Hamster fra dyrehandel - drægtig?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Junika

Re: Hamster fra dyrehandel - drægtig?

Indlæg af Junika » 1. jun 2014 21:44

Nå, har besluttet ikke længere at åbne ind til reden, men bare kontrollere ungerne når de selv kommer ud.. Især den ene vandrer nærmest konstant rundt i buret. Idag lægger jeg så mærke til, at dens mave er helt ekstrems oppustet - hvilket kan skyldes noget leversvigt åbenbart? Ser lige de næste dage an, de dør ret hurtigt af det har jeg læst mig til, hvis det ER det. Og det kan hele kuldet jo sagtens have haft.. Så må se med de to sidste næste gang de kommer ud af reden..

gnaverhuset

Indlæg af gnaverhuset » 1. jun 2014 22:12

Hvis moderen ikke er generet af dig, kan du sagtens pusle lidt om ungerne ;)

Mon den ikke bare havde spist sig godt m'æt? :)
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

Junika

Indlæg af Junika » 2. jun 2014 06:29

gnaverhuset skrev:Hvis moderen ikke er generet af dig, kan du sagtens pusle lidt om ungerne ;)

Mon den ikke bare havde spist sig godt m'æt? :)
Det tror jeg desværre ikke, det ser fuldstændig absurd ud.. Og den måde den ligesom vralter på kan åbenbart også være et tegn på det..

Til morgen er der kun den sorte tilbage.. De sidste er væk, pånær en enkelt, som lå uden hovede i reden. Det var helt tydeligt at se på den, at den var syg. Dens mave var totalt abnormt stor og udspilet og helt gul og misfarvet.. Det har nok ramt hele kuldet, men ringer lige til en dyrlæge idag og hører om min "diagnose" kan være rigtig..

Det er kun et spørgsmål om tid før den sidste dør, og håber næsten moren tager livet af den inden den evt. begynder at lide.

Hold kæft hvor trist....

Freja

Indlæg af Freja » 2. jun 2014 09:09

Hvor er det altså bare trist. Vi oplevede i vores første kuld (vinterhvide, fem unger), at de alle havde det fint til at begynde med. Ca. seks dage gamle, begyndte den ene at sakke bagud størrelsesmæssigt, og 10 dage gammel lå den uden for reden, død med en voldsomt opsvulmet mave. Jeg ved ikke, hvad det skyldes - men ville bare lige nævne for dig, at du ikke er den eneste, der har oplevet det. De fire andre unger her klarede sig dog fint og er blevet store og flotte dyr.

Det er synd, at du skulle have denne oplevelse, føler virkelig med dig, når du ikke engang havde ønsket at få unger og så alligevel har sat dig så meget ind i det for at give dem de bedste betingelser. Jeg er sikker på, at du intet kunne have gjort, så lad være med at bebrejde dig selv. Det er naturens gang.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Junika

Indlæg af Junika » 2. jun 2014 14:09

Freja skrev:Hvor er det altså bare trist. Vi oplevede i vores første kuld (vinterhvide, fem unger), at de alle havde det fint til at begynde med. Ca. seks dage gamle, begyndte den ene at sakke bagud størrelsesmæssigt, og 10 dage gammel lå den uden for reden, død med en voldsomt opsvulmet mave. Jeg ved ikke, hvad det skyldes - men ville bare lige nævne for dig, at du ikke er den eneste, der har oplevet det. De fire andre unger her klarede sig dog fint og er blevet store og flotte dyr.

Det er synd, at du skulle have denne oplevelse, føler virkelig med dig, når du ikke engang havde ønsket at få unger og så alligevel har sat dig så meget ind i det for at give dem de bedste betingelser. Jeg er sikker på, at du intet kunne have gjort, så lad være med at bebrejde dig selv. Det er naturens gang.
Tak for opmuntringen, det var pænt af dig at skrive :)

Dyrlægen synes det lød underligt at hele kuldet skulle have været ramt af sygdom, så ved stadig ikke hvad det var.. Kan også læse mig frem til at det med opsvulmede maver og herefter død åbenbart er meget normalt, men lidt uvist hvad der lige sker..

Håber stadig den sidste overlever, men den ser virkelig ikke rask ud.. Den vralter dog rundt og ser ud til at have det fint og piver ikke eller noget - heldigvis..

gnaverhuset

Indlæg af gnaverhuset » 2. jun 2014 16:12

De små kan godt se lidt sjove ud når de går :P
Men håber det bedste for jer<3
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

taysha

Indlæg af taysha » 2. jun 2014 18:49

suk. :(
Nogen gange er Moder Natur altså bare en sur gammel kælling.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Junika

Indlæg af Junika » 2. jun 2014 20:22

gnaverhuset skrev:De små kan godt se lidt sjove ud når de går :P
Men håber det bedste for jer<3
Mange tak, håber også stadig selvom jeg tror der skal mirakler til at redde det lille skravl :)

Junika

Indlæg af Junika » 2. jun 2014 20:23

taysha skrev:suk. :(
Nogen gange er Moder Natur altså bare en sur gammel kælling.
JA! :( Alt var klar til de små unger... men nej..

Junika

Indlæg af Junika » 3. jun 2014 05:33

Den sidste lå død i reden til morgen - hamstermor forsøger stadig at holde den varm, så lader den ligge og fjerner den når jeg kommer hjem idag, hvis ikke hun har spist den..

Det glæder mig lidt at det nok ikke er moren der har dræbt dem... Det var en kort stund med søde hamsterunger, nåede ikke engang at se dem få øjne.. Sikke en forfærdelig oplevelse..:(

God dag til jer:)

Freja

Indlæg af Freja » 3. jun 2014 13:02

Det gør mig ondt :( og stakkels hamstermor....
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 3. jun 2014 13:38

Sikke en øv oplevelse :(

Trøste krammer herfra :/
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

gnaverhuset

Indlæg af gnaverhuset » 3. jun 2014 18:12