden de creme/gule pletter i pelsen medmindre de er DF Umbrouse :wink:
Pia B

Snowball

Indlæg af Snowball » 18. jan 2009 15:45

burrus skrev:
Lykke skrev:
burrus skrev:

Bare for sjov.

jeg leder med lys og lygte efter det link til det... jeg har en gang haft det postet herinde også i en zobel/creme/tortie/gul debat... kan ikke længere finde det - men LEDER!  :wink:
Nu drejede emnet sig om min hamster og ikke om alle mulige andre og deres link osv... Ikke for at lyde sur men det er bare lidt iriterende . Når i snakker om alt mulig andet end det link her.. :)

burrus

Indlæg af burrus » 18. jan 2009 15:56

jeg har lige kigget forum lidt igennem - gul/tortie ses IKKE på zobel dyr :wink:  det understreger flere tråde ret grundigt...

bla.

http://www.hamsterland.dk/forum/viewtop ... rtie+creme

http://www.hamsterland.dk/forum/viewtop ... rtie+zobel

http://www.hamsterland.dk/forum/viewtop ... rtie+zobel

og herre æv! jeg kan finde det indlæg hvor jeg linker til det jeg fandt - men det var på min hjemmeside - som er slettet :(  jeg har dog fundet det engelske link og oversætter det igen inden jeg går i seng i aften og smider det hele herind! :wink:
Pia B

burrus

Indlæg af burrus » 18. jan 2009 15:58

Snowball skrev: Nu drejede emnet sig om min hamster og ikke om alle mulige andre og deres link osv... Ikke for at lyde sur men det er bare lidt iriterende . Når i snakker om alt mulig andet end det link her.. :)
det skam stadig relateret til din hamster - om hvorvidt den "bare" er zobel - eller zobel gul :wink:   jeg mener ikke den er zobel gul, men zobel...

men udfra det jeg har læst mig til kan gul/tortie ikek ses på zobel og det er så det jeg prøver at skaffe dokumentation for, så det ikke bare er en "påstand" :wink:  
+ det er lærerigt :wink:  og hvem vil ikke gerne lære om ens hamsters farve :wink:
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. jan 2009 15:59

Snowball skrev:
burrus skrev:
Lykke skrev: damn, den var svær at forstå  :wink:

Bare for sjov.

Nu drejede emnet sig om min hamster og ikke om alle mulige andre og deres link osv... Ikke for at lyde sur men det er bare lidt iriterende . Når i snakker om alt mulig andet end det link her.. :)
Sagen er, at diskussionen også var relevant i forhold til at vurdere farven på din hamster  :D

Om den er zobel (creme plus umbrouse) eller om den er gul plus umbrouse.

(edit: eller zobel gul)

Snowball

Indlæg af Snowball » 18. jan 2009 16:06

burrus skrev:
Snowball skrev: Nu drejede emnet sig om min hamster og ikke om alle mulige andre og deres link osv... Ikke for at lyde sur men det er bare lidt iriterende . Når i snakker om alt mulig andet end det link her.. :)
det skam stadig relateret til din hamster - om hvorvidt den "bare" er zobel - eller zobel gul :wink:   jeg mener ikke den er zobel gul, men zobel...

men udfra det jeg har læst mig til kan gul/tortie ikek ses på zobel og det er så det jeg prøver at skaffe dokumentation for, så det ikke bare er en "påstand" :wink:  
+ det er lærerigt :wink:  og hvem vil ikke gerne lære om ens hamsters farve :wink:

OKay hehe..

burrus

Indlæg af burrus » 19. jan 2009 08:15

hmm jeg fandt det engelske omkring creme, gul/tortie og umbrouse...
det er en diskussion om hvorvidt nogle hamstere er hb zobel, hb zobel tortie og gul og gylden umbrouse gul/tortie...

Lorraine er en amerikansk meget klog kvinde :wink:

hamsteren lilibear som der er svaret på
Billede

svaret fra lorraine:
Lilibaer er ikke hb zobel og ligner en hb gylden umbrouse. DOG, ville jeg faktisk sige at hun ligner mere en hb gul umbrouse.

