Hvor farver i på ungerne og hvornår på hamsterungerne?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
burrus

Indlæg af burrus » 7. dec 2012 16:36

darkangel87 skrev:Ja samme ting gør sig gældende ved alle arterne.

Min erfaring er at der ikke sker noget ved at håndtere ungerne fra de er helt små, hverken, campbells, vinterhvide eller guldhamstere. men man skal altid være opmærksom på hvordan hunnen reagerer.

et fif er at rode rundt i bundstrøet før man håndterer ungerne, det første stykke tid så man lugter af hunnens territorie, og så hunnen vænner sig langsomt til det.

jeg roder altid lidt rundt i bundstrøet før jeg roder ved reden, indtil ungerne begynder at få øjne.
helt enig med Heidi

jeg sørger altid for at gnide bundstrø i hænderne så de lugter lidt af buret, fjerner mor over i en kasse med godbidder - observere hendes reaktion og hvis hun bare guffer løs og hygger sig så samler jeg ungerne op i en lille bøtte med reden hos dem, tæller og tjekker køn (Allerede fra 4-7 dage afhængig af art - mellem 7 og 10 synes jeg faktisk godt det kan være svært på dværgene) og tjekker at alle er uden skader.
Så ligger jeg pænt unger og reden tilbage i buret/redekassen og sætter mor ned til dem igen :)
Det gør jeg én gang dagligt - bare lige et hurtigt tjek uden alt for meget håndtering. Det med at have fingrene hos dem gør jeg først når de selv vakler ud af reden og får en masse indtryk - så lader jeg fingrene ligge i bunden af buret, så de går hen over min hånd og lære min lugt at kende :)

når de bliver ældre - altså når de begynder at tumle rundt - og hvis der er mange ens, så tager jeg en VANDbaseret børnetusch og markere i nakken. Skriver farver og køn ned, og ja - de skal markeres mindst en gang dagligt for at mor ikke har vasket det hele af og at det ikke er slidt af pga. bundstrø osv. :)
men det er først ved 14-17 dages alderen. før er det alligevel ikke såååå relevant ift. få reklameret lidt for ungerne der skal sælges osv. :)

Så længe morhamster er tam og tryg ved sin ejer, så bør det IKKE være et problem.
Hamstere (og andre dyr generelt), som ikke er tryg ved lugten af det mennesket, der håndtere ungerne bliver selvfølgelig stresset - hamstere ser dårligt og er meget afhængig af lugtesansen, så en vildt fremmed lugt vil selvfølgelig stresse en hamster, selv uden unger.
men en kendt og tryg lugt af sin ejer bør en mor-hamster ALDRIG blive stresset over, hvis det kun lige er et dagligt tjek man giver ungerne de først 10 dages tid :)  hvis det er nok, at en lugt som hun ellers er tryg ved, vil stresse en mor hamster, så er hun imho ikke egnet til rollen som mor.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 7. dec 2012 17:53

Jeg er enig med Heidi og Pia omkring det med håndtering af unger.

Nu stillede jeg det her spørgsmål med farvning i sin tid, og der var ikke rigtig nogen som gjorde det.
Jeg har valgt at farve ungerne på maven, for at kunne kende forskel på dem og se deres temperament. Det er også så jeg kan beskrive dem for evt. købere. Jeg gør det når de er mellem 14 og 21 dage gamle for det meste.
Jeg farver dem med en vandbaseret tuch hvor der står på pakken at den må spises. Så jeg gætter på den ikke er giftig.

Billede
Et eksempel på hvordan det ser ud på ungerne når jeg har farvet dem
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

burrus

Indlæg af burrus » 7. dec 2012 17:55

jeg har altid farvet i nakken, fordi der kan ungen ikke selv vaske det af - så er det kun mors vask af unger der slidder på det  :oops:  :)  
har en gang farvet på maven og halerne - og to timer senere ku jeg starte forfra fordi ungerne vaskede det af  :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 7. dec 2012 18:13

burrus skrev:jeg har altid farvet i nakken, fordi der kan ungen ikke selv vaske det af - så er det kun mors vask af unger der slidder på det  :oops:  :)  
har en gang farvet på maven og halerne - og to timer senere ku jeg starte forfra fordi ungerne vaskede det af  :lol:
Måske jeg skulle prøve det med at farve i nakken  :D

Jeg plejer farve 3 gange om dagen for at farven ikke forsvinder.

Kan man skelne farver fra hinanden når det kommer på pelsen i nakken?
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

burrus

Indlæg af burrus » 7. dec 2012 18:15

mosegaardmortensen89 skrev:
burrus skrev:jeg har altid farvet i nakken, fordi der kan ungen ikke selv vaske det af - så er det kun mors vask af unger der slidder på det  :oops:  :)  
Måske jeg skulle prøve det med at farve i nakken  :D

Jeg plejer farve 3 gange om dagen for at farven ikke forsvinder.

Kan man skelne farver fra hinanden når det kommer på pelsen i nakken?
det synes jeg godt man kan :)  Men selvfølgelig er det lidt sværere på mørke hamstere end på lyse  :)   jeg har altid brugt f.eks. blå og grøn på de lidt mørkere og orange og andre lyse farver på de lyse hamstere  :)
Pia B

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 7. dec 2012 18:18

burrus skrev: det synes jeg godt man kan :)  Men selvfølgelig er det lidt sværere på mørke hamstere end på lyse  :)   jeg har altid brugt f.eks. blå og grøn på de lidt mørkere og orange og andre lyse farver på de lyse hamstere  :)
Det skal da prøves ved næste kuld  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Låst