dværghamster bider efter mig..?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
hamstersimon

dværghamster bider efter mig..?

Indlæg af hamstersimon » 30. dec 2010 18:03

hej min lille pige dværghamster er  1 måned og bider vis jeg stikker hånden ned til hende og alle hendes unger. hun virker stresset fordi hun løber helt vildt i sit :wheel: og så har jeg min han filur som ikke er faren ... (min pige dh var gravid der vi købte den)  :hwink:

Swetigirl

Indlæg af Swetigirl » 30. dec 2010 20:59

Det er fordi hun ikke er tryg ved dig.

Wampi

Indlæg af Wampi » 31. dec 2010 03:40

Ofte bliver hunner beskyttende når de får deres første kuld..

Min meget rolige og tamme dværghamsterhun blev også rigtig arrig ved hendes første kuld... så arrig at vi opgav at komme nær hende og ungerne førend de havde fået øjne og selv tumlede rundt.. andet kuld gik meget bedre...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

hamstersimon

Indlæg af hamstersimon » 31. dec 2010 15:56

Swetigirl skrev:Det er fordi hun ikke er tryg ved dig.

arh det tror jeg næppe den elsker mig og vil gerne snakke med mig men så bider den mig bare

Wampi

Indlæg af Wampi » 31. dec 2010 19:09

hamstersimon skrev:
Swetigirl skrev:Det er fordi hun ikke er tryg ved dig.

arh det tror jeg næppe den elsker mig og vil gerne snakke med mig men så bider den mig bare
Jeg har selv haft en dværghamsterhun der bed.. ikke hårdt så der gik hul men nappede i fingere når man satte hånden ned til hende i buret.. hun gjorde det ikke i ondskab/frygt men var bare lidt "bimmelim" af en hamster...

Hun gjorde det fra dag 1 og frem til hendes sidste dag... Hvis hamsteren ikke bider hul kan der sagtens være andre årsager.. f.eks. den mangler noget at gnave i så dens tænder irriterer den...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Lykke

Re: dværghamster bider efter mig..?

Indlæg af Lykke » 1. jan 2011 13:33

hamstersimon skrev:hej min lille pige dværghamster er  1 måned og bider vis jeg stikker hånden ned til hende og alle hendes unger. hun virker stresset fordi hun løber helt vildt i sit :wheel: og så har jeg min han filur som ikke er faren ... (min pige dh var gravid der vi købte den)  :hwink:
Jeg har også en hun, der bed, da hun havde unger, men ikke ellers. Hun reagerede på min stemme og stillede sig som hun plejer, når hun gerne vil op. Når jeg så stak hånden ned til hende, bed hun og derefter kravlede hun op i hånden... Tror hun lige skulle markere at hun bestemte.

Du skal også være opmærksom på at din dværghamster-hun nok snarere er 2 måneder gammel. Hun kan ikke være blevet drægtig, før hun var 1 måned gammel og så har hun født dem 18-21 dage efter hun blev drægtig.

At hun løber meget i hjulet behøver ikke at være stress. Nogle gange tænker jeg om det er en måde at få en pause fra ungerne eller at få bevæget sig, når hun måske ellers ligger meget med ungerne.

hamstersimon

Indlæg af hamstersimon » 7. jan 2011 13:29

hehe så løber de i hjulet og er 16 dage gamle :D og så finder jeg ud af 2 af ungerne er albino :o  og 2 der er langhåret! :o  :wave2:

Lykke

Indlæg af Lykke » 8. jan 2011 11:34

Hej Simon.

Jeg er lidt forvirret her. Du skriver i det første indslag, at din hamster er en dværghamster. Og nu skriver du, at der er kommet langhårede unger. Der findes ikke langhårede hos dværghamstere. Så enten er det en guldhamster, du har, eller også er de ikke langhårede.

Det er heller ikke sikkert, at hamsteren er en albino, selvom den er hvid (og har røde øjne). Der findes f.eks. ikke albinoer hos guldhamstere, men man kan kombinere nogle af de andre farver, så hamsteren kommer til at ligne en albino.

