Genkoder på mit K-Kuld

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Lykke

Indlæg af Lykke » 21. mar 2010 19:08

Jeg mente bare, hvor betegnelsen sortsølv kommer fra?
Fordi jeg ikke har set det i nogle beskrivelser (altså kommer det fra svenskerne eller er det noget I har besluttet at kalde det?).

construxi

Indlæg af construxi » 23. mar 2010 16:53

Lykke skrev:Jeg mente bare, hvor betegnelsen sortsølv kommer fra?
Fordi jeg ikke har set det i nogle beskrivelser (altså kommer det fra svenskerne eller er det noget I har besluttet at kalde det?).
nææ... den er da heller ikke på hamsterpaletten

Men hvis det findes så må min hamster jo være det, eftersom gloria er SgSg
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 23. mar 2010 17:14

sortsølv er vist en "hjemmelavet" navn på en farve som ligner sort uden at være det :lol:  

sølvsort har jo altid været navnet for aa SgSg

flere gange har man så set mange mærkelige betegnelser for aa Sgsg, men for at få lidt "system" i dem, har jeg altid kaldt dem sortsølv  - netop fordi de er sorte med et sølvgen.
jeg har set rigtig mange underlige betegnelser, men fra foreningens side er der aldrig kommet noget omkring dens navn, da den jo blot skal ligne en sort.

Anette at du har set "variation" i dine sorte har ikke nødvendigvis noget med sølvgen eller ej at gøre. Sortsølv og sort skal ligne hinanden fuldstændig, men jeg ser sjældent to sorte der er helt ens i farven  :wink:    

men i det at moren til dette er SgSg og faren er sgsg - så vil ALLE unger være Sgsg  :wink:   de kan ikke være andet på det lokus...
så der kan på alle ungers genkode skrives Sgsg...

om man så kalder de aa Sgsg for sortsølv, sort (sølv), sort eller hvad man nu eller kunne finde af navne - ja det er der jo ikke nogle egentlige "regler" for i foreningen, da den er uden standard (og bør ligne en sort!)...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 23. mar 2010 17:15

construxi skrev:

det er fordi den ligner en sort på en prik  :wink:  
sort skjuler nemlig sølv, når der kun er et sølvgen..
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 23. mar 2010 17:17

construxi skrev:

SgSg er Sølv i dobbeltfactor, det bliver først sølvsort når der kommer aa ind over også. Dvs. at hamsteren som minimun har genkoden aa SgSg.

Hvor det kommer fra ved jeg ikke, men et af de første kuld jeg havde havde jeg lånt en sølvgrå han, og der i kuldet kom der nogle unger der ikke rigtig var sorte og fik afvide at de var sortsølv hvis de var sorte + EF sølvgrå og at de var Sølvsort hvos de var sorte + DF sølvgrå, men hvem der nævnte det første gang kan jeg ikke huske.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Låst