Kaldes dette en polywhite?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Misty
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18. nov 2012 22:06

Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af Misty » 22. apr 2013 21:31

Er dette en polywhite ?
1. Hvis man har et sort hamster hvis forældre er gylden og sort polywhite dom spot har man så en polywhite ud af dette eller kun en bærer ?
2. Hvis man har et kuld unger med farverne sort, sort m hvidt bånd, sort dom spot hvis forældre er mor Sort polywhite dom spot og far er sort ( polywhitebære? ) han har sort polywhite dom spot og gylden som forældre. kaldes disse unger så polywhite ?
Grunden til det hvide bånd er at den sort polywhite var undermarkeret dom spot og man ikke vidste at dennes forældre en offwhite åbenbart var hvidbåndet. Så man var ikke klar over at den sorte polywhite dom spot også var hvidbåndet før den fødte hvidbåndet :-(

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af chlin » 23. apr 2013 00:21

Misty skrev:Er dette en polywhite ?
1. Hvis man har et sort hamster hvis forældre er gylden og sort polywhite dom spot har man så en polywhite ud af dette eller kun en bærer ?
2. Hvis man har et kuld unger med farverne sort, sort m hvidt bånd, sort dom spot hvis forældre er mor Sort polywhite dom spot og far er sort ( polywhitebære? ) han har sort polywhite dom spot og gylden som forældre. kaldes disse unger så polywhite ?
Grunden til det hvide bånd er at den sort polywhite var undermarkeret dom spot og man ikke vidste at dennes forældre en offwhite åbenbart var hvidbåndet. Så man var ikke klar over at den sorte polywhite dom spot også var hvidbåndet før den fødte hvidbåndet :-(
Jeg er i tvivl om jeg forstår det korrekt, men prøver at give svar:
1: Hvis kun den ene forældre er Polywhite, vil alle ungerne blive bærere af polywhite, men de vil ikke selv blive det. Det er kun hvis begge forældre enten er polywhite eller bærer genet at det er kan komme polywhite unger, da det er et recessivt gen.
2: Ja hvis forældrene er som beskrevet så vil der teoretisk være 50% polywhite unger og 50% polywhite-bærere

Og så forstår jeg ikke hvad du mener med det sidste
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af Laeborg » 23. apr 2013 00:24

Polywhite viser sig kun i forbindelse med creme/gul varianter eller sammen med andre hvid tegninger, men derfor kan hamsteren selvfølgelig godt være det skjult.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Misty
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18. nov 2012 22:06

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af Misty » 23. apr 2013 07:11

til spørgsmål nr. 2 vil det sige at sort m hvidt bånd og dom spot de er bære men hvad med de sorte er de så polywhite eller kan man ikke lave sorte polywhite ?

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af chlin » 23. apr 2013 12:39

Misty skrev:til spørgsmål nr. 2 vil det sige at sort m hvidt bånd og dom spot de er bære men hvad med de sorte er de så polywhite eller kan man ikke lave sorte polywhite ?
I princippet er de Polywhite, men som Jonas skriver, så kan man ikke se det på de sorte. Det er kun på Creme og Gul at man kan se polywhite. Men den sorte hamster kan stadig være det
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Misty
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18. nov 2012 22:06

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af Misty » 23. apr 2013 19:10

chlin skrev:
Misty skrev:til spørgsmål nr. 2 vil det sige at sort m hvidt bånd og dom spot de er bære men hvad med de sorte er de så polywhite eller kan man ikke lave sorte polywhite ?
I princippet er de Polywhite, men som Jonas skriver, så kan man ikke se det på de sorte. Det er kun på Creme og Gul at man kan se polywhite. Men den sorte hamster kan stadig være det
Ok forstår det med de sorte men hvad med dem med Hvidt bånd og dom spot hvad er de så bære eller også polywhite?

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af Laeborg » 23. apr 2013 19:17

Hvidbåndet og dominant spot er begge dominante gener, og kan ikke bæres. Her skal kun være 1 gen for at det kommer til udtryk.

