rengøring af bur

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Stefanie

rengøring af bur

Indlæg af Stefanie » 30. maj 2010 16:07

Hej..
Har unger der nu er 8 dage gamle, søde og livlige, men buret er begyndt at lugt, og der er små bitte "parasit"lignende dyr der kravler rundt på ungerne.. Dog ikke så mange.
Burde jeg gøre buret rent nu, eller skal jeg vente til ungerne bliver lidt ældre ?

Mvh. Stefanie :)

Loan

Indlæg af Loan » 30. maj 2010 18:09

Hvis der er dyr i buret som ikke burde være der, skal buret gøres rent. Jeg plejer at sige når ungerne begynder at få pigment skifter jeg gerne uden tøven. Og vasker alt af i rodalon.
Hilsen
Loan Vejby

Stefanie

Indlæg af Stefanie » 30. maj 2010 18:12

Okay det er jeg rigtigt glad for at høre :) og mange tak for dit svar og hjælp.

Hammi

Indlæg af Hammi » 31. maj 2010 11:44

Jeg vasker også buret af i rodalon eller grundrens.

Hvis der sidder parasitter i deres pels, er rengøring af bur ikke nok.
Med venlig hilsen,
Jeanne

Billede
Køjer, huler, senge og andet til hamstere med stil!
Følg PetPile på Facebook

Lykke

Indlæg af Lykke » 31. maj 2010 12:06

Det lyder som om du skal ringe til en dyrlæge. Der bør ikke være noget der kan minde om parasitter.

Stefanie

Indlæg af Stefanie » 31. maj 2010 19:12

De dér parasit lignende dyr.. Tror i ikke at det kan være fordi de har lægget i reden hvor de blev født, med blod og alt muligt klamt, at det kan være grunden til at de er der ? de har trods alt været der i 8 dage..

Eller kan det være fordi min hunhamster ikke er god nok til at vaske dem ?

Kan man ikke "bade" dem i en lille skål imens man forsigtigt tager en vatpind og stryger dem lags ryggen så de kommer af ?

burrus

Indlæg af burrus » 31. maj 2010 19:38

Du må IKKE bade hamsterne :wink:  

men ALT i træ/pap bær ganske enkelt smides ud og/eller koges+fryses i mindst 18 timer

Dernæst skal "omgivelserne"(bur osv.) vaskes af i rodalon og hamsterne skal have en gang frontline! og det hele ska så gentages efter 14 dage, så alle æg/larver bliver slået ihjel!  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Stefanie

Indlæg af Stefanie » 1. jun 2010 10:38

Hvordan kan en hamsterunge få frontline ?  De er kun 8 dage gamle :)
Vil det ikke have en konsekvens for dem og deres mor ?

burrus

Indlæg af burrus » 1. jun 2010 10:41

sprøjt det på et stykke toiletpapir, og tør så lidt af i nakken på dem  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Stefanie

Indlæg af Stefanie » 1. jun 2010 13:32

Nåår okay :D

Moren skal vel også have noget på, når det er hun har været sammen med ungerne hele tiden.. Hvad for en slags frontline skal jeg bruge til ungerne.. De har til hunde og katte, men så er det efterfølgende delt op i killinger/katte og vægt hos hunde..
Men dejligt at høre en god løsning :)

Mange tak :D

Stefanie

taaak

Indlæg af Stefanie » 2. jun 2010 19:10

Mange tak til alle jer som har været så søde at hjælpe mig :)
Jeg købte det dér frontline, og det har virkelig hjulpet, der er intet at se på ungerne :) Og de har det rigtig godt :)

Hilsen Stefanie :)

brinck

Indlæg af brinck » 17. maj 2011 11:32

Loan skrev:Hvis der er dyr i buret som ikke burde være der, skal buret gøres rent. Jeg plejer at sige når ungerne begynder at få pigment skifter jeg gerne uden tøven. Og vasker alt af i rodalon.

Jeg er ny her, men vil det sige at man godt kan skifte sine hamster når ungerne er 2 uger? Mine er i et lille transportbur, da vi troede at vi havde købt en han men dagen efter lå der 5 små unger :lol:

brinck

Indlæg af brinck » 17. maj 2011 11:33

Loan skrev:Hvis der er dyr i buret som ikke burde være der, skal buret gøres rent. Jeg plejer at sige når ungerne begynder at få pigment skifter jeg gerne uden tøven. Og vasker alt af i rodalon.

Jeg er ny her, men vil det sige at man godt kan skifte sine hamster når ungerne er 2 uger? Mine er i et lille transportbur, da vi troede at vi havde købt en han men dagen efter lå der 5 små unger :lol:

Lykke

Indlæg af Lykke » 17. maj 2011 13:36

Det kommer nok lidt an på hvor rolig hamster-mor er og hvor meget hun accepterer dig.

Når du ikke har haft hende længere og når hun har haft unger hele tiden, kan det jo være, at du ikke rigtigt har haft hende ude - og der er sket mange ting for hende på en gang.

Men hvis de går i et lille transport-bur, ville jeg absolut risikere at flytte dem over i noget større - hun vil få fnidder af at være i et lille bur med et kuld unger, når de nu begynder at blive rigtigt store.
Bare sørg for at der er et godt hjørne til hende til rede og så læg ungerne derover. Prøv evt. at sætte hamstermor derover alene først.
Bestik også gerne med en masse lækkerier - så går alting nemmere :lol:

Når ungerne er 14 dage gamle, vil de alligevel være begyndt at få øjne og kravle rundt, så det passer også med det tidspunkt hvor de bliver mere selvstændige.

Låst