Satin eller ikke satin?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Mulisa's Hamster

Satin eller ikke satin?

Indlæg af Mulisa's Hamster » 29. apr 2012 20:36

Nu har vi fået os en lille pige-hamster og planen var at vi ville prøve at avle lidt. Vi havde egentlig det indtryk at vores han ikke var Satin for han så ikke "våd" ud. men da vi var på udstilling blev han noteret som satin i børnedyrs kategorien.
Men den lille pige vi har fået er helt sikkert satin og så er det vel en dårlig ide at parre de to når der er risiko for satin som dobbeltfaktor?

Desiree

Indlæg af Desiree » 29. apr 2012 20:45

Det er i hvert fald en dårlig ide hvis i har tænkt jer at udstille afkommet. Satin i dobbeltfaktor kan give tyndhårede hamstre, så det er ikke en god ide at parre to satiner.
mvh Desiree

chlin

Indlæg af chlin » 29. apr 2012 21:34

Ja jeg ville i al fald ikke turde parre dem. For ja, der er stor risiko for at få unger med Satin i dobbeltfaktor og det giver unger med manglende pels og en del af dem skulle også dø kort tid efter fødslen.
Har i mon stamtavle på hannen?

Desiree

Indlæg af Desiree » 30. apr 2012 07:26

Jeg har aldrig hørt om det der med at ungerne dør i df satin. Hvor har du det fra?
mvh Desiree

chlin

Indlæg af chlin » 30. apr 2012 12:50

Det har jeg fra hamsterpaletten, der er et link til det her:

http://www.hamsterpaletten.dk/?page_id=735

mvh Christina

Desiree

Indlæg af Desiree » 30. apr 2012 14:01

Hamsterpaletten, ok. Vi er enige om at det ikke er en god ide at parre Sa-Sa, men jeg køber ikke at ungerne ikke overlever på baggrund af hamsterpaletten. Der skal underbyggende materiale til. Og da jeg ikke kender til prøve parringer (betyder ikke at de ikke eksisterer), så er jeg ikke overbevist :)
mvh Desiree

kwo

Indlæg af kwo » 30. apr 2012 15:30

Det er så også første gang jeg hører det. Og kan ikke finde det nævnt nogen andre steder.

Så jeg ved ikke hvor meget du skal stole på den oplysning.
Kenneth Worm

chlin

Indlæg af chlin » 30. apr 2012 23:10

Desiree skrev:Hamsterpaletten, ok. Vi er enige om at det ikke er en god ide at parre Sa-Sa, men jeg køber ikke at ungerne ikke overlever på baggrund af hamsterpaletten. Der skal underbyggende materiale til. Og da jeg ikke kender til prøve parringer (betyder ikke at de ikke eksisterer), så er jeg ikke overbevist :)
Der ligger også en historie på hamsterpaletten om dette, men det virker ikke til at I anerkender det som en pålidelig kilde

Så må vi jo opfordre hende til at parre de to dyr og se om dødeligheden er større end normalt

kwo

Indlæg af kwo » 1. maj 2012 00:10

chlin skrev:
Desiree skrev:Hamsterpaletten, ok. Vi er enige om at det ikke er en god ide at parre Sa-Sa, men jeg køber ikke at ungerne ikke overlever på baggrund af hamsterpaletten. Der skal underbyggende materiale til. Og da jeg ikke kender til prøve parringer (betyder ikke at de ikke eksisterer), så er jeg ikke overbevist :)
Der ligger også en historie på hamsterpaletten om dette, men det virker ikke til at I anerkender det som en pålidelig kilde

Så må vi jo opfordre hende til at parre de to dyr og se om dødeligheden er større end normalt
En "historie" er jo netop ikke et bevis, og det lyder mest som om påstanden bygger på ganske få kuld. At parre de to dyr vil give blot et kuld mere, og det kan ikke bruges til så meget i denne sammenhæng.

Og som sagt har jeg hverken fundet belæg for påstanden hos den svenske hamsterforening eller de engelske, på trods af deres lange historie.

Endelig har jeg fundet den originale artikel frem, der beskriver satin-genet. Der beskrives hvilke parringer der er foretaget for at fastslå hvordan genet nedarves. Der redegøres for forskellige parringer med ialt over 600 unger (altså langt mere end et par kuld). Der er lidt færre dobbeltfaktor satin end forventet, men tallet er ikke statistisk signifikant, og havde antallet af unger været større kunne tallet måske have været udlignet. De har også parret flere dobbeltfaktor satin dyr med hinanden og fået ialt 56 unger fra disse parringer. Kuldstørrelsen i disse kuld var igen en anelse under middel, men igen ikke statistisk signifikant og tilskrives det forholdsvis lave antal kuld.
Eneste signifikante forskel de nævner, er at dobbeltfaktor satin unger er mindre end enkeltfaktor unger ved 3 ugers alderen (28 g imod 33 g).

Kilde: Satin - A new coat mutant in the Syrian hamster, af Roy Robinson 1972.
(Kan tilføje at Roy Robinson må anses for at være en institution indenfor hamster-genetik, og han har videnskabeligt beskrevet mange af de mutationer vi kender i dag).
Kenneth Worm

Desiree

Indlæg af Desiree » 1. maj 2012 07:02

chlin skrev:

Vi kender godt Lotte, og jeg husker historien om Pinje. Hun har vist ikke hamstre mere såvidt jeg ved, hun har travlt med sin dejlige baby. Vi ved ikke om der var andet galt med Pinje end det at hun var SaSa og meget tyndhåret. Der falder faktisk tit et par unger fra mens et kuld vokser op, det er ikke et særsyn overhovedet.

Når man har en hjemmeside der hævder at have alle svar om hamstre, skal man passe virkelig på hvad man skriver. Og at skrive at alle SASA unger DØR på bagggund af EN historie er dybt godnat, det holder ingen steder!

Jeg skrev tidligere at jeg heller ikke går ind for SASA parringer, men jeg ser ingen grund til at overdramatisere min grund til at mene at det er en dårlig ide. Og jeg ser slet ingen grund til at direkte lyve for folk, og det er det hamsterpaletten gør her.
Senest rettet af Desiree 1. maj 2012 07:17, rettet i alt 1 gang.
mvh Desiree

Desiree

Indlæg af Desiree » 1. maj 2012 07:08

Og så er det desuden rart at få nogle pålidelige tal på det, tak Kenneth.
mvh Desiree

Låst