Parring på tværs af arter...

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
bamsemor

Parring på tværs af arter...

Indlæg af bamsemor » 17. mar 2006 14:40

Ja Ja nu må i ikke tro at jeg vil igang med noget voldsomt :!: :!: :!:

Meeen jeg var nede ved dyrehandleren forleden og fik fortalt en historie jeg ummiddelbart fejede væk som værende "amme-stue" snak.
Men nu har jeg gået lidt og tænkt over det og jeg må indrømme at jeg efterhånden har en del tiltro til min dyrehandler (har jo selv lært dem en hel del efterhånden :wink: )

Nå men tilbage til historien:
Det skulle altså være sådan at en dame havde en del dværghamster hanner og en enkelt guldhamster hun. De stod i plaastbure ved siden af hinanden. En dag opdagede damen at de rendte rundt i hinandens bure og havde det hyggeligt (1)
Efter en tid skete der jo så det mærkelige at guldhamsteren fik UNGER(2)

Nu til mine spørgsmål
(1) Når guldhamstere -som udgangspunkt- ikke kan gå sammen, skulle de så virkelig kunne gå sammen med dværge???
(2) Er der andre der nogen sinde har hørt om at guld- og dværghamstere har parret OG fuldbyrdet en graviditet??

Ja som sagt tror jeg ikke meget på historien, men den ligger allligevel i mit baghovedet så nu tænkte jeg den kunne komme ud på denne måde!!
:roll: :roll:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 17. mar 2006 15:06

Den holder vist ikke ;-)

Guldhamstere og dværghamstere er slet ikke i samme familie, så jeg vil mene at det vil være komplet umuligt for dem at lave afkom sammen. De har heller ikke samme kromosomantal, såvidt jeg lige husker.

Og de kan altså heller ikke gå sammen generelt. Der er altid enkelte undtagelser, men guldhamstere accepterer ikke andre dyr i deres bur med mindre de er i brunst og det er en hamster af modsat køn.

Jeg har mistet bl.a. mus på den konto... altså at de var smuttet fra deres bur og mistet livet hos en guldhamster... Har også mistet flere guldhamstere, der var endt hos en anden guldhamster.
Mvh. Pia

bamsemor

Indlæg af bamsemor » 17. mar 2006 15:09

Se det var jo også hvad min erfaring/lærdom fortalte mig...

Men du kender fornemmelsen af lige at måtte spørge ikk´..

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 17. mar 2006 16:20

bamsemor skrev:Men du kender fornemmelsen af lige at måtte spørge ikk´..
Jeps :wink:
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 17. mar 2006 19:53

Hehe, der kan man bare se.

Men som Pia siger, ikke andet end en god historie.

Guldhamsteren har 44 kromosomer, mens dværghamsterne kun har 28, og alene den forskel burde forhindre at der sker noget som helst på den konto.

Og jeg vil også mene at guldhamsteren vil sørge for at "fjerne" alle uindbudte gæster. De små "forsøg" jeg har gjort i den retning har alle peget i den retning i hvert fald, og både rotter og ørkenrotter har de kastet sig over hæmningsløst så snart de kom i nærheden. Eneste forsøg der går den anden vej har været at få guldhamstere til at opfostre nyfødte museunger, hvilket de har gjort hver gang (altså én museunge sammen med hendes egne unger). Men det kan jo ikke sammenlignes med denne historie.

Hvis endelig der har været noget om snakken, så har det nok nærmere været noget i stil med at hunnen har været større end hannerne, altså må hannerne jo have været "dværghamstere" mens hunnen nok var en almindelig hamster. :-) Den historie er ikke så ualmindelig endda.
Kenneth Worm

Låst