farver... (vinterhvid dværghamster)

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
liv

farver... (vinterhvid dværghamster)

Indlæg af liv » 14. sep 2009 16:33

Okay er noget til et punkt hvor jeg bare ikke kan klare ikke at have styr på vinterhvidernes farver når det gælder parringer..  :oops:  :?  :lol: så nu må jeg bare have det på det rene. .. så har siddet og tænkt og er kommet fra til det her - er det korrekt eller hver sød at ret!! :D

agoutie + agoutie = 100% agoutie

agoutie + saphir = 100% agoutie split saphir

agotie + pearl saphir = 50% agoutie split saphir 50% pearl agoutie split saphir

agoutie + pearl agoutie = 50% agoutie 50%pearl agoutie

saphir + pearl saphir = 50% pearl saphir 50% saphir

saphir + pearl agoutie = 50% pearl agoutie split saphir 50% agoutie split saphir

pearl agoutie + pearl saphir = 100% pearl agoutie split saphir

Der er RIGTIG mange jeg er meget itvivl om og sikkert rigtig mange forkerte!!

desuden agotuei dominere saphir ikke? og for at få saphir skal begge forældre have saphir i sig??

og det er selvfølgelig også muligheder hvis agoutierne er split saphir man orker ikke skrive flere lige nu.. så lad os starte her så spørger jeg igen senere  :roll:  :oops:

håber i kan hjælpe! :D
Senest rettet af liv 14. sep 2009 16:47, rettet i alt 1 gang.

burrus

Indlæg af burrus » 14. sep 2009 16:38

præcis  :wink:  :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

liv

Indlæg af liv » 14. sep 2009 16:40

er alt rigtigt??  :shock:  :shock:

burrus

Indlæg af burrus » 14. sep 2009 16:40

liv skrev:er alt rigtigt??  :shock:  :shock:
umiddelbart ja  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. sep 2009 16:45

ikke helt når du parrer en agouti med en saphir vil det give 100% split saphir for elle unger ville få et gen for saphir fra den ene forælder
der vil også være forskelle på det hvis der er nogle agouti der bærer på saphir jo
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

burrus

Indlæg af burrus » 14. sep 2009 16:46

darkangel87 skrev:ikke helt når du parrer en agouti med en saphir vil det give 100% split saphir for elle unger ville få et gen for saphir fra den ene forælder
det er da også det hun skriver?
Pia B

liv

Indlæg af liv » 14. sep 2009 16:48

burrus skrev:
darkangel87 skrev:ikke helt når du parrer en agouti med en saphir vil det give 100% split saphir for elle unger ville få et gen for saphir fra den ene forælder
nej har lige ændret det  :oops:

og det gælder vel så også hvis man parre agoutie med pearl saphir? så vil det blive 50% agoutie split saphir og 50% pearl agoutie split saphir ikke?

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. sep 2009 16:49

burrus skrev:
før stod der nu altså 50% agouti og 50% agouti split saphir ihvertfald på min skærm
Billede

liv

Indlæg af liv » 14. sep 2009 16:49

darkangel87 skrev:
burrus skrev:
før stod der nu altså 50% agouti og 50% agouti split saphir ihvertfald på min skærm
jep det gjorde der  :D

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. sep 2009 16:49

liv skrev:
burrus skrev:
nej har lige ændret det  :oops:

og det gælder vel så også hvis man parre agoutie med pearl saphir? så vil det blive 50% agoutie split saphir og 50% pearl agoutie split saphir ikke?
præcis
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 14. sep 2009 16:50

darkangel87 skrev:
burrus skrev:
ahhh

*drugbrain*  :roll:  :lol:
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 14. sep 2009 18:47

Det er lidt forkert at sige at agouti dominerer saphir.

Det handler om at agouti er udgangspunktet og så kan der være dominante gener som pearl Pe eller recessive gener som saphir d. Dominante slår igennem i enkeltfaktor, altså som Pe_ men kan også forekomme i dobbeltfaktor PePe og så vil alle unger jo faktisk få et Pe og blive pearl. Den overvejelse har du ikke med i nogle af dine udregninger.
De recessive skal være i dobbeltfaktor, altså dd, for at komme til udtryk. Så hvis der kun er et d, vil hamsteren stadig se agouti ud, men hvis der er dd, "dominerer" agouti absolut ikke.

Har du prøvet at skrive det med bogstaverne? Så bliver det nemlig nemmere at regne på resultatet fordi f.eks. saphir bliver til dd og derfor skal gives videre til alle unger, mens pearl måske er Pepe og det så bliver tydeligt at det kun bliver givet videre til halvdelen.

Pia, på hamsterpaletten er pearl i øvrigt angivet både som Pe og som P.

burrus

Indlæg af burrus » 14. sep 2009 19:03

Lykke skrev: Pia, på hamsterpaletten er pearl i øvrigt angivet både som Pe og som P.
I know - har bare lidt problemer med frontpage og ftp for tiden  :?  
har forsøgt at rette det, men min computer er ikke så fantastisk for tiden...
men det blir rettet som det første, så snart jeg finder fejlen :wink:
Pia B

liv

Indlæg af liv » 14. sep 2009 19:13

og takker også her! vil så få kigget derind  :D og så vil jeg få studeret de bogstaver  :lol:  :lol: og genkoder  :P

Låst