Fødsel

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
anjapie

Fødsel

Indlæg af anjapie » 6. nov 2010 11:41

Så blev vores hamster mor i nat :) Vi ved ikke hvor mange unger der er og vi tør ikke løfte huset og kigge, da hun nok skal have ro. Men hvad med mad.. Er der noget specielt vi kan give hende, så hun får lidt energi? Hun ser bare så træt ud :(  

Hvad hvis hun har døde unger i reden. Ordner hun selv det? Altså trækker dem ud af huset??

Hilsen en som er blevet hamstermormor for første gang :D

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 6. nov 2010 11:54

Jeg giver altid min hamstermor kattevåd foder og sommetider rismelsgrød som man bruger til babyer  :D

Hvis hun har tillid til dig kan du godt løfte huset og tælle de små iaften, men hvis du rører ved dem er det godt først at røre ved hamster mor og bundlaget så du dufter af hende.
Hvis der er døde unger rydder hun selv op.

Hvad er det for en hamster du har ?

Tillykke med kuldet, det er altid spændende med unger  :D

anjapie

Indlæg af anjapie » 6. nov 2010 12:15

Tak for de gode råd... Hun har brug for det :) Det er guldhamstere vi har. Hun er ca 2½ mdr gammel og hendes mage er ca 1 år. De bor sammen (selvom jeg har læst det ikke kan lade sig gøre med guldhamstere, men det kan det hjemme hos os) :) De er meget kærlige overfor hinanden og Mini (hannen) har været inde og snuse til ungerne og gik op i sit hus og sov videre :)  Så vi er alle glade  :D

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 6. nov 2010 17:03

Syntes du bør fjerne ham fra buret, dels er hun meget beskyttende nu når hun har unger, og det vil helt sikkert ende galt da det ikke er guldhamsters natur at bo sammen og opfostre ungerne sammen.

Ude i naturen mødes hamster, de parrer sig og går hver til sit, hunnen føder og passer ungerne selv, iøvrigt kan hun sagtens komme i brunst selvom hun har unger og du kan risikere at hun føder et nyt kuld inden de andre er "flyttet hjemmefra" hvad de kan når de er 4 uger gamle.

Hun er meget ung, hunner bør først parres når de er mindst 3 mdr gammel, og det vil være meget synd for hende hvis hun snart får endnu et kuld.

Skriver dette af en god mening, vil ikke "spille klog" eller noget , det er venligt ment, og ved at hvis dine hamster bliver boende sammen kan det desværre ende med døde/ sårede hamster, eller ædt unger hvis mor føler sig truet af far  :D

anjapie

Indlæg af anjapie » 6. nov 2010 20:20

Det virker bare så fredeligt mellem dem 8-) men jeg har ikke så meget kendskab til det, så jeg sætter stor pris på de gode råd du giver mig  :D

Jeg tager dem til mig og gør noget ved situationen hurtigst muligt  :)

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 6. nov 2010 21:46

anjapie skrev:Det virker bare så fredeligt mellem dem 8-) men jeg har ikke så meget kendskab til det, så jeg sætter stor pris på de gode råd du giver mig  :D

Jeg tager dem til mig og gør noget ved situationen hurtigst muligt  :)
dejligt, det skulle jo helst ikke ende med døde/ sårede hamster og spist unger  :wink:

Låst