Hej
Jeg har et stort problem.
Mandag den 4. april fødte mit hamster sit første kuld. Hun flytter meget rundt på dem, og de "bor" pt i hjulet. Problemet er bare, at moren løber i hjulet mens ungerne ligger derinde så de bliver kastet rundt. Jeg har flere gange forsøgt at få ungerne ud, men moren flytter dem tilbage i hjulet igen. Hun kan også finde på at tage én i munden og løbe rundt med den i hjulet, op og ned af træmmerne og i det hele taget bare rundt. Der går ofte lang tid før hun lægger ungen ned igen, og jeg tror de andre når at blive kolde imens. Hun flytter også tit al savsmulden så de ligger koldt på plastikbunden.
Jeg har sammen med en veninde overvejet om vi skal fjerne dem fra moren og selv opfostre dem og made dem med en pipette, selvom vi ved det bliver et kæmpe arbejde.
Hvad skal vi gøre?! Tager imod alle råd der kunne være..
Mor løber med ungerne
For det første bør en hamster med unger ikke have hjul i buret netop for at undgå det du beskriver. Så start med at fjerne hjulet helt. :)
Det sker også nogle gange for en førstegangsmor, at hun flytter rundt på ungerne. Det må du bare lade hende gøre.
Om ungerne bliver kolde er svært at sige. Normalt vil mor sørge for at de ligger lunt med savsmuld omkring sig og især over sig. Hvis de ligger i halve timer helt utildækket, vil de selvfølgelig blive kolde, men de varmer også hinanden, hvis de ligger sammen.
Hvis hun accepter din lugt, kan du jo lige stikke en hånd ind og mærke om de bliver kolde - hvis de gør, må du prøve at dække dem lidt til.
Mine unger ligger også direkte på glasset i akvarierne, men glasset bliver faktisk varmt, så det er ikke noget problem. Jeg ved ikke om det er det samme med plastic.
I vil formentlig ikke kunne få dem til at overleve ved selv at fodre osv.
Det sker også nogle gange for en førstegangsmor, at hun flytter rundt på ungerne. Det må du bare lade hende gøre.
Om ungerne bliver kolde er svært at sige. Normalt vil mor sørge for at de ligger lunt med savsmuld omkring sig og især over sig. Hvis de ligger i halve timer helt utildækket, vil de selvfølgelig blive kolde, men de varmer også hinanden, hvis de ligger sammen.
Hvis hun accepter din lugt, kan du jo lige stikke en hånd ind og mærke om de bliver kolde - hvis de gør, må du prøve at dække dem lidt til.
Mine unger ligger også direkte på glasset i akvarierne, men glasset bliver faktisk varmt, så det er ikke noget problem. Jeg ved ikke om det er det samme med plastic.
I vil formentlig ikke kunne få dem til at overleve ved selv at fodre osv.
helt enig med Lykke.. førstegangsmødre hos hamstere er nogen rodehoveder og har underlige ideer både med hvor ungerne skal bo henne og hvordan de nogen gange skal bære rundt på dem...
vores eneste guldhamster der fik unger har slæbt en unge tilbage i reden ved at nappe ungen i foden og så bare hive afsted med den... men der skete ingenting og ellers var hun supergod til dem og de blev nogle rigtig kælepotter...
det bedste er nok at stille hende et sted der er ro og så lade hende være i et par dage for det kan også være hun ikke føler sig sikker på at ungerne er sikre ved der hele tiden kommer nogen og forstyrrer...
Så læg f.eks. et gammelt håndklæde eller lignende over den ene halvdel af buret og sæt hende et sted hvor hun står lidt i fred for hverdagens larm og så kig en gang i døgnet om hvordan det går og ellers lad hende få fred så er jeg sikker på hun nok skal finde ud af det
vores eneste guldhamster der fik unger har slæbt en unge tilbage i reden ved at nappe ungen i foden og så bare hive afsted med den... men der skete ingenting og ellers var hun supergod til dem og de blev nogle rigtig kælepotter...
det bedste er nok at stille hende et sted der er ro og så lade hende være i et par dage for det kan også være hun ikke føler sig sikker på at ungerne er sikre ved der hele tiden kommer nogen og forstyrrer...
Så læg f.eks. et gammelt håndklæde eller lignende over den ene halvdel af buret og sæt hende et sted hvor hun står lidt i fred for hverdagens larm og så kig en gang i døgnet om hvordan det går og ellers lad hende få fred så er jeg sikker på hun nok skal finde ud af det
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11