Spøegsmål

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Benjamin

Spøegsmål

Indlæg af Benjamin » 2. jul 2006 14:55

hej jeg har et spørgsmål jeg skal nok snart have et par nye campbells og jeg ville bare lige vide hvilke farver jeg kan få hvis jeg blander to forskellige farver sammen jeg har bestemt mig for at jeg skal have en sort men jeg ved ikke om jeg skal sætte den sammen med en agente eller en albino eller en agouti så jeg ville bare spørge hvilke farver det kan blive hvis jeg sætter en sort sammen med

en agente

en agouti

eller en albono

tak for hjælpen på fårhånd
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 2. jul 2006 16:41

Lige meget hvad du sætter den sammen med, så får du ene agouti unger, medmindre der findes skjulte anlæg for andre farver hos begge forældredyr.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 2. jul 2006 17:16

Ja, som Pia nævner, så får du kun agouti i første generation, med mindre dyrene bærer på andre gener. Der er en lille mulighed for at den albino du får også har andre dominante farver, der bare ikke kommer til udtryk, fordi albino slukker for al farve. Men de dominante mutationer der findes er ret sjældne herhjemme, så det er nok ikke sandsynligt.

Kigger vi mere langsigtet, så ser det lidt anderledes ud.

Bruger du agouti, så kan ungerne kun kunne blive sorte og agouti i alle fremtidige generationer.

Med albino har du udover agouti de to forældrefarver sort og albino i de næste generationer. Igen med mindre den albino også har andre farver. Disse vil komme frem i de næste generationer.

Parrer du med argente, så får du igen de to forældrefarver og agouti i næste generationer, men her får du også dove (kombinationen af sort og argente). Teoretisk i hvert fald. Dem kan der komme én af ud af hver 16 unger, så det er ikke sikkert de vil komme i hverken første eller andet kuld. Omvendt kan man jo være heldig.
Kenneth Worm

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 4. jul 2006 15:04

ok jeg tror jeg forstod det meste men er der ingen af de farver hvor man kan få halvt af hver farve som farældrene har
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 4. jul 2006 15:13

hvis jeg ikke vil have at alle ungerne i første genaration bliver agouti skal jeg så anskaffe mig to i samme farve

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. jul 2006 16:27

Ellers skal du få dig en agouti/sort (altså en agouti der bærer skjult på det sorte gen) og sætte sammen med en sort. Så vil du få ca. halvt agouti og halvt sorte unger, og alle agoutierne vil bære på sort.
Mvh. Pia

Låst