Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
contraria
Lykke skrev:contraria skrev:jeps zita er cobber tortie. og hendes stamtavle blev bare aldrig rettet.
jeg vil sige du ha:
1 sort sølvtortie pige (aa Sgsg Toto) måske umbrouse
1 sort dreng (aa) måske sølv og umbrouse
1 HB zobel dreng (aa ee U_)
1 HB sort sølvgul umbrouse dreng (aa Sgsg ToY U_ )
1 sort gul dreng (aa ToY) måske umbrouse
Hvorfor mener du, at pigen også har sølv? Jeg spørger bare for at lære af det, for normalt kan man vel ikke se sølv i enkeltfaktor på sort?
fordi far er sortsølvgul. derved skal alle piger være tortie. da vi ikke kan se dem på den lille pige men kan se nogle svæge grå/hvidlige pletter i stedet for. de gule pletter pliver grå/hvidlige når de kommer i kontakt med sølv. hvis der så er umbrous oven på så vil det se ud som om den bare er sort.
min cle er chokolade tortie og søster til denne piges mormor. på cleo kan jeg heller ikke tydeligt se tortie pletterne fordi umbrousen skjuler dem godt. men skiller jg pilsen ad flere steder, så bliver bunfarven gul og spisserne chokolade. og det samme kan ske for sort.
de venligste hilsner amanda
-
malthesmor
Amanda: godt set :D ,Faktisk kan jeg se forskel på den sorte hun og han (uden at vende bunden i vejret) :lol: hunnen har et sortsølv skær, det har hannen ikke, den er bare sort.
Jeg prøver lige at tage et par billeder af de 2 sorte senere, så kan i se om i også kan se forskel
Er sikker på at den sort gule dreng er umbrouse, han er lidt mørk omkring øjnene og hår spidserne er også mørke.
Mange tak for hjælpen alle sammen, de unger var ved at give mig grå hår

-
Lykke
malthesmor skrev:Amanda: godt set :D ,Faktisk kan jeg se forskel på den sorte hun og han (uden at vende bunden i vejret) :lol: hunnen har et sortsølv skær, det har hannen ikke, den er bare sort.
Jeg prøver lige at tage et par billeder af de 2 sorte senere, så kan i se om i også kan se forskel
Er sikker på at den sort gule dreng er umbrouse, han er lidt mørk omkring øjnene og hår spidserne er også mørke.

Det er da også nogle vilde kombi'er du holder dig!
-
contraria
malthesmor skrev:Amanda: godt set :D ,Faktisk kan jeg se forskel på den sorte hun og han (uden at vende bunden i vejret) :lol: hunnen har et sortsølv skær, det har hannen ikke, den er bare sort.

tja det gør sølv genet gerne

(farver håret gråt)
-
malthesmor
Lykke skrev:malthesmor skrev:Amanda: godt set :D ,Faktisk kan jeg se forskel på den sorte hun og han (uden at vende bunden i vejret) :lol: hunnen har et sortsølv skær, det har hannen ikke, den er bare sort.

Ja mon ikke

, men havde ik troet at majse var tortie
Tænkte lige på en ting mere

, hvis hunnen er sort sølvtortie og den hb han er sort sølvgul, hvorfor har de så ikke samme farve ???
-
Lykke
malthesmor skrev:Lykke skrev:malthesmor skrev:Amanda: godt set :D ,Faktisk kan jeg se forskel på den sorte hun og han (uden at vende bunden i vejret) :lol: hunnen har et sortsølv skær, det har hannen ikke, den er bare sort.

Ja mon ikke

, hvis hunnen er sort sølvtortie og den hb han er sort sølvgul, hvorfor har de så ikke samme farve ???
Jeg er ikke 100% sikker på at det er forklaringen, men hannens ene gule gen farver jo på samme måde som hvis hunnen havde to gule gener. Men hun har altså kun et og bliver gul i "pletter", mens han bliver helt gul. En sort tortie og en sortgul ser jo heller ikke ens ud.
-
contraria
Lykke skrev:malthesmor skrev:Lykke skrev:
Ja mon ikke

Jeg er ikke 100% sikker på at det er forklaringen, men hannens ene gule gen farver jo på samme måde som hvis hunnen havde to gule gener. Men hun har altså kun et og bliver gul i "pletter", mens han bliver helt gul. En sort tortie og en sortgul ser jo heller ikke ens ud.
det er nemlig rigtigt Mette.
hanner bliver farvet helt gul hvor hunner for det i pletter. derfor bliver de derfor heller ikke samme farve

tros de har næsten samme genkode.
eneste måde man vil ku få en hun og han til at se ens ud, er når gul genet kommer i dobbelt fakta på hunnen (ToTo)
-
Amanda
Jeg har stort set ingen erfaring med farver og genkoder, men den på det sidste billede ku' godt ligne lidt en creme ? eller også er det bare mig der skal lære nogle flere fraver at kende !

Hilsen Amanda Og Feline ;-D
R.I.P. Felix <3