Polywhite er recessivt og der skal derfor 2 polywhite-gener til. Det kan bæres, men en sort kan også godt have 2 polywhite-gener uden at det kommer til udtryk. Den er derfor "skjult" polywhite - dvs at den genetisk er polywhite, men ikke fænotypisk.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Misty
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18. nov 2012 22:06

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af Misty » 23. apr 2013 20:55

Laeborg skrev:Hvidbåndet og dominant spot er begge dominante gener, og kan ikke bæres. Her skal kun være 1 gen for at det kommer til udtryk.

Polywhite er recessivt og der skal derfor 2 polywhite-gener til. Det kan bæres, men en sort kan også godt have 2 polywhite-gener uden at det kommer til udtryk. Den er derfor "skjult" polywhite - dvs at den genetisk er polywhite, men ikke fænotypisk.
Tror du måske misforstod det jeg mente :) jeg er godt klar over at hvidbåndet og dom spot er dominant. Men med de forældre de har ville jeg gerne vide om de så er bære af polywhite eller kan de være "skjult" polywhite selv om de er hvidbåndet eller dom spot :)

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af chlin » 23. apr 2013 23:54

Misty skrev:
Laeborg skrev:Hvidbåndet og dominant spot er begge dominante gener, og kan ikke bæres. Her skal kun være 1 gen for at det kommer til udtryk.

Polywhite er recessivt og der skal derfor 2 polywhite-gener til. Det kan bæres, men en sort kan også godt have 2 polywhite-gener uden at det kommer til udtryk. Den er derfor "skjult" polywhite - dvs at den genetisk er polywhite, men ikke fænotypisk.
Tror du måske misforstod det jeg mente :) jeg er godt klar over at hvidbåndet og dom spot er dominant. Men med de forældre de har ville jeg gerne vide om de så er bære af polywhite eller kan de være "skjult" polywhite selv om de er hvidbåndet eller dom spot :)
Hvis de har fået to gener for polywhite, så er de skjulte polywhite.
ALTID: Hvis de har to gener, så kommer det til udtryk på de rigtige farver. Og er det en "forkert" farve/aftegning så vil polywhite være skjult
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af burrus » 24. apr 2013 06:18

hvis du har en hvidbåndet og en dom spot, som IKKE viser tegn på at være polywhite, så er de kun bærere - for polywhite viser sig altid på hvide aftegn- DOG!!! og det er et ret stort dog! Man har til dato ikke formået at lave en hvidbåndet polywhite (altså Baba whpwhp) - det er som om det genetisk bare ikke vil strikkes sammen...
det tætteste man er kommet er at de hvidbåndede bærer polywhite, og selvom man så har avlet meget direkte efter det, er den hvidbåndet polywhite bare aldrig dukket op. Så noget tyder på at genetikken ikke vil lade det ske...


Men hvis ikke du har tydeligt polywhite på dine hvide aftegn - så er de "bare" bærere :) du vil kunne så på en dom spot om den er polywhite eller ej - uanset grundfarven! :)

(og så lige et hint - skynd dig at få det hvidbåndet "avlet ud" af dine dom spot linjer! :) Det er noget værre rod at blande lige de to hvide aftegn :) )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Misty
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18. nov 2012 22:06

Re: Kaldes dette en polywhite?

Indlæg af Misty » 24. apr 2013 08:53

burrus skrev:hvis du har en hvidbåndet og en dom spot, som IKKE viser tegn på at være polywhite, så er de kun bærere - for polywhite viser sig altid på hvide aftegn- DOG!!! og det er et ret stort dog! Man har til dato ikke formået at lave en hvidbåndet polywhite (altså Baba whpwhp) - det er som om det genetisk bare ikke vil strikkes sammen...
det tætteste man er kommet er at de hvidbåndede bærer polywhite, og selvom man så har avlet meget direkte efter det, er den hvidbåndet polywhite bare aldrig dukket op. Så noget tyder på at genetikken ikke vil lade det ske...


Men hvis ikke du har tydeligt polywhite på dine hvide aftegn - så er de "bare" bærere :) du vil kunne så på en dom spot om den er polywhite eller ej - uanset grundfarven! :)

(og så lige et hint - skynd dig at få det hvidbåndet "avlet ud" af dine dom spot linjer! :) Det er noget værre rod at blande lige de to hvide aftegn :) )
Hej Pia
tak for svaret tro jeg forstår :-) Og min sort polywhite dom spot er taget ud af avlen pga sin hvide bånd :-)

Låst