erfaring med mange kuld i træk ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
dyreven

Indlæg af dyreven » 5. jan 2011 14:25

Mit søde dværghamsterpar har fået unger sammen . Da ungerne var ca. 3 uger gamle, fødte hamstermor et nyt kuld - som nu er ca. 2 uger gamle. Er der nogen der ved om det vil fortsætte på den måde ? Altså konstant nye kuld ?
Jeg forsøgte at adskille hamstermor og hamsterfar, for at forhindre nye kuld, for at hamstermor kunne få en pause. Men det droppede jeg da de begge blev helt ude af sig selv, og desperat forsøgte at komme ind til hinanden. Jeg synes det er synd at adskille dem, når de er så glade for hinanden, og samarbejder så fint med pasningen af ungerne; de er virkelig et godt team.
Jeg vil gerne høre om nogen har erfaring med mange kuld i træk ? Vil de selv kunne finde ud af at tage en pause med parringen, hvis det er for hårdt for hamstermor at føde hele tiden ?
Jeg håber at nogen kan hjælpe med deres erfaring :)

Swetigirl

Indlæg af Swetigirl » 5. jan 2011 14:39

De vil blive ved med at parre sig, og det er ikke sundt for hamstermor.

Wampi

Indlæg af Wampi » 5. jan 2011 15:11

De bliver ved ligeså længe hunnen er fertil...

Vi endte med at måtte skille vores dværghamsterpar da vi ikke kunne komme af med ungerne...

der gik ca. 2 ugers tid hvor de begge var forvirrede og lidt nedtrykte over at være væk fra hinanden.. men efter det så gik det fint med at være alene...

Man kunne dog se at de ikke af den grund glemte hinanden for havde jeg den ene ude og stod ved siden af buret til den anden, kom den anden frem og sad og pev og den første svarede... Det var rigtigt sødt...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. jan 2011 18:56

Jeg skilte også to par ad efter de fik 3 kuld i træk.
Dværghamstere kan nogle gange selv regulere det, f.eks. ved at hunnen absorberer fostrene, men der vides vist ikke så meget om det.
Og jeg besluttede i hvert fald at både jeg og de skulle have en pause...

Mine har ikke fået unger igen, efter jeg har sat dem sammen igen. Mine robo'er skændtes i 10-20 minutter da jeg satte dem sammen, men blev begge meget glade for hinanden igen. Mine Campbells har jeg ikke kunnet få til at gå fast sammen igen.

dyreven

Indlæg af dyreven » 6. jan 2011 11:55

Tak for svar  :)  Skilte I dem fra hinanden imens de havde babies ? Ungerne er ca 2 uger gamle, og hamsterfar ligger hele tiden og holder dem varme mens moren finder mad , burde jeg vente lidt med at skille dem ad ?

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 6. jan 2011 12:13

Hvis du venter med at fjerne hannen mens der er unger, vil han højst sandsynligvis gøre hunnen gravid igen og sådan kan det fortsætte hvis hannen ikke bliver fjernet.  :wink:

Wampi

Indlæg af Wampi » 6. jan 2011 13:45

Saharaspunk skrev:Hvis du venter med at fjerne hannen mens der er unger, vil han højst sandsynligvis gøre hunnen gravid igen og sådan kan det fortsætte hvis hannen ikke bliver fjernet.  :wink:
Lige præcis...

Mener det er døgnet efter hunnen har født at hun er modtagelig igen og hvis hannen er der der så risikerer du et nyt kuld unger om ca. 3 uger :)
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. jan 2011 16:06

Jeg ville fjerne ham senest, når ungerne er 17 dage gamle.
Dværghamstere er drægtige i 18-21 dage og de parrer sig igen med det samme.

Låst