Umbrouse og gul er en underlig kombination og det ligner ikke det mindste gul. Når unger ligner zobel (hvilket giver mening, hvis du tænker over det, fordi unge gule og unge creme kan ligne hinanden meget), men som de bliver ældre ses hints af indtegninger komme igennem og hints af gyldne træk i ansigtet omkring øjnene og dette forstærkes og kommer til at ligne gylden umbrouse. Dog er gul umbrouse meget! mørkere end gylden umbrouse, med området omkring øjnene som er dyb mørk orange.
Umbrousen kan også have en stærk effekt på på den lyse base af det gule hårstrå, så man kan få en mørkere underfarve på dem og når det sker kan de let forveksles med en gylden umbrouse.

gylden umbrouse tortie er ikke helt som man vil forvente, fordi de "gule" områder faktisk er grå (ligesom en zobel der er blevet grå med aldren, i stedet for en som er blevet brunlig med alderen). Gylden Umbrouse tortie og hvid er meget attraktive fordi de er mørk gyldne, hvide og grå i farven!

det er er lidt en rodet tekst - men summa sumarum:

Gul/tortie ses ikke på zobel og tortie kan være enormt svære at se på f.eks. gylden umbrouse, pga. umbrouse'ens effekt på den gule farve.

gul og creme ligner hinanden i farven - og umbrouse oven på gør det samme ved begge to - gør det mørke brunt - derfor kan man oftest ikke se forskel på zobel, zobel tortie og zobel gul - gul umbrouse kan nogle gange også forveksles med zobel, hvis de er meget mørke (se evt. lilibear - hun er gul umbrouse, men ku godt ligne en zobel) pga. umbrouse'ens effekt..

DERFOR

vil jeg mene at snowballs hamster er zobel - og ikke zobel gul e.l. - for det kan reelt ikke ses medmindre man kender søskende, forældre og evt. ungers farve!  :wink:
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 19. jan 2009 09:53

burrus skrev:Lorraine er en amerikansk meget klog kvinde :wink:
Hun er nu fra England. ;)
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 19. jan 2009 09:57

kwo skrev:
burrus skrev:Lorraine er en amerikansk meget klog kvinde :wink:
Hun er nu fra England. ;)
hehe ja ok :lol:   :oops:  hun lyder meget klog uanset!  :lol:
Pia B

Snowball

Indlæg af Snowball » 19. jan 2009 14:11

burrus skrev:hmm jeg fandt det engelske omkring creme, gul/tortie og umbrouse...
det er en diskussion om hvorvidt nogle hamstere er hb zobel, hb zobel tortie og gul og gylden umbrouse gul/tortie...

Lorraine er en amerikansk meget klog kvinde :wink:

hamsteren lilibear som der er svaret på
Billede

svaret fra lorraine:
Lilibaer er ikke hb zobel og ligner en hb gylden umbrouse. DOG, ville jeg faktisk sige at hun ligner mere en hb gul umbrouse.

Umbrouse og gul er en underlig kombination og det ligner ikke det mindste gul. Når unger ligner zobel (hvilket giver mening, hvis du tænker over det, fordi unge gule og unge creme kan ligne hinanden meget), men som de bliver ældre ses hints af indtegninger komme igennem og hints af gyldne træk i ansigtet omkring øjnene og dette forstærkes og kommer til at ligne gylden umbrouse. Dog er gul umbrouse meget! mørkere end gylden umbrouse, med området omkring øjnene som er dyb mørk orange.
Umbrousen kan også have en stærk effekt på på den lyse base af det gule hårstrå, så man kan få en mørkere underfarve på dem og når det sker kan de let forveksles med en gylden umbrouse.

gylden umbrouse tortie er ikke helt som man vil forvente, fordi de "gule" områder faktisk er grå (ligesom en zobel der er blevet grå med aldren, i stedet for en som er blevet brunlig med alderen). Gylden Umbrouse tortie og hvid er meget attraktive fordi de er mørk gyldne, hvide og grå i farven!

det er er lidt en rodet tekst - men summa sumarum:

Gul/tortie ses ikke på zobel og tortie kan være enormt svære at se på f.eks. gylden umbrouse, pga. umbrouse'ens effekt på den gule farve.

gul og creme ligner hinanden i farven - og umbrouse oven på gør det samme ved begge to - gør det mørke brunt - derfor kan man oftest ikke se forskel på zobel, zobel tortie og zobel gul - gul umbrouse kan nogle gange også forveksles med zobel, hvis de er meget mørke (se evt. lilibear - hun er gul umbrouse, men ku godt ligne en zobel) pga. umbrouse'ens effekt..

DERFOR

vil jeg mene at snowballs hamster er zobel - og ikke zobel gul e.l. - for det kan reelt ikke ses medmindre man kender søskende, forældre og evt. ungers farve!  :wink:
Okay jamen det lyder go godt så hehe... :)

Låst