Du kunne jo lægge nogle billeder ind af din hun og hendes unger, så kan vi hjælpe med at fortælle hvilken art hamster det er og hvilke farver/ pelstyper de har.

mange hilsner
Mette

hamstersimon

Indlæg af hamstersimon » 8. jan 2011 16:55

Lykke skrev:Hej Simon.

Jeg er lidt forvirret her. Du skriver i det første indslag, at din hamster er en dværghamster. Og nu skriver du, at der er kommet langhårede unger. Der findes ikke langhårede hos dværghamstere. Så enten er det en guldhamster, du har, eller også er de ikke langhårede.

Det er heller ikke sikkert, at hamsteren er en albino, selvom den er hvid (og har røde øjne). Der findes f.eks. ikke albinoer hos guldhamstere, men man kan kombinere nogle af de andre farver, så hamsteren kommer til at ligne en albino.

Du kunne jo lægge nogle billeder ind af din hun og hendes unger, så kan vi hjælpe med at fortælle hvilken art hamster det er og hvilke farver/ pelstyper de har.

mange hilsner
Mette

jaja men jeg ved at det er dværghamstere (campells) og 2 der har lidt længere hår end de andre og de har altså røde øjne og så er der en helt grå dværghamster

Freja

Indlæg af Freja » 3. mar 2011 19:55

det kan godt noglegange hjelpe at give moren mad af hånden så kan hun nemelig være tryg ved dig :P
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Lucca

Indlæg af Lucca » 8. apr 2011 17:06

Freja skrev:det kan godt noglegange hjelpe at give moren mad af hånden så kan hun nemlig være tryg ved dig :P
Det er da dumt at give den mad af hånden! så tror den jo bare at den skal bide dig! gik den hellere yoghurt natural, så slikker den dine fingre. Man skal ikke håndfodre hamster med mad, så bider de jo NETOP fordi de tror man har mad til dem.

OG hvis din hamster bider mens du har den i hånden så enten lav et lille træk i fingeren eller skub hamsterens hovede med din pegefinger. Så stopper den efter en uges tid

Junika

Indlæg af Junika » 8. apr 2011 22:29

Lucca skrev:
Freja skrev:det kan godt noglegange hjelpe at give moren mad af hånden så kan hun nemlig være tryg ved dig :P
Det er da dumt at give den mad af hånden! så tror den jo bare at den skal bide dig! gik den hellere yoghurt natural, så slikker den dine fingre. Man skal ikke håndfodre hamster med mad, så bider de jo NETOP fordi de tror man har mad til dem.

OG hvis din hamster bider mens du har den i hånden så enten lav et lille træk i fingeren eller skub hamsterens hovede med din pegefinger. Så stopper den efter en uges tid
Hvad??? Selvfølgelig hjælper det da at give hamsteren mad fra hånden, ideen er jo at den lærer hendes lugt og forbinder den med mad = noget godt. Og hamsterens hjerne er altså ikke stor nok til at kunne "trænes" til ikke at bide, ved straf. Som det jo egentlig er når du skubber den væk. Så tror den jo bare at den bliver skubbet væk af din hånd hver gang, den kan ikke forbinde det med at det er fordi den bider.
Det er ihvertfald hvad jeg har lært ;)

Lykke

Indlæg af Lykke » 9. apr 2011 07:02

hehe, min erfaring er at man sagtens kan håndfodre hamstere - de kan godt skelne mellem den mad de får og hånden. Men hvis man har madlugt på fingerene, f.eks. hvis jeg lige har rørt ved nogle meget fedtede tørrede bananskiver, så kan de finde på at begynde at smage på fingrene - især unger.

Omvendt... er det også min erfaring at hamstere godt kan trænes til ikke at bide. Med nogle af mine unger puffer jeg blidt med fingeren hvis de napper og de opdager ret hurtigt at det betyder at de ikke skal gøre det. Jeg tænker at det må være ligesom når mor eller søskende sætter dem på plads.

Låst